ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Bottenmåla eller inte? Motorbåtar i Stockholms skärgård.

Kollaps
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

  • Bottenmåla eller inte? Motorbåtar i Stockholms skärgård.

    Denna tråd avser att diskutera frågan om man bör bottenmåla eller inte. Nedan är min uppfattning.

    Jag köpte en helt ny motorbåt förra vintern, en Ryds 23 DC. Jag sökte då information om huruvida det fortfarande anses nödvändigt att bottenmåla båten, eller om de nya bottentvättarna gjort bottenmålning överflödigt. Efter många timmars surfande insåg jag att det inte finns någon entydig bild, utan att det är ganska oklart vad som händer om man inte bottenmålar. Jag beslöt mig trots detta för att inte bottenmåla och vill nu ett år senare dela med mig av mina erfarenheter.

    Förutsättningarna var dessa: [LIST]Motorbåten är 23 fot lång (7,20m) och gör knappt 39 knop i maxfart.[/LIST][LIST]Den ligger i Stockholm på Saltsjösidan och används mest för turer i skärgården och ibland i de centrala delarna av Stockholm.[/LIST][LIST]Båten lades i sjön i slutet av april 2009 och togs upp i mitten av oktober 2009.[/LIST][LIST]Båten användes ibland varje vecka, men kunde som längst ligga ca 3 veckor i sträck utan att användas på sommaren eller på höstkanten.[/LIST]

    Jag hade följande alternativ att ta ställning till:[LIST]1) Att först måla med epoxiprimer och därefter bottenfärg (giftfärg eller någon av de nya mindre skadliga färgerna)[/LIST][LIST]2) Att endast bottenmåla med epoxi och därefter köra båten i bottentvätt ett antal gånger per säsong.[/LIST][LIST]3) Att endast vaxa skrovet och därefter köra båten i bottentvätt ett antal gånger per säsong.[/LIST]
    Det enda argumentet för 1 är att förhindra beväxtning som bromsar båten och ökar förbrukningen. Min erfarenhet är att det är helt onödigt att bottenmåla, åtminstone om båten uppfyller ungefär de förutsättningar som vår gjorde.
    Alternativ 2 och 3 bör inte innebära någon skillnad i hur mycket beväxtning det blir på båten, utan handlar endast om huruvida man bör täta gelcoaten med ett lager epoxi eller inte. Argumentet för att måla med epoxi är att minska mängden vatten som tränger in i skrovet och därmed gör båten tyngre. Dessutom sägs detta skydda båten mot plastpest, som har varit ett problem med äldre plastbåtar.

    Jag valde alternativ 3. Att inte heller epoximåla valde jag eftersom jag tycker att epoxin skapar en strävare yta som bromsar båten något redan utan beväxtning. Ryds vacuuminjicerar dessutom sina skrov, så jag är inte orolig för att skrovet suger stora mängder vatten. Ett streck på akterspegeln i vattenlinjen i april var på exakt samma nivå i slutet av säsongen, så många liter kan det inte varit fråga om.

    Mina erfarenheter från säsongen 2009:
    Jag testade toppfarten någon gång i mitten av maj för att få en referenshastighet att jämföra med senare på säsongen. Den gjorde då precis 39 knop. Någon gång i maj gick jag även över vattenlinjen som blivit lite gul med en borste. Det gick då lätt att tvätta vattenlinjen helt ren. Under vattenlinjen var botten helt glatt och ren. I början av juni var toppfarten fortfarande 39 knopmen i slutet av juni, när vattentempraturen hade stigit, började det gula, lite slemmiga ytskiktet sätta sig och båtens toppfart sjönk till 37,5 knop. Jag utgår från att bränsleförbrukningen därmed ökade något även i lägre hastigheter. Jag åkte då till bottentvätten och valde Käppala som låg närmast och hade ett bra pris för tre tvättar (500 kr totalt vill jag minnas). Efter tvätt var botten helt glatt igen och toppfarten steg till 39 knop.
    Båten användes i början av juli och låg sedan stilla 2 - 3 veckor. I slutet av juli var det dags att tvätta vattenlinjen igen, dock var båten glatt undertill och toppfarten oförändrad. Eftersom det var varmt i vattnet passade jag ofta på att tvätta akterspegel, drev och steget (ett steg mitt på skrovet) som är de ytor som inte slipas av vid gång i hög fart. I mitten av augusti kunde jag känna några knottror som jag tror var larverna som blir havstulpaner. Det var dags för bottentvätt och toppfarten steg då från 37,5 till 39 knop.
    Under perioden fram till oktober tvättade jag vattenlinjen en gång och två veckor innan upptagningen körde jag den i bottentvätten för tredje gången.

