Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

X-119

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• X-119

Står i begrepp att byta båt och har fått upp ögonen för X-119. Det som lockar är mycket prestanda för ett rimligt pris och att det är en X-yacht. Jag har dock inte kunnat hitta så mycket info om båten på nätet och det jag hittat hittils verkar i huvudsak komma från tillverkaren... Är det någon som har en X-119 eller har seglat mycket med den?

Vilka är hennes svaga / starka sidor?
    Mina funderingar rör dels hur bra eller dåligt den fungerar som semesterbåt, är den svårhanterad med liten besättning?
    En annan farhåga är hur hon beter sig i grov sjö, stampar hon som X-99 påstås göra?
    Tar tacksamt emot alla typer av synpunkter :rolleyes:

Hej Thp
    En X-119 har länge varit min drömbåt men jag har aldrig vågat köpa någon...

+
    Fräck
    Snygg
    Potent
    Ovanlig
    Många kojer

-
    Stort skepp
    Raka spridare och backstag
    Slitna
    Svårt att konkurrera

Jag skall försöka förklara mig... (gällande de negativa sidorna?
    Stort skepp - Jag har kappseglat X-99 i några år och den tycker jag är lätthanterlig båt men X-119 är MYCKET större.
    Jag tror att de som designade båten siktade in sig på havskappsegling i första hand och entyp i andra.
    Jag har tyvärr bara seglat X-119 en gång men allt känns stort och tungt, vinscharna är stora, spinnbommen är stor etc etc
    (Jämför man med First 36.7 är det också stort...)
    På nåt vis känns det som det är vinscharna blir så stora så det blir tungt att bara dra runt dem... ;)
    Kan förvisso hjälpa med fett...

Raka spridare är alltid ett gissel, framförallt på semestern då man kanske inte vågar lämna rodret på plattläns och hård vind...

Slitna - Många ex är hårt slitna och kräver mycket jobb för att få snygga

Svårt att konkurrera - Högt lys 1,32 som den har svårt att segla upp till

Allt detta är givetvis överkomligt men sammantaget känns den tyvärr lite gammal och akterseglad

Lycka till /

Kommentar

Design mässigt kan man se den lite som en x-79/x-99 som blivit utdragen till en enorm längd. :)

Kommentar

Står i begrepp att byta båt och har fått upp ögonen för X-119. Det som lockar är mycket prestanda för ett rimligt pris och att det är en X-yacht. Jag har dock inte kunnat hitta så mycket info om båten på nätet och det jag hittat hittils verkar i huvudsak komma från tillverkaren... Är det någon som har en X-119 eller har seglat mycket med den?

Vilka är hennes svaga / starka sidor?
        Mina funderingar rör dels hur bra eller dåligt den fungerar som semesterbåt, är den svårhanterad med liten besättning?
        En annan farhåga är hur hon beter sig i grov sjö, stampar hon som X-99 påstås göra?
        Tar tacksamt emot alla typer av synpunkter :rolleyes:[/b]
        Hej,
        Jag har en X-119 sedan 1.5 år och är mycket nöjd med den.
        Jag köpte den för kappsegling och familjesegling. Jag har kappseglat på internationell nivå i jolle och därefter ett antal år med X-99. Jag skall nedan
        X-119 kom ut 1988 och tilverkades till 1993. Niels Jeppesen hade fått starka önskemål från ägare till succebåten X-99 att skapa en liknande båt fast större och mer lämpad för för familjesegling. Det gjordes 74 båtar där merparten kom ut under 3 år och är spridda över klotet. Det som satte stopp för den som klassbåt var den almänna konjunkturen som vid denna tid var dålig inte minst i världen och sverige.

