ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Trött på "lurvig" beklädnad i ruffen.

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Trött på "lurvig" beklädnad i ruffen.

På skotten i förruffen på min Flipper 620 sitter något läskigt fult gul/orange lurvigt material som säkert är kanon både vad gäller akustik, buller och värme/kyla-isolering. Det är bara ett bekymmer med det - det ser för eländigt ut! <_< Frugan får spunk vid varje besök i båten. Kan man byta ut mot annat? Mycket jobb? Vilka alternativa material finns det? :blink: Låt höra den stora erfarenheten. Kolla in eländet på bilden, om du törs...
    Bifogade filer

Mmmmm.... liknar min 620 a när jag köpte den :lol: . Lite andra färger men annars lika smakfullt :wacko:

Jag rev ut allt med en gång och bytte madrasserna. Andningsskydd rekommenderas när du river :o :o

Jag limmade på isolering typ liggunderlag 12 mm och sedan 3 mm marinvinyl på det. Det känns lite badrum men det är lättsanerat, jag gillar det.

Kommentar

Tjohoo! Läckert, mycket läckert. Samma granna texilier pryder även vår ruff. Tack och lov är dynorna bytta, det hjälper en del.

Nån som sett "Och så kom Polly" där Ben Stiller spelar basket mot en "rätt" hårig kille..? :D Det är ungefär samma känsla när man vaknar på morgonen med kinden mot det oranga fluffet.

Planerar också ett byte, men det blir ett senvinterprojekt... kom gärna med lite visdom och erfarenheter om du sätter igång tidigare :)

Originally posted by EFF100@Nov 7 2004, 09:43 PM
      Jag rev ut allt med en gång och bytte madrasserna. Andningsskydd rekommenderas när du river  :o  :o

Jag limmade på isolering typ liggunderlag 12 mm och sedan 3 mm marinvinyl på det. Det känns lite badrum men det är lättsanerat, jag gillar det.
      EFF100! Har du nåra bilder på din färdiga ruff? Släppte det gamla lätt från underlaget??

Kommentar

hej Elessar

Skrovklädseln kom loss ganska lätt med traditionellt våld men det blev en formidabel snuskdimma i ruffen. Minimalt med efterarbete, det mesta limmet som blev kvar satt bra. Tyvärr har jag ingen riktigt bra bild på ruffen.

Kör man marinvinyl som jag gjorde så rekommenderar jag jag den småfläckiga. En helt enfärgad syns allt framtida skit och alla ojämnheter på.

Jag gillar lättskötta material i båten, därför marinvinyl. Bara torka av med en fuktad trasa. Av samma anledning klädde jag madrasserna med galon. En riktig sängvätarruff skulle man kunna säga :lol:

Kommentar

• ANNONS ANNONS

;) Jag har något liknande material på väggarna i min båt, men min matta är ljus :o men tyvärr lurvig och samlat på sig mycket damm :angry: funderar oxå på ett liknande jobb.

På golvet och kanterna på sofforna i ruffen var det röda heltäckningsmattor limmade, men dom var nästan bruna så dom rev jag ut i somras (dimma i ruffen då) och spacklade upp och målade där, men på skrovsidorna blir det nog nån marinvinyl,

Guldväder här idag :o , synd att man inte hinner ut och trolla idag :(

Kommentar

:o :o I taket sitter det faktiskt nån vinyl på min :P :P :D fast jag har lite lurvigt material i sittbrunnen oxå <_<

Kommentar

Har limmat nytt matr i taket, går säkert att klä på skrov sidorna också :o . Köpt på byggplast. Inte helt lätt att få till kan jag säga :angry:

Bilder på http://w1.111.telia.com/~u11101231/index.html under Coronet renovering

Sven-Åke

Kommentar

[Jag gillar lättskötta material i båten, därför marinvinyl. Bara torka av med en fuktad trasa. Av samma anledning klädde jag madrasserna med galon. En riktig sängvätarruff skulle man kunna säga ]

Kanon gubbar! Nu börjar det likna något! Visst är det mycket roligare att spy i grupp! :D

Det låter intressant att lägga lite "liggunderlag" under vinylen, men finns det ingen lösning med isolering och yta i samma material. Jag har för mig att det fanns något när jag var grabb med lite mjukt under och som ett rutnät präglat i vinylen...? <_<
                Helt slätt material kräver väl att det är otroligt slätt för att inte minsta lilla bula ska få det att se sunkigt ut? Dessutom vill jag inte att man ska få känslan av att man går fram med högtrycken efter fredagkvällarna. B)

Har ni tips på var man får tag i en bred kollektion vinyl?

