ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Hur sätta fast rostfri tank (80 lit)?

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Hur sätta fast rostfri tank (80 lit)?

Hej,

Hur sätter man fast en rostfri tank i en båt på ett bra och hållbart sätt?

Tanken är idag fastsatt i flytskum. Föra året lossnade tanken då jag
    var ute i rätt höga vågor (tog mig dock hem för egen maskin).

Nu har båten varit inne på garantireparation men de har knappast
    förbättrat nåt med fastsättningen då de bara skar ur lite på sidorna
    om tanken och spruta in nytt fogskum. Risk att det kommer att hända
    samma sak igen alltså. Dessutom har de använt vanligt byggskum
    som inte alls har samma täthet som det ursprungliga flytskummet
    (det är alltså mycket större "luftbubblor" i det skum de använt nu).
    Jag tvivlar även på att det skum de använt inte drar åt sig vatten (skall prova).

Så nu har jag bestämt mig för att riva ut tanken och sätta fast tanken på egen
    hand med nån annan metod. Att den kommer att avvika från tillverkarens
    fastsättningsmetod struntar jag blankt i - det kan bara bli bättre än nuvarande
    fastsättning i flytskummet.

Jag gissar att nån sorts gummiupphängning är bäst?? Den kan ju inte sitta stumt
    med risk för utmattningsskador och att vibrationer fortplantar sin till tanken och
    ev luft/skumbildnung i tanken.

Tanken är rostfri och rymmer 80 liter.
    Den har inga fästanordningar idag men kan svetsas på förstås om det behövs.
    Det är ca 1 dm bred luftspalt på sidorna och under tanken ut till skrovet och
    sidobalkarna.

Ni som håller på med lite båtracing hur har ni tankarna fastsatta? Den metod som
    man fäster tanken i tävlingsbåtar borde ju hålla för en hel del.

Skiss på min tank (hoppas ni förstår ungefär). Det är ca 1 dm luftspalt runt tanken
    på sidorna och under tanken.

Ja, detta är en fråga som även jag ställer. Många sätt finns men vilket är bäst?

Kommentar

Är det inte enklast att bocka ett rostfritt flat järn? sen sätter du gummi mellan tanken och flatjärnet o skruvar fast det i balkarna.

Kommentar

Hej,

Ja det kan vara ett sätt. Dock är väggarna i bränsletanken ganska tunna så det är frågan om det håller att svetsa dit nåt. Den lösningen har jag funderat på men det känns som att den blir för rigid i sidled. Skrovet rör sig ju och har man för tight fastsatt tank kan ju inte tanken utvidga sig/kryma sig alltteftersom det behövs. Och så rör sig skrovet som sagt, lite grann. Tanken kan alltså rent hållfastighetsmässigt bli för hårt belastad och i värsta fall spricka.

Jag får för mig rent på känn att tanken borde vila på nån bottenkonstruktion med lister i lämpligt gummimaterial för dämpning, med några gummiliknande spännband som håller den på plats.

Att "hänga" upp tanken i nån balk verkar lite chansartat.

Hur är tankarna fastsatta i era båtar, Ni som har tanken inbyggd under däck?

Fler förslag?

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Svetsa fast rf plattjärn tvärs under tanken och låt dem sticka ut en bit på sidorna så du kommer åt att skruva fast dem i ngt lämpligt, tex balkarna i båten. Tanken i min gula ligger på en inplastad plyfaskiva mellan stödknäna och båtbotten och är fastskruvad nedåt i denna. I min Hydrolift är tanken skruvad i stödknäna på sidorna med gummidistanser. Båda båtarna är tävlingsbåtar.
          Tror inte du behöver vara så orolig för skumning i tanken pga att den inte skulle vara flytande upphängd, den skvalpar friskt i den ändå om den till och med lossnar för dig. Då tror jag det är viktigare att tanken har bra utformade skvalpskott.

mvh

Kommentar

Att svettsa fast järn på toppen av tanken låter förnuftigt men jag skulle också lägga någon form av gummiduk under tanken så att den vilar mot skrovet utan att skava.

Jag har på flera båtar faktiskt använt vanligt "liggunderlag" för camping och detta har fungerat utmärkt.

Spara dock en relativt bred springa mot lägsta punkten i skrovet så att vatten och den där borttappade skruven kan passera utan att bli liggande och skava mot tanken. :huh:

Kommentar

Kan det här vara nåt?

Gummiupphängning. Då får man lite flexibilitet både vertikalt och horisontellt. Enda jag sätter frågetecken för är om tanken håller (hörnet) där den rostfria T-balken måste svetsas på. 80 liter är ju en del tyngd när man flyger över vågorna så det lär väl bli lite påfrestning eller?

