ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Hur sätta fast rostfri tank (80 lit)?

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Hej!

På Fjord Weekender sitter en 90 liters vattentank monterad i förpiken den är klämd mot skrov liggandes på gummiduk och fastklämd med skruvade träreglar har hållt sedan 70 talet. Lyfte tanken för inspektion samt omlödning (den var lödd) . Tanken är gjord i tunn rostfriplåt och har hållit bra förutom lödningen (som korroderat) Om du har en tunnplåts tank kommer den förmodligne bara spricka nära insvetsningen om du svetsar i den. Mitt itps är att spänna fast tanken med gummimellanlägg = frigång så den inte ligger och nöter mot skrovet. Klistra fast tungmattor (tunna tunga ljudämpningsmattor i bitumen = karosseridämpning för bil finns hos mekonomen) på tankplåtarna så blir den tyst också. Min vattentank låter inte längre = skönt när man skall sova.

/Lars

Kommentar

Kanske inte så "snyggt/proffsigt"...och risk för att det samlas vatten mellan.
      Men nämner det ändå.

Lägg X antal "bränsle slangar" från ena sidan och under och över upp på andra sidan. Då vilar ju tanken på flexande material...och spänn fast den.

Kommentar

Hej och tackar Lars och lp75,
        ja, det blir nog något slags träreglar och att jag spänner fast tanken med minst ett par spännband. Den är rostfri och 1,5 m.m. tjock (eller tunn). Inget svetsande i den utan bara spänndbanden. Ska ta och kolla upp de där tungmattorna. Jag vill försöka undvika allt som kan göra att det samlas vatten där då det var just det som orsakade problemet med den gamla tanken; det låg fukt kvar i skummet och korroderade sönder tanken till slut.
        Tack för tipsen!

Kommentar

Hej alla.

Använd gummiduk. Det är det bästa. Tar ej upp vatten eller andra vätskor, deformeras inte, tål bensin och olja, blir tyst.

/TJ

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Hej

När jag satte in en tank i min Fjordling tillverkade jag ett stöd i plyfa som jag la tanken på. Sen drog jag fast allt med kraftiga spännband. Om man vill kan man lägga några gummiklossar (finns på Kuntze's) för att dämpa för vibrationer. I mitt fall tyckte jag det räckte med spännbanden som ju flexar lite i sig. Har hållit bra i två somrar.

Lycka till!

"Vraket"

Kommentar

Glömde bilden

Kommentar

Att jag akdrig lär mig det här söket med bilder på den här sidan...nytt försök annars ger jag upp
                Bifogade filer

Kommentar

Om man ska svetsa "öron" på en tank så måste man först svetsa fast en platta av grövre gods typ 4-5 mm som man sedan svetsar örat på, plattan ska helsvetsas runt om.
                  Spännbandsiden tycker jag verkar smart och enkel bara man har nått att dra banden i skrovet.

Obs! GLÖM INTE JORDFLÄTAN!!

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Jag skulle inte svetsa något i tanken, för då löser du inte problemet utan skjuter det till nästa fästanordning. Spännband är det bästa och tanken ska då vila på tunnt gummiduk eller träribbor, något som inte deformeras mycket för då kan banden förlora sin spänst och tanken börjar vandra. Ta rostfria band eller om du tar textilband, rostfria spännen av väldig god kvalite.
                    Kolla hur tankar under lastbilar är fastsatta, samma princip.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                    ANNONS

Working...
                    X