ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Vattensäkring för tankbeslag

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Vattensäkring för tankbeslag

De allmänt förekommande däcksbeslagen för bränslepåfyllning på båtar ligger för det mesta öppna för regn och överspolning, samtidigt som det allt sämre dieselbränslet i kombination med vatten orsakar extra besvär, driftstörningar och i förlängningen säkerhetsproblem.
    Det är lätt att säga att om bara o-ringen är tät blir det inga problem, men en enda skyddsnivå för rent bränsle känns lite magert och en yttre tätning över beslaget borde vara en utmärkt förstärkning.
    I allmän handel finns konservburkar med 100 mm diameter och 55 mm höjd. Till dessa burkar finns också plastlock. En sådan burk, med hål i botten för slangsockel och fästskruvar, tätad mot däck och med plastlock borde fungera bra.
    Tyvärr tycks de bara innehålla fiskbullar, som ju inte är värdig människoföda, men de är inte dyrare än att innehållet kan slängas om det inte finns katt i bekantskapskretsen. Utseendet kan förbättras med sprayfärg och om burken skulle förbrukas efter en tids saltvattenexponering kan den lätt och billigt ersättas.

Tanken med tanklocket är nog inte fel.

Dock har du helt fel när det gäller fiskbullar. Det är en härlig rätt som kan varieras på många sätt. Finns alltid en eller flera burkar ombord i min båt.

Katarina Lernhagen Matz anpassade Evert Taubes "Monsunsoppa" för båtbruk i sin bok "Gott ombord". Tänkte laga den en gång när jag låg på St Håskär, en spektakulär hamn. Dess värre var det så många omständigheter att jag fick fixa till receptet en hel del. Just fiskbullar i dillsås blev huvudingrediensen i min variant av "denna härliga soppa". Min variant är faktiskt godare än någon annan variant av "Monsunsoppan" jag ätit. Och som ju alla vet är jag ju alltid objektiv när jag uttalar mig. :cool:

Ni kan läsa om St. Håskär, mitt recept och varför det blev som det blev, här; Thallatha: St Håskär

Nu är inte jag lika lättvindig som du när det gäller att göra såna här saker.

Egentligen borde man lyfta upp påfyllnadsbeslaget ett par cm, så det kommer upp från däcket. Ett mellanlägg ursågad ur en skiva glasfiberlaminat. Ett antal såna skivor av olika dimensioner har väl alla stående hemma i garaget. Jaså - inte det - det var konstigt. :huh: Fast man kan ju gjuta en stos av plast och nåt fyllnadsmaterial.

Över det hela skulle man ha typ en Doradebox. Om man inte hittar nån lämplig så kan man ju göra en av teak, med ett lock som kan öppnas och stängas.

Kommentar

Som sergeanten sa till truppen:
      -Ni tycker att det här är enkelt, men vänta bara tills jag har förklarat!
      Du har säkert rätt i att det kan göras bättre.
      Beträffande förtäring missunnar jag ingen att uppskatta fiskbullar, för egen del föredrar jag fisken i mera helt tillstånd.

Kommentar

Jag tycker den där sergeanten påminner om mig. :(

Min gamle far hade en massa uttryck, som han med all sannolikhet hade stulit från andra. Ett av dem va; " Smaken är olika - därför blir alla kvinnor gifta och all mat äten"

Ja det där är väl en sanning med modifikation - vem katten skulle vilja äta isterband - denna vedervärdiga rätt. :blush:

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Böjelsen att problematisera och utveckla kanske vi lite var kan bekänna oss till och din fars uttryck, eget eller lånat, innehåller nog en djup sanning.
          Även om inte jag heller skulle befatta mig med isterband, vet jag dock flera som äter dem med god smak. Jag anser mig inte petig med mat och uppskattar både kålpudding och grynkorv vid sidan av oxfilé med bearnaise.
          Dock drar jag en bestämd gräns vid fiskbullar, blodpudding, som sagt isterband, fetaost, olivolja och en del annat.
          I sakfrågan var min strävan att åstadkomma något enkelt och billigt men ändå fungerande, samtidigt som det inte skulle vara för högt och störande för hanteringen av akterns förtöjningsgods eller annat tågvirke.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
          ANNONS

Working...
          X