Vad tror ni - räcker det med nån sånt här, se bild nedan.
              Antagligen klokt med nåt stöd under tanken också, typ gummimaterial av samma mjukhet som liggunderlag. Skall det vara nåt speciellt gummi? Neopren? Lister längs med tanken då? Kanske 1 dm breda remsor sen luft, sen remsa osv. Dock lite problemetsikt att tanken måste vila på skrovet direkt med nån upphöjning så tanken får stöd underifrån. Jag kan ju inte få till nån platt botten som vilar på skrovbalkarna som vore bäst. Kanske skapa nåt L format stöd som hänger ner från skrovbalkarna ungefär 1/3 in från tankens fram/baksida.

Kommentar

Finns ganska charmanta vibbrationsdämpare till pumpar som kanske skulle kunna vara något.....ungefär samma princip som på bilden men med en fjäder istället för gummit....

Mr Moon

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Hej

Jag tror inte på gummiupphängning. Gummiupphängningar används främst för att hindra vibrationer från t.ex. en motor att fortplanta sig ut i skrovet. Ett stumt montage är bättre ur hållfasthetssynpunkt. <_<

Tanken sätts enklast fast med rostfria spännband eller remmar. Ett par kraftiga lastband som du skruvar fast i balkarna. Skaffa några kraftiga brickor eller rostfria plåtar som du borrar hål i så att skruvarna inte tränger igenom lastbandet. Lägg lite gummiduk mellan tanken och skrovet så slipper du skrammel.

Efteråt kan du fylla utrymmet med skum så slipper du kondens runt tanken. :P

/Tj

Kommentar

OK,
                    Om man tänker bort gummicylindrarna då. Om tanken vilar direkt mot balkarna enligt skissen, det är bättre då? Men skall man inte ta hänsyn till att tanken expanderar/krymper lite allt efter hur mycket bensin man har, temperatur osv samt att skrovet flexar lite? Då kan en stum fastsättning kanske fresta på tankken för mycket så att svetsar spricker t ex och besinläckage som följd?

Spännband: skall det inte vara gummispännband? Eller är det brukligt att spänna fast med stålspännband? Vart får man tag i sånt här?

Kommentar

om du har luftning på tanken så tror ja att den inte expanderar
                      vanliga spännband av grövre modell borde funka för fastsättning t ex
                      lägg "gummibitar" som distanser om det behövs
                      bla kuntze säljer sånt

Kommentar

En anledning till att inte skummet höll är för när det deformeras så återgår det inte utan smulas sönder. Tanken börjar röra på sig och det blir bara värre och värre. Använder du gummispännband kommer den att skaka och det blir samma sak. Den slår sönder sin omgivning.

Jag tror att tanken skall sitta så stumt som möjligt. Köp några kraftiga lastspännband på biltema. Lägg lite gummiduk under tanken och där den ligger ann mot båtensskrovet. Spänn fast tanken så hårt som möjligt mot botten och skrovet. Se till så att den sitter fast. ;)

/Tj

Kommentar

Tanken har avluftning.
                          Vanliga spännband, typ såna man har till att spänna fast last på släp, båten på trailern osv, går alltså bra?

Kuntze - OK, kollade in deras hemsida, de hade katalog (PDF filer) som jag kan kolla på.

Om jag vil ha nåt mjukt material under tanken vad skall jag ha då?
                          (brand, vatten, bensinsäkert)

Kommentar

Originally posted by bossee@Apr 24 2005, 23:08
                            Tanken har avluftning.
                            Vanliga spännband, typ såna man har till att spänna fast last på släp, båten på trailern osv, går alltså bra?

Kuntze - OK, kollade in deras hemsida, de hade katalog (PDF filer) som jag kan kolla på.

Om jag vil ha nåt mjukt material under tanken vad skall jag ha då?
                            (brand, vatten, bensinsäkert)
                            Gummi duk.

Liggunderlag smulas sönder samt suger dessutom upp vätska.

Kommentar

Originally posted by bossee@Apr 24 2005, 11:13
                              Hur sätter man fast en rostfri tank i en båt på ett bra och hållbart sätt? Tanken är idag fastsatt i flytskum.
                              Hej Bossee,
                              jag är i precis samma situation som du när du startade den här tråden; och är därför mycket nyfiken på hur det gick för dig? Min gamla tank låg också i skum och även jag funderar på bättre sätt att sätta fast den nya rostfria tanken som jag låtit tillverka. Det vore kul att veta hur du till sist gjorde och hur det funkade. Blev det stum fastsättning på balkar, luftspalter, spännband, gummidukar, inget skum? Tog du några bilder? Jag skulle verkligen vilja slippa lägga den nya tanken i skum och vore därför mycket tacksam för tips och erfarenheter!

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                              ANNONS

Working...
                              X