ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

"VantBelastning" Formel?

Kollaps
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

  • "VantBelastning" Formel?

    Tja
    Undrar om någon sitter på en formel för att räkna ut den belastning lovart vanten får ta vid sidvind... alltså att de blåser rakt in i seglena.

    Formel borde se ut ngt såhär

    X*F*M=P

    Då X är Segelytan på båten
    M är Vindstyrkan i m/s eller annan enhet
    P är belastningen
    Och F är den siffran jag söker :rolleyes:

    Formeln är i de enkla fysiska förhållandet att vinden blåser rakt in i båtens segelyta och de blåser lika mycket över hela masthöjdens område så inget avancerat, men om man har en formel där man delat upp de olika segelytorna så går det också bra.

    Hare gött
    Simon

  • #2
    Ursprungligen postat av Simon Hellström Visa inlägg
    Tja
    Undrar om någon sitter på en formel för att räkna ut den belastning lovart vanten får ta vid sidvind... alltså att de blåser rakt in i seglena.

    Formel borde se ut ngt såhär

    X*F*M=P

    Då X är Segelytan på båten
    M är Vindstyrkan i m/s eller annan enhet
    P är belastningen
    Och F är den siffran jag söker :rolleyes:

    Formeln är i de enkla fysiska förhållandet att vinden blåser rakt in i båtens segelyta och de blåser lika mycket över hela masthöjdens område så inget avancerat, men om man har en formel där man delat upp de olika segelytorna så går det också bra.

    Hare gött
    Simon
    För att få ut det rätta måste du få med momentet. dvs vinkeln med vanten, och även hur kraften fördelas ner över masten och vad mastfoten tar upp och vad vanten tar upp.

    Vart har du hittat om X*F*M=P?

    Kommentar


    • #3
      Tvärt emot vad många tror är inte segelytan den dimensionerande faktorn för riggen. Det som har störst betydelse är båtens rätande moment (RM). Försök först beräkna ett ungefärligt RM sedan kan du översätta det till riggens gometri och räkna ut rigglasterna.

      /P

      Kommentar


      • #4
        Ursprungligen postat av ibenny Visa inlägg
        För att få ut det rätta måste du få med momentet. dvs vinkeln med vanten, och även hur kraften fördelas ner över masten och vad mastfoten tar upp och vad vanten tar upp.

        Vart har du hittat om X*F*M=P?
        Det var jag och en polare som disskuterade att man kunde räkna ut de så, men självklart så stämmer det som du säger tänkte inte på att belastningen fördelas på de sättet... men man kanske kan få ut någon siffra genom att räkna ut vilket tryck 5meter i sekunden ger på en yta av 1kvm ?

        Men hela grejen började med om att vi snackade om förspänningen och att man borde förspänna stagen så mycket att dom klarar av de tryck som riggen belastas med utan att vrida sig upp till dom vindstyrkorna man tänk att segla i för att hela tiden ha det så optimalt som möjligt, dock såhär på efterhand när jag goglat lite så hittade jag på en hemsida att man bör spänna vanterna mellan 20-40 procent av brottgränsen...

        Kanske någon som är mer insatt i de hela som kan hjälpa till med ett klokt inlägg? vart jag vill komma är hur pass mycket man ska spänna sidostagen för att ha kvar riggen i det läge där man trimmat in ifrån början,...

        Kommentar

        • ANNONS ANNONS

        • #5
          Ursprungligen postat av Simon Hellström Visa inlägg
          Det var jag och en polare som disskuterade att man kunde räkna ut de så, men självklart så stämmer det som du säger tänkte inte på att belastningen fördelas på de sättet... men man kanske kan få ut någon siffra genom att räkna ut vilket tryck 5meter i sekunden ger på en yta av 1kvm ?

