ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Vad ska jag göra med botten ???

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Vad ska jag göra med botten ???

Hej ! Min plastbåt som i övrigt är i bra skick har blivit väldigt sliten under, kanske för att den dragits upp och ned på sand- eller grusbotten mm.

Det verkar som det yttre skikten blivit mer eller mindre förstört och jag är rädd att vattnet letar sig in i glasfibern. Båten är en Särki från slutet av 80-talet. Någon som har förslag på någon behandling för få en tät och stark yta under båten.
    Just nu är det bottenfärg målad i flera lager på den sträva ojämna ytan under skrovet.
    Tacksam för alla tips !

Nu framgår det inte vad det är för båt egentligen, men misstänker att det är en liten motorbåt.

Har du nån bild på båten?

Går det att vända båten upp och ner? det är lättast att jobba då.

Slipas ner bottenfärgen till gelcoaten med en exenterslip kopplad till en grovdamsugare.

Lägg på en epoxygrundfärg.

Montera en slitskena under kölen.

Måla med lämplig bottenfärg.

Kommentar

Vissa kopparfärger är tillåtna på ostkusten, men VC17m är inte en av dessa.

Kommentar

Tack för bra tips ! En fråga till, skall man lägga på flera lager epoxi-grund och kan man använda en skumgummi-roller eller ska den sprutas ?

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Man skall lägga de lagren epoxygrundfärg som tillverkaren rekomenderar.

Jag brukar använda Gelshield. 2-komponents epoxigrund, ger ett bra skydd mot plastpest på ett glasfiberskrov. Olika kulörer underlättar påläggning av flera skikt. Snabbtorkande, flera skikt kan läggas samma dag. Finns i grön och grå. läggs växelvis med rulle. Börja med den grå och jag tror det var 5 lager som rekomenderades. Står på burken. Köp en burk av varje (om båten inte är allt för stor) och måla växelvis tills färgen tar slut. Vid nåt tillfälle blandade jag de två sista skvättarn till en tredje grågrön kullör. Det är inget att ha ståendes om man inte använder färgen med en viss regelbundenhet.

Gelshield 200 Grundfärg Plastpestskydd | International

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
          ANNONS

Working...
          X