ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Få bort blänk i vindrutan?

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Få bort blänk i vindrutan?

Hej,

Blänker så det stör i vindrutan när man sitter i stolen och kör.
    Har sett att grå färg kan dämpa reflexerna i rutan.
    Hur (mörk) grå behöver den vara? Den ska vara matt också va?
    Hur har ni racerbåtsåkare?

Nåt sånt här hade jag tänkt mig (har en Yamarin 5820)?
    Har lekt lite i bildbehandlingsprogram med grå nyans på instrumentbrädan på förarsidan.

Grå nyans? Räcker den ljusgrå till vänster?

Det finns väl en anledning till att alla bilar har svart instrumentpanel. :)
    Tror inte att något annat hjälper :(

"Befinner du dig mycket vid vatten är ett par polariserande solglasögon det bästa alternativet. De skiktar upp ljuset och tar bort allt horisontellt blänk. Du ser mycket tydligare genom vattenytan. Även vid bilkörning är polariserande solglas mycket bra då det är mycket blänk i vindrutan och på asfalten."

Kommentar

Ja det har du rätt i. Min bil t ex har mörkgrå instrumentpanel, lite halvmatt.
      Solglasögon kan ju vara nåt också - bra idé.

Snurra runt lite med Google och hitta en bild på en annan Yamarin där man kan se att mörkgrå kan vara bra:

Kommentar

Skaffa en tunn mörk dörrmatta och klipp till. En sån med gummi under och något tyg/fiber ovanpå. Ligger kvar utan att den behöver fästas. Lätt att lägga dit, lätt att ta bort. B)

/Tj

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Smugglerbåtarna har alla mattsvart instrumentpanel/kartbord.

Detta hjälper garanterat och det är också lätt att fixa skador utan nyansproblem.

Kommentar

Originally posted by bossee@May 2 2005, 23:33
            Blänker så det stör i vindrutan när man sitter i stolen och kör.
            Har sett att grå färg kan dämpa reflexerna i rutan.
            Hmmmm. Matt grå färg kanske hjälper....och det här är säkert effektivare än att lägga den på instrumentpanelen? :P

Bamce

PS. Sorry - kunde inte motstå frestelsen ... :huh: :lol:

Bifogade filer

Kommentar

Det är alltså instrumentpanelen som speglar sig i vindrutans insida i glaset.
              Själva vindrutan är svagt gröntonad så sol utifrån är inget problem. Det är
              spegling på insidan som är problemet.

Kommentar

Hur gick det bossee ?
                Jag har också detta problem på min Yamarin 5920.

Har någon tips på nåt mattsvart att klista/tejpa på plasten under vindrutan ?
                Gärna nåt som sitter bra men går att få bort utan "limrester", gärna lite formbart...

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Hej,
                  Har inte gjort nåt åt problemet än.
                  Halvmatt lite halvmörk grå är väl det jag tror skulle passa bäst. Typ så de gjort på Yamarin 6230 enl bilden ovan.
                  Solglasögon hjälper lite men inte helt.

Jag har även ett höj-/sänkbart stolstativ (fabrikat Jens Sagen, gasdämpat 30-40 cm http://www.jens-sagen.no/1260501.htm ) numera i min båt och jag kan då höja upp mig så att jag kan se över rutramens kant. Funkar ju bra i lägre farter men då får jag fartvinden rätt i ansiktet förstås men inget blänk som stör.

Det är synd att Yamarin inte gör nåt åt problemet, då det knappast kan kosta många extra kronor att få på lite grå färg innan rutorna skruvas fast.
                  Kan tänka mig att många av deras båtar har detta problem.

/Bo

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                  ANNONS

Working...
                  X