          Men hela grejen började med om att vi snackade om förspänningen och att man borde förspänna stagen så mycket att dom klarar av de tryck som riggen belastas med utan att vrida sig upp till dom vindstyrkorna man tänk att segla i för att hela tiden ha det så optimalt som möjligt, dock såhär på efterhand när jag goglat lite så hittade jag på en hemsida att man bör spänna vanterna mellan 20-40 procent av brottgränsen...

          Kanske någon som är mer insatt i de hela som kan hjälpa till med ett klokt inlägg? vart jag vill komma är hur pass mycket man ska spänna sidostagen för att ha kvar riggen i det läge där man trimmat in ifrån början,...
          Tjena.
          Seglen funkar ju i stort sett som en vinge och en vinges lyftkraft kan beräknas med formeln Cl*0.5*densiteten*hastigheten^2. Cl är lyft-koefficienten för en vinge som varierar med anfallvinkel (motsv skotvinkel), för ett segel varierar det ju även med trimmet (buk, twist etc.). Det har inte bara med area att göra utan hela seglets form samt samspel med andra segel och gränsskicket mm.


          En rigg flexar ju alltid och trimma in riggen så att den alltid står i samma läge är ju inte möjligt om man inte överdimensionerar den enormt.
          Last edited by Wik; 2008-11-10, 23:46.

          Kommentar


          • #6
            Ursprungligen postat av Wik Visa inlägg
            En rigg flexar ju alltid och trimma in riggen så att den alltid står i samma läge är ju inte möjligt om man inte överdimensionerar den enormt.
            Självklart är de omöjligt att få riggen helt stum i starka vindbyar, kanske blev uppfatat så som att den skulle vara helt stum, men de jag är ute efter är att den ska ge vika så lite som möjligt...

            Kommentar


            • #7
              Är det hur du skall sätta an riggen du främst är ute efter att veta så finns det ett flertal ställen på nätet där man kan läsa om hur detta går till.

              Seldén tex har mycket info på sin sida och jag kan varmt rekomendera denna pdf-fil där det finns mycket matnnyttigt. Bla hur man sätter vant o stag på olika riggar.

              http://seldenmast.com/page.cfm?id=67...=595-540-S.pdf

              Och som nämts tidigare så är det främst båtens rätande moment som avgör vilka krafterna blir på riggen och hur riggen då skall dimensioneras. I alla fall på deplacementbåtar.

              Kommentar


              • #8
                Du behöver inte bekymra dig om några räkneövningar alls. Och Seldens anvisningar funkar sällan, för då skruvar man sönder sin båt, den fjädrar för mycket i skrov mm. för att ta de krafter Seldens anvisningar innebär.

                Gör så här i stället:

                Spänn upp riggen så det ser bra ut i hamn. Ge dig ut på kryss med vindstyrka och segel valda så att båten kan kränga lite mer än den maxkrängning du vet är lämplig.

                När lävanten slackar spänner du bort halva slacket, sen slår du och gör samma på nya läsidan. Kolla att masten förblir rak i sidled annars kompensera med förhållandet slack topp - undervant .Efter ett par slag är det klart. Efterkontrollera genom att ta ner förseglet och se att masten är rak i sidled.

                Många båtar är alltför fjädrande i skrovet för att man skall få bort allt slack i lävanten. Då får man avstå från det helt enkelt, eller förstärka båten.

                Kommentar

                • ANNONS ANNONS

                • #9
                  Det är lätt att räkna ut.

                  Lägg båten ner i 45 graders vinkel (i din tanke) och räkna ut den kraft som måste sättas an halvägs uppför masten för att få denna vinkel. (egentligen är ju denna kraft spridd från däck till masttopp och ganska linjärt ty även om seglena är bredare nertill så är vindhastigheten lägre där)

                  Från det skall du kunna räkna.. segelyta är orelevant.

                  tappar du kölen sänks kraften i vanten radikalt. ;)

