ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Vad tusan är detta?

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Vad tusan är detta?

Ja, gott folk, vad är det egentligen som sitter där? En bit rör fastplastat mitt under båten. Någon som vet, eller har förslag på, varför det sitter där?

/Tolle :blink:
    Bifogade filer

En bild till...
    Bifogade filer

Kommentar

Ingen aning. Är det din Crescent 48 Combi?
      Inte original från fabriken? Det ser ut som att det är plastat i efterhand.
      Långsökt, men kanske något att hålla i om båten hamnat upp och ner.
      Det ser ut som en extra köl plastats dit. För att båten inte ska påverkas av sidvind i låg fart. Det ser inte ut att öka toppfarten i alla fall. <_< :lol:

Vad är det för motor, hur fort går den ungefär och har du fler bilder?

Kommentar

Gjorde inte Crescent något som de kallade för "säkerhetsbåten" för sisådär 100 år sedan? Jag vill minnas att konceptet inkluderade handtag på kölen.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

1970 menar du Kurtan? :P
          Monark tillverkade en 23 fots "halvdäckad med hardtop på targabåge" och inombordare.
          (Ja jag har en del gamla tidningar ;) )
          Men det kan ha funnits fler "säkerhetsbåtar".

Tolle, jag såg den andra bilden i ett annat inlägg. Ser ut att kunna gå i 25-28 knop eller så. Dvs planande!

Kommentar

Originally posted by Björn F@Oct 17 2004, 11:02 PM
            Ingen aning. Är det din Crescent 48 Combi?
            Inte original från fabriken? Det ser ut som att det är plastat i efterhand.
            Långsökt, men kanske något att hålla i om båten hamnat upp och ner.
            Det ser ut som en extra köl plastats dit. För att båten inte ska påverkas av sidvind i låg fart. Det ser inte ut att öka toppfarten i alla fall.  <_<  :lol:

Vad är det för motor, hur fort går den ungefär och har du fler bilder?
            Jupp, det är Combin. :D

Jag tycker också det ser ut att vara plastat i efterhand men när man kikar lite närmare på bild två ser man lite orangea fläckar på plastningen. Båten är ommålad men på akterspegeln skymtade man lite orange där dom missat.

Jag har för mej att jag har sett något liknande på de snabbgående livbåtarna på större passagerarfärjor... eller åtminstone på någon slags livbåt. :blink:

Frågan är om den gör så mycket nytta i sidvind. Båten slingrar sej i låg fart och driver rätt bra i sidvind.

Vad den gör åt toppfarten kan jag bara gissa. ;)

Motorn är en tvåcylindrig Yamaha 50 hästars från -83 som verkar pigg och rask.
            Har idag inte en blekaste aning om hur fort den går men det skall tas reda på nästa säsong. :o

/Tolle

Kommentar

Originally posted by Björn F@Oct 18 2004, 12:43 AM
              Tolle, jag såg den andra bilden i ett annat inlägg. Ser ut att kunna gå i 25-28 knop eller så. Dvs planande!
              Visst planar den. Vi har än så länge bara varit två i båten så jag vet inte hur den klarar tyngre last.

På fullt skaft drar det rätt bra om öronen så minst 25 knop är min vilda gissning. :rolleyes:

/Tolle

Kommentar

men kanske något att hålla i om båten hamnat upp och ner.
                Tycker jag inte låter långsökt, kan absolut vara så.
                Idag har man utvecklat detta handgreppskoncept till en konstruktion som heter RIB ;)

Kommentar

• ANNONS ANNONS

I mitt huvud så heter båten Crescent eller Monark beroende på färg på skrov.
                  Crescent röd och orange, Monark ljusblå. Nr borde väl vara 49, samma som Ht båten men där är jag tveksam till mitt komihåg :rolleyes:
                  Men Säkerhetsbåten kallades den i styrpulpetsversion och handtag ska det vara under just för att ha nått att hålla i. Den stora grejen var ju att båten var helt osänkbar, även om den gick runt. :ph34r:

Kommentar

Originally posted by Petrov@Oct 18 2004, 09:32 AM
                    men kanske något att hålla i om båten hamnat upp och ner.
                    Idag har man utvecklat detta handgreppskoncept till en konstruktion som heter RIB ;)
                    Hehehe...

Om jag tycker det här handgreppskonceptet är rätt kul, hur sköj är då inte en RIB? ;)
                    Tids nog ska jag väl prova på det också.

Tillsvidare försöker jag hålla mej på rätt köl men det känns tryggt att veta att det finns något att hålla sej i om det skulle gå runt... :D

/Tolle

Kommentar

Originally posted by Eagle@Oct 18 2004, 09:39 AM
                      I mitt huvud så heter båten Crescent eller Monark beroende på färg på skrov.
                      Crescent röd och orange, Monark ljusblå. Nr borde väl vara 49, samma som Ht båten men där är jag tveksam till mitt komihåg :rolleyes:
                      Men Säkerhetsbåten kallades den i styrpulpetsversion och handtag ska det vara under just för att ha nått att hålla i. Den stora grejen var ju att båten var helt osänkbar, även om den gick runt. :ph34r:
                      Denna Crescent är orange under rödfärgen, numret är 48 och efternamnet är Combi.
                      Lite har jag lyckats luska reda på...
                      En bekant har en hardtop och den heter mycket riktigt 49. Konstigt eftersom skrovmått och form är identiska med min 48. I Crescents katalog från -77 har 49:an bytt nummer till 495 men måtten är desamma.

Men idag undrar jag om den är osänkbar med tanke på hur flytblocken i aktre stuvfacket ser ut. Hoppas jag slipper ta reda på&#39;t. :blink:

För övrigt känns den ganska stabil och trygg. :D

/Tolle

Kommentar

Tillsvidare försöker jag hålla mej på rätt köl men det känns tryggt att veta att det finns något att hålla sej i om det skulle gå runt...
                        Agree

Kommentar

Originally posted by Petrov@Oct 18 2004, 08:32 AM
                          Idag har man utvecklat detta handgreppskoncept till en konstruktion som heter RIB 
                          Vad menar du med det? Känner iaf en kille som gick runt med sin rib för ett par månader sedan. I vanligt svall från en princess!!

Kommentar

Vad menar du med det? Känner iaf en kille som gick runt med sin rib för ett par månader sedan. I vanligt svall från en princess!!
                            Det finns RIB och så finns det RIB, jag kan tänka mig vad det var för någon utan några namn nämnda.
                            Sen handlar lite om att anpassa farten efter sjön, vare sig det är RIB eller inte.

Kommentar

Det var en Rib unlimited 600 eller 700. För övrigt klarade sig alla bra då de hade dödmansgreppet och flytvästar på sig.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                              ANNONS

Working...
                              X