ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Läckande fönsterlister...

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Läckande fönsterlister...

Hej allihopa!

I helgen åkte jag den första riktiga turen med "nya" snipan. En kompis fyllde 30, och vi var ca 20 pers som hade bokat in oss på vandrarhemmet vid Siaröfortet i Stockholms skärgård. (Rekomenderas :rolleyes: )

Tyvärr var vädret inte det bästa, det regnade under hela uppresan. (3 timmar) Att sitta inne och köra är kört :rolleyes: eftersom rutorna immar igen. Så det blir till att sticka upp skallen genom takluckan i störtregnet. :(

Det största problemet var att nästan alla fönster tog in vatten via gummilisterna. Så nu är frågan: Byta lister eller täta med någon gegga? Hur? Om man byter, blir det tätt? Kostnad? ?:? Ordet är fritt...

/Amatören

Vad är det för båt ??, vilken typ av fönsterramar är det ??

Har bytt mina torkade fönsterlister på min snipa med aluminiumramar
    och det blev både fint och snyggt

/Kenbja

Kommentar

Originally posted by Kenbja@Jun 7 2005, 08:37
      Vad är det för båt ??, vilken typ av fönsterramar är det ??

Har bytt mina torkade fönsterlister på min snipa med aluminiumramar
      och det blev både fint och snyggt

/Kenbja
      Det är en Getasnipa. Den har vanliga gummilister med instickslist. (Spränglist heter det kanske?) ?:?

Riktiga alu eller rostfria ramar vore kanon, men det kostar väl en slant? Vad betalade du, Kenbja?

/Amatören

Kommentar

Hej

Jag hade ett fönster som läckte och skaffade en ny fönsterlist med spränglist från Kuntze.

Köpte även ett verktyg för montering av list/spränglist på Watski. Till verktyget fanns en instruktion på tyska som inte var så lätta att översätta. Det som var lite klurigt var:
        A) Att få in fönstret i den ena hörnan där vinkeln var mindre än 90 grader.
        Kanske borde jag ha satt i fönstert i överkant först och slutat med nederkanten där den skarpa hörnan var
        B) Att hålla i fönstret utan att tappa det.
        Verktyg med 2 sugkoppar från Jula/Clas är guld värt.
        C) Att få in spränglisten med verktyget.
        Man måste smörja spåret där spränglisten ska in med rikligt med flytande tvål.

Det verkar vara mycket viktigt att man inte har snävare radie i hörnorna än vad listen är gjord för, i mitt fall var jag tvungen att böja listen mer och därför fick jag små veck i de nedre hörnorna och där var jag tvungen att lägga lite Sika.

Annars tätade listen bra och den nya listen är mycket mjukare än den gamla.

Tycker du ska prova med ett fönster och se om det går bra, det är lättare ju tunnare skottet är för med ett tunt skott blir det lätt att forma listen.

Kan kanske skicka eller lägga in instruktionen för montering av listen.

Hälsningar

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Hej igen!

Efter att ha läst lite på [det andra stora forumet], testade jag att täta listerna med LeFants "spricktätare". Det är en tunn vätska som man stryker på i de läckande springorna. Vätskan tränger in och täpper till när den torkar. Det verkar lovande, men jag måste nog invänta ett riktigt regnväder för att se om det funkade bra. :rolleyes:

/Amatören

Kommentar

Originally posted by Amatören@Jun 9 2005, 07:07
            Hej igen!

Efter att ha läst lite på [det andra stora forumet], testade jag att täta listerna med LeFants "spricktätare". Det är en tunn vätska som man stryker på i de läckande springorna. Vätskan tränger in och täpper till när den torkar. Det verkar lovande, men jag måste nog invänta ett riktigt regnväder för att se om det funkade bra. :rolleyes:

/Amatören
            Hur gick det ? vart det tätt?

Kommentar

Hej,

har översatt instruktionen från Tyska och sedan modifierat den efter montering av fönster.

================
              Fönstermontering

Verktyg:
              Monteringsverktyg för gummilist (Kuntze/Watski e.t.c.)
              Glashållare (Jula/Clas e.t.c.)
              Flytande tvål (ICA/Konsum e.t.c.)
              Vass kniv.
              (Bågfil med blad slipat som en kniv (inga tänder))
              (Gerlåda)

Måtta listen i fönsterkarmen och kapa ändarna så rakt som möjligt. Blir ganska bra om man använder gerlåda och slipat bågfilsblad men det går med en vass kniv om man övar några gånger.

Gummilisten sätts i fönsterkarmen och tryckes fast så att hela listen bottnar mot karmen, särskilt viktig i hörnen. Se till att ändarna hamnar mitt i fönstrets överkant.

För att listen ska täta ordentligt, kapas den så att den blir ca 1% för lång (1 cm / meter)

Ändarna (lite för långa) trycks tillsammans upp i karmen.

Använd en glashållare med sugkoppar.

Smörj glasets kanter och spåret där glaset ska in, med flytande tvål.

Tryck in underdelen av glaset i gummilisten.

Använd verktyget (med trähandtag), för att föra in glaset i resten av listen.

För att underlätta montering av spränglisten smörjs spåret för spränglisten med flytande tvål. Använd en smal pensel så att tvålen kommer in ordentligt i spåret.

Trä in spränglisten (smörj gärna listen med flytande tvål) i metallverktyget, genom handtag och ring.

Tryck in spränglisten i spåret med metallverktyget. Hjälp till att mata in listen i spåret med den lediga handen, när verktyget föres runt fönsterlisten.
              Lätta, växlande rörelser, sidledes och med olika vinkling av verktyget, underlättar monteringen, särskilt i hörnen.

Spränglisten kommer att dra ihop sig efter monteringen. Hopdragningen kan snabbas på genom att ”massera” listen från sina ändar mot mitten.

Låt spränglisten vila tills den har återtagit sin riktiga och ospända längd, innan den skäres av. Skär så att ändarna lappar över varandra en aning. För ihop ändarna med hjälp av spetsen på baksidan av metallverktyget.

Nisse L.
              8/6-05

Kommentar

Bra instruktioner.

Jag ska också montera nya lister till fönstrena på min TUR 80. Har precis skaffat båten och är rätt oerfaren med allt som har med att fixa saker på den. Så jag har en del frågor. Undrar vad det är för sorts lister man ska använda? Funkar det bra med en sån här:

Fönsterlister - Watski Båttillbehör

Funkar det att sätta fast en spränglist på den i så fall? Och var hittar man sådana spränglister? Är det något särskilt tätningsmedel som är bra att använda?

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                ANNONS

Working...
                X