ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

"Borttagning" av teakolja.

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• "Borttagning" av teakolja.

Hej, jag misstänker att tidigare ägare har oljat den (troligtvis)lackade teaken i cockpit, det ser ut som att oljan har pärlat sig över flera större ytor och de är alldeles kladdigt. Någon som har en ide om detta, är de bara att värma/skrapa/slipa o lacka om eller kan man börja "light" med att rengöra de hela med ngt.medel ?

Den sista idioten är alltså inte född... Olja ovanpå lack?

Teak utomhus skall enbart hållas ren från alger och mögel, tex med Boracol. Oljar man så blir det svart efter ett tag, då oljan fungerar som en smutsmagnet.

Du kan prova olika lösningsmedel, tom Aceton. Men jag gissar att det enda sättet att bli kvitt detta är att slipa (ex bandslip) och ev nåta om.

Kommentar

Consensus, hur vet du att det är massiv teak?

Nej - jag skulle aldrig ge mig på med aceton (kan lösa även lacken!) och absolut inte slipmaskin om det rör sig om inredning (vilket det låter som för mig). Jag skulle skrapa med en vass skrapa, försiktigt! Sedan torka med T-röd. Tror du åker på att mattslipa och lägga på ett lacklager efter det.

Kommentar

Finns nåt litet undanskymt ställe där du kan experimentera utan att ev dåligt resultat lyser alltför mycket? Då kan du köra med tops och olika ämnen och se vad som händer. Själv håller jag med om att T-röd kan vara ett bra alternativ. Men jag skulle inte våga skrapa, jag skulle göra det endast om jag räknar med att lacka om.

Annat jag skulle fundera på att prova på ett undanskymt ställe: Avfettningsmedel, har aldrig provat i sånt sammanhang, men skulle kunna hjälpa. Eller bensin, det inbillar jag mig att lacken klarar. Men ta det som spekulationer.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Tackar för svar, ja har provat med lacknafta och scotchbrite med skapligt resultat men scotch:en var ngt för vass och skapade "merarbete" :huh: ja får prova med trasor o lite annat o i värsta fall så får det väl helt enkelt vara till jag känner att orken och den sprudlande arbetslusten :lol: infinner sig för en slip-o-lackomgång, och ja....de är inredningen jag jobbar med.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
          ANNONS

Working...
          X