ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Kamin eller clown

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Kamin eller clown

Jag läste i en några år gammal Båtnytt om en skorstensansluten liten kamin för marschaller, som verkade vara en bra lösning.
    På den angivna nätadressen doggerbank nämndes kaminer i rubriken men efter att ha klickat in hamnade jag hos en clown, som ju är något helt annat, totalt ointressant och odugligt som bårvärmare.
    Finns det någon här som vet något eller rent av har erfarenheter av kaminen?

Ohoj,
    såg den utställd för några år sedan hos skrotnissen på vinden i Råseglarhuset.
    Smal och lättplacerad !
    Har inte "sett röken av den" efter att tackel&tåg-tjejerna tog över butiken men de kanske kan hjälpa till att komma i kontakt med tillverkaren .
    Skulle ju kunna vara - den i så fall svetskunnige - clownen..
    Sail On !

Kommentar

Intressant att du har sett den, det var just de små dimensionerna som tilltalade mig. Jag vill minnas att själva kaminen skulle vara omkring 450 x 160 mm. Det verkar också praktiskt med fast bränsle i denna form. Kostnaden för detta är ju mindre viktig, eldningstiden blir ju inte så lång.
      Som du säger kan ju även en clown kanske svetsa, men det är konstigt att inte kaminen nämndes.
      Jag fick en idé för eget provexemplar, helt enkelt en billjuddämpare i passande dimension med rakt och centrerat utlopp.
      Behövliga öppningar kan ju lätt ordnas.

Kommentar

Kaminbyggaren

Skall du bygga en kamin själv så måste du läsa om denna trevliga kaminbyggare.
        Kamin Vinga

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Tack Lasse L för den trevliga kommentaren!

Mina kaminer har varit högst experimentella utan någon större vetenskaplig grund.
          Nyfikenhet och envisheten är mitt "bränsle".
          INGEN av mina kaminer är säkra eller rekomenderbara för användning i slutna utrymmen,
          (så som en båt faktiskt för det mesta är),
          av den enkla anledningen att man förbränner syret inne i båten.

Visst använder jag min sista modell (av alla de jag experimenterat ihop),
          men med största försiktighet och ALDRIG när jag sover!!!
          Genom åren har jag hunnit förbruka 3st pulversläckare pga felande kaminer
          alt handhavande. Detta borde säga allt.

Men det är ju ändå med en viss stolthet man värmer sig med den hemmabyggda
          kaminen och med sunt förnuft och ett vakande öga så lever man längre
          och håller sig varm!

En bra sovsäck och en fleecefilt att ligga på,
          förbrukar ju i alla fall inte syret i båten och duger många gånger lika bra!
          /Manta
          Vinga

Kommentar

Har hitills inte haft problem, (de sista 40 åren), med värmare som tar luften "inne" samtidigt som gasolkylskåpet brinner och släpper ut avgaserna "inomhus".
            När oljan var billig, tändes Reflexkaminen på hösten och släcktes på våren. Båten är 10 m lång med stor volym "inombords" samt bra ventilerad.

Håller nu på och renovera en Vallas 1400 till min IF.
            Får jag inte igång den, tar jag brännarhuset med fläkt från Vallasen och sättter den på gasolspisen.

Manta dina kaminer har jag tipsat om på http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=1011
            Last edited by Lasse L; 2012-01-02, 23:39.

Kommentar

Ja, vad vore världen utan uppfinnare och amatörforskare!

Tack!

Kommentar

Svarslös kaminclown

Eventuellt intresserade kan upplysas om att jag skickade förfrågan om kaminer till clownen, men hittills har inget svar hörts av. Han kanske firar jul där inga kaminer behövs.
                Jag är förut ägare till en Refleks 6 kw och köpte nyss en båt där det sitter en Glembring 2 kw. Det är ju beprövade apparater, men clownkaminen verkade tilltalande för marschallbränslet. Nu vet man ju både av tidigare vittnesmål och från Manta att marschallstearinet blir flytande, så nästa drivmedel får väl bli Metatabletter som ju i stort sett är sprit i fast form.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                ANNONS

Working...
                X