ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

byta båt, till vad ? maxi 77 eller liknande..

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• byta båt, till vad ? maxi 77 eller liknande..

Hej

är i båtbytar tankar.. seglar stortriss mk2 för tillfället. Vill ha mig en större segelbåt som man kan "bo" i..
    men vad ska man satsa på?

priset får ligga runt 50 - 100 000:-

vill ha en stabil "familje" båt och ingen racer..
    det jag funderar över är om man ska söka efter båtar med:

Rullförsegel ?
    Spinnacker utrustning ?
    Inombordsmotor ?
    "Spol" toalett ?

känns som att sånna saker kan vara ganska dyrt att installera själv ?

Becker 27 - Becker 27 -77 | Västernorrland | Blocket
    Maxi 77 - Maxi 77, -77 | Västernorrland | Blocket
    Albin Vega - Albin Vega med stabil vagn och presenningar | Västernorrland | Blocket

Ohoj,
    ..typ Maxi 77 och tillbehörstankar..
    well - den absolut mest fixade Maxi77 jag någonsin sett ligger ute till försäljning just nu här:
    BåtNet - Annonsid: 71150 - MAXI 77=
    Lite i överkant på Din budget men maniskt mycket grejer påskruvat..
    Sail On !

Kommentar

Wow! Mycket fin 77:a!
      Men jag är tveksam till båtar som seglas med stora försegel. Det skymmer sikten och är jobbiga att skota hem. En välutrustad Albin 78 kan vara ett allternativ.
      Seglarfreaken

Kommentar

tror ni inte på becker 27an ?
        den har ju det jag vill ha förutom spinnacker..

det som är med den är att för mig okänd motor och toalett modell vilken kanske blir svårt med reservdelar ?

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Ohoj,
          helt ok med Becker !
          Om det står mellan de tre norrlandsbåtarna Du vaskat fram på nätet så rekommenderas att besöka dem alla tre.
          Titta, känn, lukta,provligg kojerna, fingra på utrustningen, starta/lyssna på motorn, provsegla och sedan kanske pruta lite på den Du fastnar för - de är ju inte nya direkt.
          Sail On !

Kommentar

Den där ombyggda 77:an har varit till salu hela våren, folk kanske tycker som jag. Den är för mycket, rutorna istället för sprayhood ser inte bra ut, targabågen passar inte alls, peket gigantiskt, träinredningen (björk?) på tok för ljus, akterspegeln helt fel färganpassad, bättre att måla om hela skrovet istället för två olika kulörer. Sen är den i grunden inte omgjord utan påbyggd, saker som borde vara prio ett har lämnats orört. Originalrigg som ska vara svart men är gråflammig, rutor i lexanplast, klädsel rufftak etc. Det gör att hon ser sjaskig ut och inte välvårdad, utan bara på monterat mer och mer prylar. Om du väljer Maxi 77, satsa på en som är välvårdad och omhändertagen, inte massor med gadgets. Det finns pärlor, bara att söka och hoppas de blir till salu. Inombordsmotor är nog bra, laddning, drivlinan alltid under vatten oavsett väder etc. Men utombordare har stora fördelar, lättservade, 4-taktare bra bränsleförbrukning, manöverförmåga många många gånger bättre än fast propeller, billigare i inköp vid nyköpstankar.

Kommentar

Skulle kunna rekomendera min scanmar 25:a Toppen båt som kan liknas med maxi 77

Kommentar

En 77:a är en bra båt men inuti är det campingstandard, något som inte alla uppskattar. Becker 27 är trevlig men det finns vissa svagheter har jag för mig. Kolla! Vega är en båt jag gillar. Den är trevlig, väl beprövad och prisvärd. Ful, ja. Men det är den inte ensam om.
                När man får tips på bra båtar ska man fråga om den som förordar en viss båt har en sådan själv. Många tycker att det just de har är urbra. Bättre få råd av de som har haft båttypen. Sämst är de som säger att en viss båttyp är kass fast de själva saknar erfarenhet av båten. Kända fel och svagheter är en annan sak, men det är lätt att kolla upp.
                Själv tittade jag på många båtar när jag skulle köpa för et par år sedan. Mycket Vega för den uppfylld mina behov och var prisvärda. Det jag fastnade för var en Bianca 27. Den tilltalade mig direkt.
                Det finns många bra båtar runt 27 fot och i den prisklass du nämner.
                Gör en lista på vad du tycker är viktigt, för mig blev tex ståhöjd mer viktigt ju fler båtar jag tittade på. Värdera utrustningen, vill du tex absolut ha värmare så kommer "totalpriset" att öka med 5-10 tkr om det inte finns.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                ANNONS

Working...
                X