                  Kommentar


                  • #10
                    Max statiskt moment borde inträffa när båten är nedkrängd så att masten ligger parallell med vattnet. Antag att båtens hydrostatiska angreppspunkt ligger d m från båtens tyngdpunkt (som finns någonstans kölfenan) Det rätande momentet blir då m*g*d (där g = 9,82 m/s^2). Eftersom masten kränger ned båten till detta läge så blir det moment som masten utövar detsamma (lite beroende på hur masten står, vantens arrangemang mm). Den sammantagna kraften i vanten (vantinfästningen) blir då F*b där b = avståndet tvärskepps mellan mastfot och vant. Om lävantet fortfarande är sträckt måste den kraften adderas till belastningen i vantinfästningen. Hur den krängande kraften uppstår i riggen är likgiltigt.

                    Om båten har stor formstyvhet så blir förhållandena lite annorlunda och det kan finnas en vinkel då det rätande momentet blir större än vid 90 graders nedkrängning.

                    Kommentar


                    • #11
                      Man har max Rm en bra bit före 90 grader. Har man dessutom en båt med hög formstabilitet kan det bli ännu tidigare.
                      http://www.intersessions.com/411/411stabilitycurve.jpg


                      http://www.hallberg-rassy.com/HR54/H...ilitycurve.jpg

                      Kommentar


                      • #12
                        Instämmer helt med SWE 54: Det statiska rätande momentet kräver information om skrovformen. Min avsikt var dock att ge en idé om hur man angriper problemet. Om man ska lösa problemet fullt ut måste man inkludera den dynamiska belastningen varvid man måste ta hänsyn till båtens (dynamiska) tröghetsmoment i kombination med den vinkelacceleration som i sin tur beror den krängande kraft som uppstår med seglens hjälp vid en vindby. Även här kommer formstyvheten in särskilt om båten finns hög sjö.

                        Kommentar


                        • #13
                          Ursprungligen postat av SWE54 Visa inlägg
                          Man har max Rm en bra bit före 90 grader. Har man dessutom en båt med hög formstabilitet kan det bli ännu tidigare.
                          http://www.intersessions.com/411/411stabilitycurve.jpg


                          http://www.hallberg-rassy.com/HR54/H...ilitycurve.jpg

                          Observera att detta är stabilitetskurvor! Max stabilitet och max riggbelastning är inte samma sak och behöver inte inträffa vid samma krängningsvinkel. Stabiliteten minskas av all vikt som ligger "på andra sidan" flytpunkten, dvs vikt av däck, delar av skrov, inredning, samt RIGGVIKT.
                          Riggvikten utgör en stor del av det som bidrar negativt till stabiliteten vid stora krängningsvinklar. Eftersom riggvikten tas upp av vanten måste även denna räknas med som en belasting på vanten. *
                          Max belastning på vanten (och därmed riggen) uppstår vid eller väldigt nära 90 grader. Flytpunkten för båten i detta läge komer aldrig att vara längre från költyngdpunkten.
                          Detta gäller för "normala" båtar med någorlunda djupgående och barlast-%. Båtar med litet djupgående, båtar med liten kölvikt eller extremt breda båtar har max RM tidigare, extremläget åt detta håll blir en katamaran, där max RM i princip är vid 0 grader.

                          *Låt säga 100kg rigg med tyngdpunkt 7m upp i masten. Avståndet röstjärn mast 700mm ger 7/0.7*100 => 1000kg extra drag i röstjärnet.
                          Motsvarande för kölens bidrag: antag 1500kg med tyngdpunkt ca 2m från flytpunkten vid 90 grader. 2/0.7*1500 => 4300kg

                          Kommentar


                          • #14
                            Ni har fel pojkar, så här är lösningen, luskade ut det i natt:

                            Kommentar


                            • #15
                              Schödingerekvationen, funkar den på tvåmastade båtar oxå, fick för mig att den bara gick att lösa för enmastade båtar :D

                              Kommentar

                              Senaste inlägg

                              Kollaps

                              Senaste ämne

                              Kollaps

                              ANNONS
                              ANNONS
                               
                              Working...
                              X