Du, Sven-Åke, vilket hästjobb du gjort - all heder!

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Jag hade en Flipper 570 för några år sedan och i den hade en tidigare ägare limmat på nån skrovbeklädnad som hade ca 2 cm skumgummi eller likn. på baksidan, den var grå i olika nyanser, mycket snygg, jag letar efter en likadan till den här båten, :D

jag var ute i båten och kände på "lurvet" fick loss två cm bitar hoppas det lossnar lättare efter ett tag ;)

Kommentar

Det bästa sättet att fixa perfekt textil eller "pälsfinish" på konstiga ytor är att flocka. Det är bara att måla epoxy på ytorna man vill ha klädda och sedan blåser man på fibrer med en "omvänd damsugare". Fibrerna ställer sig upp, perfekt ordnade på epoxyn med hjälp av elektrostatisk laddning. När man är färdig så är det bara att damsuga bort fibrerna som blev över.

Fibrerna finns i alla möjliga längder, alltifrån "ingenting" till långhårigt. Fibermaterialet är aramid eller något annat superstarkt och det tål vad som helst. Jag har tom. sett båtar där man använt detta i stället för bottenmålning med gott resultat.

Det svåra kan vara att hitta någon som gör det eller hyr ut utrustning. Det fanns en firma i GBG som pysslade med detta och bla. levererade inredningsdetaljer till Volvo. De hade tex. en Ford Transit firmabil som var flockad på utsidan i olika färger och det hade hållit i flera år utan slitage.

Själv provade jag att flocka någon intern glasfiberyta på RibCat med gott resultat.

Kommentar

Inte mycket men det här är bilden jag har. Fyllecellsmadrasser och våtrumsväggar :lol: men... mycket praktiskt, behöver inte svida om när man ska in i ruffen :o .

Isoleringen som jag limmade på kommer från byggmarknad. Sådant man lindar in varmvattenberedare med =samma som liggunderlag och det är mörkgrått. Det är inte så mycket mera jobb att limma 2 lager. Den tjocka isoleringen var jobbigast, vinylen gick fort. Isoleringen kan du skippa om du vill ifall du bara nattar i båten sommartid. En varning dock: limmar du vinylen direkt på skrovet åker du på ett bra underarbete för alla knölar syns. Tror det går nästan fortare med isolering under eftersom underjobbet då blir nästan noll :) .
                      Bifogade filer

Kommentar

Originally posted by Sven-Åke Lindström@Nov 8 2004, 09:58 AM
                        Har limmat nytt matr i taket, går säkert att klä på skrov sidorna också :o . Köpt på byggplast. Inte helt lätt att få till kan jag säga :angry:

Bilder på http://w1.111.telia.com/~u11101231/index.html under Coronet renovering

Sven-Åke
                        En får tacke för ca 1 timmas underhållning.
                        Roligt att läsa om andras problem och lyckade lösningar.
                        Jag följde också Ingemars projekt.

Kommentar

Häpp!
                          Har någon kollat på vad husvagnsfirmor har att erbjuda? Man kan använda mycket från husvagnar även i båtarna. Tror även att prislappen är trevligare för oss än när det står "båt" på grejorna. :D
                          Det är nog läge för en turne nån helg framöver för att sondera terrängen i husvagnsbranschen och dess tillbehör....

Han som ligger 20 meter ifrån dig på varvet. :o

Kommentar

Halloj!

Jag kollade på Sven-Åke Lindströms sida med renoveringen av Coroneten och fick se det här. Precis det här materialet har jag funderat över var man kan få tag i! Någon som vet? Det skulle sitta perfekt i min "lurviga" ruff.

// H
                            Bifogade filer

Kommentar

Kolla in Top´n Trim Shop´s hemsida, dom har... Surfa runt tills du hittar kategorin specialvinyler...

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                              ANNONS

Working...
                              X