    Vid upptagning spolades botten med högtryckstvätt. Den blev då i stort sett helt ren och blank men med en del sjögräs på drevet. De gula missfärgningar som fortfarande var kvar gick lätt bort med vanlig båttvättmedel eller på de svåraste ställena med gelcoat cleaner. Jag valde därför att fortsätta att inte bottenmåla även säsongen 2010. I år provade jag med TC Nano istället för flytande hårdvax, mest för att det är lättare att applicera än vax.

    Jag lade ner 1 timma på att tvätta botten efter upptagning och sedan 2 timmar att polera båten med vax / gelcoatförsegling på våren. Eftersom vi också har en Ockelbo DC21 i familjen så vet jag hur många timmar det brukar ta att skrapa och bottenmåla den varje vår och därmed hur mycket tid jag sparar. Kostnaden för båttvätt och bottenfärg är nog ungefär detsamma. Vad miljön vinner på är det ju ingen tvekan om.
    Men viktigast är ändå tillfredsställelsen att åka i en båt som är helt glatt och ren undertill och som känns snabbare och mer bränslesnål än dito bottenmålad.

    Jag begriper inte varför några motorbåtar i Stockholms skärgård som gör minst 20 knop och som kan tvättas i bottentvätt bottenmålas. Epoxibehandling kan jag förstå även om jag gjort ett anant val, men inte bottenmålning. Varför bottenmålas helt nya båtar än idag? Har jag missat något? Har någon en annan erfarenhet att dela med sig av?

  • #2
    Kul att det är fler som upptäcker fördelarna med att tvätta istället för att måla främst ur miljöhänseende men även för arbetsbesparingen och en del pengar för ju fler som tvättar ju fler tvättställen och då går priserna ner.

    Kolla mitt tips i tråden "Moppa båtbotten" under Miljösnack så har du ett enkelt sätt att tvätta båtbotten och vattenlinjen och akterspegeln!!

    Förstår heller inte varför så många envisas med att lägga massa arbete helt i onödan på att skrapa och måla varje år samtidigt som man förstör den miljö man säger sig vilja njuta av och då bör man ju vilja bevara den också för kommadne generationer.

    Senaste gången jag bottenmålade någon av mina båtar var 1983 så jag vet att tvättning funkar även på lång sikt :D

    Kommentar


    • #3
      Ursprungligen postat av LABL Visa inlägg
      Ryds vacuuminjicerar dessutom sina skrov, så jag är inte orolig för att skrovet suger stora mängder vatten. Ett streck på akterspegeln i vattenlinjen i april var på exakt samma nivå i slutet av säsongen, så många liter kan det inte varit fråga om.
      Om du skulle få en på så vis mätbar mängd vatten i skrovet (dessutom på bara en säsong) så skulle du ha ett mycket stort problem. Plasten är så kompakt att det inte ryms mycket vatten i den, det är istället den lilla mängden vatten som frostspränger och ger utrymme för lite mera vatten nästa säsong som gradvis förstör skrovet.

