Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Kanalvägen till Medelhavet

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Kanalvägen till Medelhavet

Om man ska ta sig ner till Medelhavet via kanalerna i Europa, måste man då demontera masten någon gång eller är det så smidigt att det finns broöppningar där det behövs?

Hur lång tid tar det att gå igenom kanalvägen? (Finns det flera kanalvägar?)

(Ja nu är det vinter och drömmandet sätter traditionsenligt igång. :rolleyes: )

Vad jag förstår så måste masten transporteras på däck. I alla fall om man ska tro de beskrivningar av kanalfarter genom europa som jag läst.
    Visst finns det flera olika vägar ner.
    Det går att komma ut både via Frankrike och genom gamla östeuropa och Svarta havet. Läs mer här t.ex:
    Länk till sida om kanalfärder.

Kommentar

Jag rekommenderar Lars Hässler & Marie Blomqvist:s bok "Medelhavet - Tur och retur" utgiven av Nautiska förlaget (ISBN 91-89564-10-3).

I boken finns all tänkbar information i ämnet.

/Seglar´n

Kommentar

Masten måste av, annars blir de tufft. Just nu håller vårat gäng på att segla ner en Maxi till Italien genom kanalerna i Europa, har du några frågor eller funderingar kan du kontaka mej här eller via e-post.

Det finns många vägar att välja, beroende på djupgåendet på båten. Vad Balott-II har fått erfara hittills är att vad som sägs om öppetider i slussarna inte stämmer på långa vägar, eftersom det är lågsäsong nu har det fördröjt resan vid flera tillfällen.

/Peter

Kommentar

Tänk även på att kanalintyg krävs för att gå i de Europeiska kanalerna, kursen är väldigt enkel, när jag tog den kostade det 100 SEK (förra året) man får ha boken framför sig när man skriver och minns inte men tror det var 10 eller 15 frågor.

Kommentar

Originally posted by Petrov@Dec 8 2004, 11:06 PM
            Tänk även på att kanalintyg krävs för att gå i de Europeiska kanalerna, kursen är väldigt enkel, när jag tog den kostade det 100 SEK (förra året) man får ha boken framför sig när man skriver och minns inte men tror det var 10 eller 15 frågor.
            Ännu enklare var de för oss, man skicakde efter en A4 med frågor, sedan gjorde man dom i lugn och ro hemma :rolleyes: och skicka iväg dom igen.

VHF och certifiakt till de tär också väldigt viktigt

Kommentar

Ännu enklare var de för oss, man skicakde efter en A4 med frågor, sedan gjorde man dom i lugn och ro hemma* och skicka iväg dom igen.
              Så gjorde jag också fast jag hade boken men platsen var hemma. :D

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

Working...
              X