ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

beslå segel

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• beslå segel

Jag har på nya båten(ny för oss)snör lik i masten,det vållar mig stora bekymmer att beslå seglet runt bommen-allt ligger på däck och blir som en stor rul,är det någon som känner igen sig och har någon god ide ?
    Jag funderar på ett kapell som funkar med och som lazy jacks eller så blir det med travare så seglet sitter fast och går att stäcka på bomen

Jag har på nya båten(ny för oss)snör lik i masten,det vållar mig stora bekymmer att beslå seglet runt bommen-allt ligger på däck och blir som en stor rul,är det någon som känner igen sig och har någon god ide ?
    Jag funderar på ett kapell som funkar med och som lazy jacks eller så blir det med travare så seglet sitter fast och går att stäcka på bomen[/b]
    Om du kapar upp så där fyra till fem tampar på en dryg meter (provvik seglet över bommen en gång så ser du hur långa tamparna skall vara,) så kan du vika seglet på bommen och beslå det med tamparna.

Thomas

Kommentar

Jag funderar på ett kapell som funkar med och som lazy jacks eller så blir det med travare så seglet sitter fast och går att stäcka på bomen[/b]
      Vi har replik på vår båt, och på de andra båtar jag seglar ibland. Vi brukar rulla seglet medans det fortfarande sitter fast på bommen, sen lägger vi rullen uppepå bommen och knyter fast med ett par band. Sen är det bara att lägga på bomkapellet.
      Travare är såklart smidigare, men jag tycker det funkar bra såhär oxå. Annars kanske det går att sätta i travare i ert segel?

Kommentar

Vi har replik på vår båt, och på de andra båtar jag seglar ibland. Vi brukar rulla seglet medans det fortfarande sitter fast på bommen, sen lägger vi rullen uppepå bommen och knyter fast med ett par band. Sen är det bara att lägga på bomkapellet.
        Travare är såklart smidigare, men jag tycker det funkar bra såhär oxå. Annars kanske det går att sätta i travare i ert segel?
        [/quote]

Om jag förstår så aningen har ni rullbom eller så rullar ni hela seglet runt bommen,har jag förstått dig rätt?

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Nej, man rullar seglet runt sig självt (halshornet) uppifrån och ner

Kommentar

Om jag förstår så aningen har ni rullbom eller så rullar ni hela seglet runt bommen,har jag förstått dig rätt?[/b]
            Nej, precis som Desoto skriver så rullar man det uppifrån och ner. Brukar vara bra att vara två personer som rullar, annars är det i stort sett omöjligt att få till det.

Kommentar

<div class='quotemain'>Om jag förstår så aningen har ni rullbom eller så rullar ni hela seglet runt bommen,har jag förstått dig rätt?[/b]
              Nej, precis som Desoto skriver så rullar man det uppifrån och ner. Brukar vara bra att vara två personer som rullar, annars är det i stort sett omöjligt att få till det.
              [/b][/quote]

Då fattar även jag :P

Kommentar

Sy i travare och skaffa lazy jacks

Sy i travare på mastliket, plasttravare duger gott.
                Aptera sen lazy jacks, om du har dirk så drag dem helt vertikalt från dirken ner under bommen. 3 par räcker. När man sträcker på dirken före nertagning så sträckes laxy jacksen automatiskt. När man släcker på dirken under segling så slackas även lazy jacksen. Persiennlina 2,4 mm är lagom till en 30-fotare, knopas i en lina spänd under bommen. I den linan kan man även fästa beslagsbanden om man är riktigt lat.
                Har använt detta i 25 år på olika båtar: Mycket billigare och mycket bättre än alla små block som hänger från spridarfästena.
                Lycka till, Björn.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Ursprungligen postat av Björn Green Visa inlägg
                  Sy i travare på mastliket, plasttravare duger gott.
                  Aptera sen lazy jacks, om du har dirk så drag dem helt vertikalt från dirken ner under bommen. 3 par räcker. När man sträcker på dirken före nertagning så sträckes laxy jacksen automatiskt. När man släcker på dirken under segling så slackas även lazy jacksen. Persiennlina 2,4 mm är lagom till en 30-fotare, knopas i en lina spänd under bommen. I den linan kan man även fästa beslagsbanden om man är riktigt lat.
                  Har använt detta i 25 år på olika båtar: Mycket billigare och mycket bättre än alla små block som hänger från spridarfästena.
                  Lycka till, Björn.
                  Jag kör med samma system, men jag spänner aldrig dirken. När jag hissar seglet dras bommen upp lite, så att dirken blir lite lös. När jag släpper ner seglet blir bommen och hänga i dirken, som ju då spänns. Dessutom har jag en gammal "pådäck-påse" för en genua som jag använder som lazy-bag. Funkar helt ok, fast nu vet jag inte hur det går när jag får nytt storsegel med lite mer utbyggd akterrunda och grejer...
                  I värsta fall får jag dumpa latpåsen och gå tillbaka till samma segelbeslagningssystem jag hade på förra båten, 2 gummicords som löpte längs undersidan av bommen och kunde svängas över det nedtagna seglet och låste det på 5 röda sekunder. Snören och sprättande gummicords betackar jag mej för!

Kommentar

Även jag lazy jacks till dirken. Fungerar utmärkt. Ska i år testa skarva i lite gummicord i dirken, jag tror det är Ljusne Håkans ide. Det kanske blir ännu bättre.

Kommentar

ursäkta att jag bryter mig in i ämnet... men finns det någon bild på hur ni har gjort era lazyjacks ?

Kommentar

Kolla mina bilder men man ser inget vettigt, tyvärr.
                        Så här gjorde jag:
                        Under segel försökte jag lista ut var lazy jacksen skull träffa bommen och markerade med tejp. I hamn kopplade jag ihop ett måttband, en flagglina och storfallet med en karbinhake runt dirken. Sen hissades storfallet tills flagglinan hängde nästan rakt över tejpmarkeringen på bommen. En liten knut på flagglinan så jag kunde mäta längden på lazy jacksen och avläsning av måttbandet hur långt upp på dirken lazy jacksen skulle fästas in.
                        Min dirk är wire så jag satte wirelås på dirken så att lazy jacksen kunde knytas fast. Lazy jacksen knöts ihop under bommen.
                        Därefter provade jag några gånger. Lazy jacksen fick flyttas lite framåt och fick en liten vinkel föröver upptill innan jag var nöjd.
                        Slutligen spännde jag en tamp under bommen som jag knöt fast lazy jacksen i.

Det var hur enkelt och smidigt som helst och kan när som helst justeras.
                        Jag är evigt tacksam mot den som gav mig iden på något forum.

Kommentar

men.. har du alltid dirken fässt på bommrn när du seglar då alltså ?
                          JAG tycker det ser konstigt ut med den på plats hela tiden...

men det kanske är det ända sättet att få till en bra konstruktion ?

Kommentar

Ursprungligen postat av macq Visa inlägg
                            men.. har du alltid dirken fässt på bommrn när du seglar då alltså ?
                            Det där med att koppla loss dirken när man seglar har jag växt ifrån för länge sen. Slacka bara lite på den istället.
                            Det brukar då och då hända att man släpper ner storen utan att ha kopplat dirken (har jag hört ...)

Kommentar

släpper ni bara på dirken precis så att den inte gör något med bommen.. men endå inte så mycket så att den ser "hängande" ut ?

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                              ANNONS

Working...
                              X