ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Laga liten plastbåt

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Laga liten plastbåt

Hej alla, ny på forumet och ny båtägare. Fick en liten båt av en bekant som har ett hål i bakkant som måste lagas. Är en Lima med dubbelskrov och min fråga är nu hur jag enklast lagar detta så den går att sjösätta? Behöver inte bli speciellt snyggt och ska helst gå ganska fort.

Har letat en del på nätet om hur man ska göra men blev bara förvirrad av alla olika förslag så om nån skulle kunna beskriva (ganska ingående) hur jag ska gå till väga så skulle jag vara mycket tacksam.

Bifogar två bilder hur den ser ut.
    Bifogade filer

Välkommen till Fendern

Bifogar dina två bilder som jag kladdat lite på.

Den skadan på övergången mellan akterspegel och botten är ju den stora skadan.

Jag skulle tagit/slipat bort allt löst och slipat bort all gelcoat (det vita) inom ungefär det området jag markerat. Minst 10 cm från skadat område. Jag hade även konat ner från ingeting till ner mot skadan. Man pratar om en urkoning på 1;12. Jag använder en liten vinkelslip med variabel hastighet och Flapdisc Flapdisc, Ø 125 mm - Biltema

Men man får ju ofta försöka klara sig med de verktyg man har om man inte gör sådana jobb mer än nån enstaka gång. Borrmaskin med lämpligt slipverktyg. Grova slipapper är det som gäller. Kör mest med grovlek 40 korn.

Sen hade jag plastat upp skadan med polyester och glasfiberväv. Där det är hål kan man antingen bygga upp med nåt, eller sätta silvertape på insidan. Om det inte är nödvändigt att det blir perfekt, kanske jag bara dänkt i en glasfiberremsa och lagt över kanten och när det härdat spacklat upp hörnet med ett spackel som jag blandar av polyesterplast och talk. Härdaren skall blandas i innan man blandar i talken till spackelkonsistens. Det duger ju med nästan vad som helst. Plastik Padding, Glasfiberspackel. Huvudsaken att man får en skaplig form på hörnet.

När jag plastar brukar jag ha en liten målarulle kortluddad och dränka in glasfibermattan med plast med.tex 87876 en bit ner på sidan Rollerset - Biltema
    en inte allt för stor pensel är också bra att ha till hands.

Och aceton och trasor. Diskhanskar så man inte blir kladdig om fingrarna. Sök - Biltema

Dessutom behöver man en aluminiumrulle Aluminiumroller - Biltema Att rulla ur luften ur laminatet med.

Sen är det bara att lägga på lager på lager med glasfiberväv som man dränker in med polyesterplast och rullar ur luften, så det blir ett homogent material med aluminiumrullen.

Jag använder helst 450-gramsmatta. 600-grams tycker jag är lite besvärlig att få snygga hörn med.
    Ett lager matta bygger väl 0,5 mm om jag inte tänker fel.

Plast och matta finns även det på Biltema.

När du får byggt upp en tillräcklig tjocklek och det får härda, en lätt avslipning så du får bort strån som sticker ut mm. Efter avtvättning med aceton, målas ytan med topecoat. Gelcoat med vaxinblandning. Vanlig gelcoat kommer att va kladdig till döddagar. Om det inte finns färdig topecoat blandar man i 4% vaxlösning i vanlig gelcoat.

Kan inte se om skadan mitt på kölen har genomgående hål eller om det är mycket tunnslitet. Om du skall lägga på några lager så slipa som på bilden och laminera upp enligt ovan.

En del skador kan du nog bara måla på topecoat. Slipa rent först, Tvätta med acceton. Måla.

Om nån säger epoxy - så är det helt onödigt och overkill på denna båt.

Lycka till.

Thallatha: Slipfusk
    Bifogade filer

Kommentar

Tack för bra tips... kan jag fylla igen hålet med glasfiberspackel och sen köra matta och plast på det? Hittade bara vanlig gelcoat, vart får man tag på vaxlösning?

Kommentar

Får du det bara att sitta kvar tills det härdar. Annars kan du lägga över en remsa med matta indränkt med plast. Rulla ut den där det är fast underlag. När det härdat har du ett underlag att spackla på.

Topecoat och vaxlösning Hjertmans båttillbehör

Seasea SeaSea Båttillbehör

Förstår nog egentligen inte hur bra man har det som bor i ett plastbåstillverknigstät område. Bara att åka nån km så finns allt tänkbart i branchen.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

fanns visst på biltema också Paraffinlösning - Biltema :)

Kommentar

Ursprungligen postat av toaen Visa inlägg
            Får du det bara att sitta kvar tills det härdar. Annars kan du lägga över en remsa med matta indränkt med plast. Rulla ut den där det är fast underlag. När det härdat har du ett underlag att spackla på.

Topecoat och vaxlösning Hjertmans båttillbehör

Förstår nog egentligen inte hur bra man har det som bor i ett plastbåstillverknigstät område. Bara att åka nån km så finns allt tänkbart i branchen.
            Du kloke man, när jag de råd begrundar
            som du har givit ur din kunskap stor,
            då fylls min själ av vördnad för ditt vett
            Du kloke man, du store man

Allvarligt, ingen ironi

Kommentar

Ursprungligen postat av expskipper Visa inlägg
              Du kloke man, när jag de råd begrundar
              som du har givit ur din kunskap stor,
              då fylls min själ av vördnad för ditt vett
              Du kloke man, du store man

Allvarligt, ingen ironi
              Du har i alla fall rätt i en sak - stor man. :(

Kommentar

Även en blind höna hittar ibland ett korn.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Tack i alla fall.
                  Jag har ju gjort en hel del tabbar genom livet och det sägs att det är på misstagen man lär sig.

Hoppas att jag kommer att göra en hel del tabbar till. Och det finns hopp för det. Jag gjorde en idag.

Det sägs ju att av skadan blir man vis men inte rik.

Nu var dagens tabbe inte så farlig. Ett par timmars extra jobb, en resa till Smögen. En stump plastslang till bränsleledningen till värmaren som jag sågade av pga att jag inte tänkte mig för fick jag av Anders på Olofssons Marinkeknik. Startsida | Olofssons Marinteknik AB

Kommentar

Fins flera olika polyestrar och inte alla funkar bra till reparationer den som fins i Biltema är bra till nya produkter från form. Alla seriosa företagar använder isopolyester för reparation. Länk:
                    jara plast shopen - ISOPOLYESTER
                    Isopolyester är best att fastna till gamal laminat och har marins atest.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                    ANNONS

Working...
                    X