      Jag vet inte hur mycket bättre nya skrov är jämfört med de med flera decennier på nacken i detta avseende. Själv skulle jag valt att epoxibehandla också, för säkerhets skull. Men oavsett vilket kommer du inte se några problem med detta på mycket länge.

      Jag instämmer med att detta är framtidens melodi. Jag är själv lite feg att prova på västkusten, men jag hoppade i alla fall över att bottenmåla jollen (som ligger i hela säsongen). Den ska jag skrubba.

      Kommentar


      • #4
        Anekdotisk evidens

        Jag tycker inläggen om att undvika bottenmålning och att istället tvätta (tack för tipset om moppen med skaft) är jätteintressant och antagligen det sätt man borde använda istället för den eviga bottentvätten och skrapningen. Det finns ju enorma ekonomiska intressen av att sälja dyra bottenfärger. Dessa intressen har ju förstås gjort sitt för att sprida rykten om att det dessutom behövs epoxifärger för att gelcoaten "inte tål vatten". Jag tycker hela resonemanget faller om man tänker på alla plastbåtar från 60-talet som fortfarande är i drift: Ockelbo, Fjord, Fjordling, Draco m fl. Hur många av dessa är epoxibehandlade på botten? En promille? Är resterande förstörda i skrovet? Knappast. De flyter och fungerar i alla fall utmärkt efter snart 50 år i vatten. För några år sedan skrevs det massor om plastpest och osmos. Denna hemska farsot. Sedan dog det ut. Själv känner jag ingen som haft det. Däremot kan dåliga och slarviga produktionsmetoder av icke kvalitetsintresserade leverantörer leda till problem. En kompis med en helt ny Ryds fick redan andra året problem med blåsor. Men dessa beror alltså inte på vatteninträngning utan på dålig produktion och detta hjälper inte epoxi mot då blåsorna kommer inifrån. F ö har jag läst att inte ens epoxi är helt tätt.
        Jag antar att denna fråga är liknande den om amerikanska båtar är mer prisvärda än nordiska, dvs svår att få något entydigt svar på. Min uppfattning är dock att som jag skrev ovan, kan 60-talsbåtar funka så många år utan problem så är naturligtvis epoxibehandling onödig. Och att tvätta botten ett par ggr per säsong är enklare och billigare än att måla botten varje år och skrapa med jämna mellanrum.
        Ang rubriken: Anekdotisk evidens är argument för att en sak är sann att man har hört det "av så många" eller "så många gånger".

        Kommentar

        • ANNONS ANNONS

        • #5
          brig:

          Håller helt med dig och visst håller de gamla båtarna bra det finns många "veteran" plastbåtar i mina vatten som är i prima skick och aldrig fått någon epoxi tätning och inte tillstymelse till problem med plasten trots alla dessa år i sjön och jo det är båtar som används regelbundet och ligger i sjön hela säsongen.

          Vill Ni läsa mera om miljövänligt båtägande och hitat massa nyttig info på ett och samma ställe kolla in denna site www.batmiljo.se där finns allt från fördelarna med att tvätta idtället för att måla och även info om var det finns tvättar, toatömningsstationer mm. och det fina är att vi båtägare kan tipsa webmastern om det saknas något tex finns det en bottentvätt eller toatömningssstation i Dina vatten som inte finns på listan så maila dem så lägger de till den, på det viset blir listan mer och mer komplett för just nu är det lite slagsida mot ostkusten och en del info saknas.

          Kommentar


          • #6
            Bortkastade pengar och arbete att bottenmåla

            Det är bortkastade pengar och arbete att bottenmåla med de färger som finns idag, Jag brukar måla men får ändå beväxning och havstulpaner. I år struntade jag i att måla min Ockelbo och den var ungefär lika beväxt som tidigare år

            Kommentar

            Senaste inlägg

            Kollaps

            There are no results that meet this criteria.

            Senaste ämne

            Kollaps

            There are no results that meet this criteria.

            ANNONS
            ANNONS
             
            Working...
            X