jämföra båten med en X-99 men även andra båtar.
        Jämfört med X-99: X-119 är en styvare och robustare båt och en avsevärt större båt X-99, 33 fot X-119 nära 40 fot.
        Invändigt har den en proper mahgonyinredning medans X-99 är mer som en camping båt typ Express. Riggen på X-119 är väldigt mycket robustare med dubbla maströr på nedre delen samt fiolstagning i toppen. Checkstagen sitter fast på backstagen och trimmas enkelt från rufftaket där X-99 har taljor på däcksom man måste komma ihåg att släppa innan man kan falla av.
        Familjesegling: Vi är 38, 37 år och 15 månader. Vi seglar båten med stor och fock 3 vilket är 100% av förtriangeln. Med denna uppsättning seglar hon snabbt och är lätt att hantera ( du seglar om nästran allt med denna upsättning). Det jobbigaste har väl varit att hissa seglen, upptäckte dock att trissan i toppen ör storen var oval vilket gjorde det trögt.
        X-119 har bra utrustning på däck i form av väl avvägda vinchar och block/utväxling saker sitter på rätt ställen med rätta vinklar osv.
        Storskottet har rejäl utväxling med ett huvudskot och en trimfunktion med ytterligare utväxling.
        Skotpunkterna är flytande justerbara från brunnen med fredriksen kulagrade travare.
        Att segla är hon väl balanserad och stabil vid byar på kryss accelererar hon utan besvär. Jag har seglat X-99 på Själland runt i 25 m/sek och då var nedlsagen på kryss relativt hårda. Med X-119 har jag seglat ett par gånger i 17-18 m och har inte märkt denna tendens, hon är ju också väldigt mycket längre.
        Att kappsegla:
        X-119 är ju gjord precis som X-99 för att segla klass. Detta innebär att Niels har gjort båtarna för att de skall vara snabba funktionella och segla mot varandra, inte optimerade för vissa handikapsystem.
        Lystalet 1.32 seglar båten upp till.
        Dock vill jag bara förtydliga att det kräver generellt mer av de som seglar ju högre Lystal.
        DH är svårare och sätter högre krav på klassindelning med motsvarande båtar och då hamnar denna med andra X-119 och Luffe 40 samt 43 vilket fungerar bra.
        IMS är svårast då båten inte alls har tagit hänsy till denna regel och får då svårare att konkurrera Niels ritade en köl som var optimerad för IMS som vissa har bytt till. Denna köl har inte torpeden neders och sticker 20 cm mer.

Jag har nog gett en del svar nu och är du intreserad av mer kan jag skicka dig det.

Lite kommentarer till nedanstående kommentarer:
        Att vinshar är större på en X-119 som är närmare 40 fot än en First på 35 fot kan väl inte vara överaskande. På X-119 är de vä avstämda mot max ytor dvs Genua 1 på 45 kvadrat samt spinn på 112.
        Angående, slitna: jag har kollat ett antal innan jag köpte min och det som oftast är slitet är mer av kosmetika, båten har inga svaga brister/konstruktioner.
        Båtarna är oftast segalde en hel del vilket man gör med roliga båtar.
        Jag har nu köpt en polermaskin och byter durkarna och vips är hon som ny. Se gärna bilderna på den båt från Gbg som är till salu på blocket.
        Är man rädd för backstag skall man naturligtvis inte ha en X-119, men då får man också ta bort samtliga vettiga båtar fram till slutet av 90 talet.
        Angående gammal och akterseglad: JAg tycker nog själv att detta är en av de få båtar på marknaden från 80-talet som inte är gamla i design eller fart.
        Nämn någon båt från 80 talet eller även nyare som komkurrera med denna.
        Vill man jämföra denna mot liknande så kan man titta på Luffe 40 eller Banner 41

Kommentar

Jag inser att traden ar 11 ar gammal, men batarna lever vidare sa inga problem att ta upp samtalet igen. Jag funderar atarkt pa att kopa en san har och atminstone korsa Atlanten pa 2 pers ombord.

Jag hat inte tidigare seglat en x-119, eller nagon x-yacht for den delen, men har desto mer efarenhet i havssegling/langsegling. Jag undrar mest oim det blir for trottande med manga manovrer til sjoss jamfort med en mer savlig/langsam bat???

Betraffande det svavar jag i okunskap.

ursakta mitt US-tangentbord som saknar vara 3 sista voklaer, men tror det gar att lista ut vad jag vill ha sagt i a f.

segla lugnt!

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

Working...
          X