ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Laga mycket litet hål i plastskrovet

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Laga mycket litet hål i plastskrovet

Hej!

Någon råkade skruva en träskruv rakt genom skrovet på ett par ställen, sticker ut några millimeter. Skrovet är verkligen tunt på denna Ockelbo från 80-talet. Under vattenlinjen.

Sökt på forumen men hittar mest metoder för hur man gör med knytnävsstora hål, då ska man ha glasfiberväv osv.

Försöker hitta en metod att fixa. Tror att:
    1. såga av den del av skruven som sticker ut.
    2. Plasta.

Har aldrig plastat. Hur gör jag detta bra. Båten är gammal och ful och bryr mig inte alls om det estetiska. Fast det vore dumt att gör en stor klutt som bromsar hastigheten i vattnet. Men ok om det bygger på lite gentemot resten av skrovet, man kanske kan lura ögat och göra det hyfsat snyggt. Vad exakt ska jag köpa för något? Som sagt billig ful båt så köper gärna billigast möjliga saker, å andra sidan behövs det nog inte så mycket så priset kanske inte spelar så stor roll. Biltema kanske har nåt?

Jag hade gjort hålet konformat från båda sidor mha en kniv eller liknande, sedan spacklat.

Kommentar

Skruvade du med berått mod i bordläggningen i tron att det skulle gå eller va skruven för lång när du skruvade i nåt annat.

Eftersom det är under vattenlinjen och jag förmodar att båten är målad med bottenfärg så är reparationen ganska enkel

Som jag ser det så finns det bara ett enkelt och bra sätt att reparera skadan. Om skruven skall sitta kvar håller jag inte med Peter som är en klok och förståndig och mycket kunnig man.:cool:

Slipa rent ett område för bottenfärg och gelcoat - ända ner till rent glasfiberlaminat. Det är max 1 mm djupt. skruven slipar du samtidigt ner till samma nivå.

Område skall va ca 10 cm i diameter med skruven i centrum. Det är bara barnsligt och dumt att va lat i det här sammanhanget och försöka slipa minimalt. Det gör bara jobbet i sin helhet besvärligare och ger upphov till andra problem. Andningsmask anbefalles.

Jag brukar använda en grov Flapdisc som jag i regel köper på Biltema, Flapdisc - Biltema som jag sötter på en vinkelslip.

Sen kan man ju inte ha allt och det går ju med nån form av liknande slipskiva på en borrmaskin.

Tvätta rent området med acceton.

Jag skulle använt lamineringsepoxy som jag även det i regel köper på Biltema. Lamineringsepoxi - Biltema Det går egentligenr lika bra med polyesterplast, men under vattenlinjen föredrar jag epoxy av olika anledningar.

Man använder en väv som är 300 gram/m2 när man laminerar med epoxy. Lamineringsepoxi - Biltema
      (Till polyesterplast använder man matta som oftast är 450 eller 600 gram/m2)

Du behöver en aluminiumrulle för att rulla ut luftenAluminiumroller - Biltema Jag hade klarat att göra ett sådant litet jobb med enbarten pensel - men jag är van. Vill du ha jobbet väl utfört så köp dig en aluminiumroller.

Klipp till ett par rund lappar av glasfiberväven. En med en cm mindre diameter än det du slipat och en som är ytterligare ett par cm mindre.
      Blanda epoxyn noga.

Jag brukar ta ett plastkärl - ofta en 2-liters glasskartong, men nu är det ett så litet jobb så det räcker med en betydligt mindre burk - engångsmugg!

Jag brukar fuska lite när jag blandar och mäta med en "tumstock". Ställ burken plant. Slå i lite epoxybas. Mät med tumstocken i centrum på bunken. Har du slagit i tex 10 mm så slår du i 5 mm härdare så du får 15 mm på tumstocken. Jag brukar spara trasiga tumstockar bara för att ha när jag blanda. Klipper av dem med en avbitare exakt vid jämna 10 cm med en avbitare.

Blanda epoxyn ytterst noggrant. Häll över blandningen i ett nytt kärl, se till att få ur allt ur det gamla kärlet. Blanda ytterligare en gång i det nya kärlet minst lika noggrant.

Pensla på epoxy på den renslipade fläcken. Lägg på den mindre biten glasfiberväv. Pensla på mer epoxy på väven. Rulla över med rullen så att epoxyn sjunker i och det blir slätt och fint. Jobbar du häftigt skvätter det en del. Lägg på nästa bit. lägg på lite epoxy och rulla ut med aluminiumrullen.

Låt epoxy härda tills nästa dag. Slipa av/matta ner lagningen lätt med ett sandpapper. tvätta av med acceton

Blanda en ny sats med epoxy. Jag brukar stryka på ett ytterst tunt lager epoxy på lagningen. Blanda sedan i mickrobalonger i epoxyn till ett spackel. Mikroglasballonger - Biltema

Inte för blött. Spackla över skadan, så du fyller ut de fördjupningar som finns.

Låt häda till nästa dag. Slipa slätt. Har du spacklat ordentligt så går det nästan att slipa slätt för hand. Jag brukar köra med en exenterslip med relativt grovt papper.

Jag bruka lyxa till det genom att måla över den färdigslipade lagningen med ren epoxy

Ansiktsmask och handskar är viktigt när man jobbar med epoxy. Det finns en stor allergirisk. Polyestern är heller inte riskfri.

Slipar man för lite kn man få de här problemen. Thallatha: Slipfusk

Lycka till.

Kommentar

Jag är så hjärtligt trött på Fendern. Det krånglar så fruktansvärt mycket på många sätt. Jag kan inte redigera om jag gör nåt fel,

Tog fel länk till Glasfiberväven Glasfiberväv - Biltema

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Tack ska prova era tips. Jag har en AGA mask och dykflaskor med ren luft med långa slangar som jag kan ställa bredvid.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

ANNONS
          ANNONS

Working...
          X