ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Hydraulstyrning slut efter tre säsonger

Kollaps
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

  • Hydraulstyrning slut efter tre säsonger

    Våren 2010 monterade jag en hydraulstyrning inköpt från Hjertmans. Styrningen monterades med största noggrannhet med avseende på renlighet eftersom jag vet hur känsliga hydraulsystem är för kontamination/nedsmutsning. I aktern har jag en Yamaha F70 och hydraulstyrningen är en Pompes LS2024. Nu, efter tre säsonger är cylindern redan slut. Jag upptäckte felet när jag låg med med hög trimvinkel och full gas och båten plötsligt drog åt styrbord. Livsfarligt. Jag provade det sedan igen på öppet vatten med samma resultat. När båten vridigt sig styrbord måste jag vrida ratten cirka två varv babord vilket i praktiken är från oönskat fullt rattutslag styrbord. När båten nu står på trailern kan jag trycka på sidan på utombordaren som då byter vinkel/svänger utan att ratten rör sig, fram och tillbaka från fulla vinkelutslag. Dessutom ser jag att själva cylindern verkar läcka utåt också, inte bara internt, eftersom den fuktar hydraulolja. Jag hade förväntat mig mycket mer av min hydraulstyrning än så här och har vänt mig till Hjertman som i sin tur skickat det vidare till Gecea som är leverantör i Sverige.
    Är det någon här på forumet som har erfarenhet av Pompes grejor eller Gecea som är leverantör av Pompes? Är det dåliga grejor eller har jag haft extrem otur? Och är Gecea bra att göra med?
    /rome

  • #2
    Pompes LS hydraulstyrning endast för kort rigg på utombordaren om inte...

    Nu fortsätter historien som gjorde en mycket oväntad vändning...
    Jag tog kontakt med Gecea som intresserat ställde en massa frågor om användningssätt, symptom och vilka serienummer det var på pumphus och styrcylinder mm. De skickade sedan ärendet ner till den franska fabriken Lecomble & Schmitt.
    När Gecea sedan återkommer visar sig att de/fabriken friskriver sig från ansvar via deras NYA säljmaterial daterat 2013/10 där det beskrivs hur man ska välja sitt hydraulsystem (Selection of the steering system) och där Pompes på ett ställe har lagt till texten ”Note: For 4 blade propellers or more and for motors equipped with long or extra-long shafts, please contact us.” Det tycker Gecea och/eller Lecomble & Schmitt räcker för att de inte ska behöva ta ansvar för att de underdimensionerat sin hydraulstyrning, trots att en stor del eller kanske majoriteten av alla utombordare säljs med lång rigg.

    DETTA BETYDER ALLTSÅ ATT OM DU VÄLJER ETT HYDRAULSTYRSYSTEM FRÅN POMPES OAVSETT STORLEK, OCH INTE HAR KORT RIGG PÅ DIN UTOMBORDARE, SÅ MÅSTE DU TA KONTAKT MED DEM FÖR ATT SE OM DET KOMMER FUNGERA UTAN LIVSLÄNGDSPROBLEM PÅ JUST DIN INSTALLATION. Om din styrning slutar fungera i förtid, som i mitt fall efter tre säsonger, så få du skylla dig själv.

    Pompes nya säljmaterial med friskrivningen längst ned på sidan 2 är daterad 10/2013 och hittas här http://www.dropbox.com/s/odl3cwof124...2013-2_web.pdf

    Eftersom det inte står ett ord om detta i den bruksanvisningen som följde med min hydraulstyrning så googlar jag för att hitta något material som har den skrivningen. Jag hittar som första träff http://www.watski.se/Archives/Dokume...tyrning_ub.pdf daterad 02/2007. Och mycket riktigt, på sida två under ”Selection of the steering system” så SAKNAS TEXTEN som Gecea/Pompes hänvisar till. Det är Pompes egen broschyr som Watski har arkiverat och där finns det ingen friskrivning om att ALLA som vill montera Pompes hydraulsstyrningar och som inte har kort rigg måste kontakta dem. Observera att detta gäller oavsett vilken storlek det är på hydraulsstyrningen!

    Det verkar märkligt att Pompes LS säljer hydraulsystem med ett visst säljmaterial och sedan långt senare lägger till lämpliga ”friskrivningar” i säljmaterial. Varför de valt att göra så vill jag inte spekulera i, men det gör mig orolig eftersom en fungerande styrning utgör en högst påtaglig säkerhetsfunktion på en båt.

    Eftersom det är tydligt att varken Watski, Båtsystem eller Hjertmans, eller någon annan återförsäljare vad jag kan se, vet om att Pompes hydraulstyrningar är dimensionerade för utombordare med kort rigg (om inte fabriken säger annat) har jag informerat Hjertmans om situationen och uppmanar dem att kontakta/annonsera deras kunder om att de i god tro åker runt med en båt med en styrning som kan sluta fungera med olycksrisk som följd. De har även fått länk till denna forumtråd och uppmanas att kontakta även deras branschkollegor som även de har felaktigt säljmaterial och för att ge dem en chans att ta kontakt med deras kunder med en varning om de använder Pompes hydraulstyrning med långriggad utombordare.

    Exempel på återförsäljare som felaktigt marknadsför eller har marknadsfört åtminstone LS2024 som ”upp till 75 hk” utan att nämna att det endast gäller utombordare med kort rigg (i annat fall måste fabriken kontaktas först) är:
    http://www.watski.de/Hydrauliksteuer...5kW-75PS-111FB ”Für Außenborder bis zu 55 kW / 75 PS”
    http://www.seatronic.no/styring-komp...ing-for-p-3582 ” Hydraulisk styring for påhengsmotorer opp til 75 HK”
    http://www.uship.fr/accastillage,ls-...8-4019.gb.html ”For outboard motors up to 75HP”
    http://www.batsystem.se/databas/imag...sta%202012.pdf säljtext ”LS 2024, för upp till 75 hp”
    http://www.ryds.se/userFiles/Histori...vdela_2006.pdf ” 75 Hk”
    http://www.mercurymarine.dk/brochure...oer2010_SE.pdf ”75hk”
    http://www.gbm.se/UserFiles/Interboa...behor_2009.pdf ”75HK”

    För övrigt såg det ut så här på Hjertmans när jag köpte min hydraulsstyrning:
    7608-75 Hydraulstyrning LS2024.
    Sats inkl pump med backventil, 10 m armerad slang och rostfria kopplingar.
    För utombordare upp till 75hk. 3,6 rattvarv. Hydraulcylinder inkl alla delar. Bredd 542mm.
    Olja nr 7607-900 tillkommer, ca 2 lit behövs
    Ord.pris 5390.-N Kampanjpris t.o.m. 2009-11-01 (endast vid internet-order) 4490.-

    Har du monterat en Pompes LS hydraulstyrning på din utombordare? Har du inte kort rigg? Ta då genast kontakt med dem enligt den instruktion som du hittar på deras hemsida om du letar noggrant!

    Kommentar


    • #3
      De kan inte hänvisa till information som publicerats EFTER köpet. Endast information som fanns tillgänglig vid köptillfället gäller. Om de vill hänvisa till senare information måste de ha skickat ut den till alla kunder.

      Kommentar


      • #4
        Kan och kan... Enligt konsumentköplagen gör de fel, men nu har det gått tre år och då har man ingen sådan rätt längre. Har säljaren eller tillverkaren gjort några längre garantiutfästelser?

        Kommentar

        • ANNONS ANNONS

        • #5
          För att förhoppningsvis avrunda denna tråd så har följande hänt sedan mitt sista inlägg:
          Gecea lämnade ärendet med hänvisning att de inte var återförsäljare av hydraulsstyrningen vid försäljningstillfället. Hjertmans tog då ärendet vidare mot Watski eftersom de var generalagenter för styrningen tidigare. När Watski i sin tur tog kontakt med en annan representant för Lecomble & Schmitt så trodde denne inte att det var den långa riggen som hade slitigt ut styrcylindern, utan att det inte var rätt hydraulolja som använts. Hydrauloljan jag använt var den som Hjertmans sålde tillsammans med LS2024-styrningen vid försäljningstillfället. Lecomble & Schmitt rekommenderar enligt samma representant Dextron IID-hydraulolja till sina styrningar. Med nöjd kund som fokus så kom Hjertmans och Watski tillsammans överens om att Watski skulle ta hem en ny styrcylinder som Hjertmans skulle vidarebefodra, en styrcylinder dimensionerad för upp till 150hk till min Yamaha F70 med lång rigg. Denna tillsammans med Lecomble & Schmitt’s egen hydraulolja som är rödfärgad som traditionell Dextron-olja.
          Så nu är den gamla trasiga styrcylindern kasserad och utbytt mot den nya cylindern och den gamla hydrauloljan utbytt mot den nya hydrauloljan och styrningen fungerar återigen bra.
          Som avrundning tycker jag att Geceas tekniker och framförallt Hjertmans/Watskis ansträngde sig efter bästa förmåga och, även om det tog mer än två månader, faktiskt löste ärendet på ett bra sätt. Om Lecomble & Schmitt’s spekulationer om rigglängd respektive felaktig hydraulolja är de mest sanningsenliga låter jag var osagt. Min egen spekulation så här i efterhand är nog mest att ”shit happens” och att det kanske var ett ovanligt dåligt exemplar jag köpte. Jag hoppas därför att ingen annan råkar ut för samma fel på styrningen som jag fick uppleva.

          Kommentar

          Senaste inlägg

          Kollaps

          There are no results that meet this criteria.

          Senaste ämne

          Kollaps

          There are no results that meet this criteria.

          ANNONS
          ANNONS
           
          Working...
          X