ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Vill du segla jorden runt?

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Vill du segla jorden runt?

Hej!

Drömmer du om ett världsomseglingsäventyr och är beredd att satsa helhjärtat? Vi söker 1-2 extra besättningsmedlemmar till en tvåårig segling runt jorden med avsegling i juli 2011. Som besättningsmedlemmar är vi alla lika delaktiga i projektet och i planering av resan. Vi ställer inga större krav på seglingserfarenhet utan är mer inriktade på att hitta trevliga och entusiastiska personer med äventyrslusta som är lätta att komma överens med.

Vi är ett par på 24 respektive 25 år som planerar att segla jorden runt. Vi har precis tagit examen från Umeå Universitet och har fått jobb i Kristinehamn där vi kommer att ägna kommande år till att arbeta, spara pengar och planera/förbereda inför det stora äventyret. Som personer är vi ärliga, positiva och lätta att komma överens med.

Tycker du att detta låter som något för dig och vill veta mer om oss och projektet ska du höra av dig till eiliv_hagg@hotmail.com med en beskrivning av dig själv, varför du vill följa med samt eventuella frågor.

Vänligen
    Eiliv & Emilie
    Last edited by Eiliv&Emilie; 2010-05-01, 16:53.

Långseglings projekt.

Jag är mycket intresserad och har planerat en långsegling en längre tid.Jag har till en början tänkt mig ensam segling då jag ej har någon bekant som har tid,vill eller kan satsa 100% på ett långseglarprojektj men jag är öppen för nya vinklar och förslag om inte annat kan det vara lärorikt att utbyta tankar och ideer.Jag bor passande även i Kristinehamn där ni kommer att jobba. Mvh-Håkan "Marty"Johansson.(martybo@live.se)

Kommentar

lånseglar projekt.

Rättning av mail,ska vara martyboy1@live.se

Kommentar

Hallå,

är för tillfället inte intresserad av att följa med, men har själv långseglingsplaner, dock lite senare (om 3-4 år). Är bara lite nyfiken! =) Vad har ni för båt och hur har ni tänkt er rutten?

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Tjenare Niklas!

Vilken båt vi kommer att ha är inte helt klart än då den ännu inte är inköpt. Vi siktar dock på något mellan 30-33 fot. Har kikat på lite olika modeller och fastnat för Mamba 31, Fortissimo 33, Beason 31. Det är väl diskutabelt huruvuda dessa passar sig för en jordenruntsegling, men vi kommer att försöka kika på så många som möjligt under sommaren för att köpa till hösten.

Själva rutten är väl ungefär den väg som de flesta tar. Planerar att ge oss av i Juli 2011 för att ta oss söderut via Kielkanalen, engelska kanalen, biscaya, spanien och portugal ner till kanarieöarna så fort som möjligt. Sedan vidare därifrån i början av november över till västindien där vi stannar 1-2 månader och kryssar i den karibiska övärlden. Sedan via panamakanalen ut i stilla havet. Sedan vidare till Cocos Island och sedan Galapagos såklart. Sedan från galapagos till franska polynesien. Exakt rutt genom söderhavsöarna är vi itne alls på det klara med då det finns så mycket att välja på. Tror dock att mång av resans höjdpunkter kommer att bli här Vi får se hur tiden räcker till. Det blir i alla falll genom dessa på något vis vidare via Australien, Indonesien, Borneo Malaysia, Thailand, Sri Lanka, Indien, Maldiverna, Röda havet och till sist medelhavet via Suezkanalen. I medelhavet misstänker jag att det blir plånboken som avgör var och hur länge man stannar på olika ställen. Från medelhavet blir det senare upp via Europas inre vattenvägar hem till kära Sverige. Beräknar vara hemma i Augusti 2013.

Som du förstår är det exakta resplanerna långt ifrån klara. Vi förväntar ju oss även att våra blivande kompanjoner bidrar med förslag och önskemål gällande resväg osv. =)

Varför vänta i 3-4 år med långseglingen? Planerar du att vara ute riktigt länge och således måste spara mer pengar?

Kommentar

långseglar tankar.

Kan gratulera till ett härligt projekt.Angående båtval är nog fortissimon den enda lämpliga av de tre ni nämt,jag var och tittade på en i vintras den ägdes av ett äldre par som hade varit ute på långsegling med sin de var nöjda, lugn o trygg i alla väder o inga hyss.Med tanke på att det bara är ett år kvar till er tänkta avresa och ni inte har skaffat båt än tar jag för givet att ni redan har hyffsad seglar vana utsjöskeppar examen tillräckligt med kulor på banken osv.Det är bättre att jobba ett år extra här hemma än att få avbryta en annars härlig segling pga,ekonomi.(vilket en bekant till mig fick erfara).Ligger en jättefin fullt utrustad L32 i köpenhamn säljes för ca,320,000sek. jag har info om ägaren om ni är intresserade! Annars vill jag bara säga lycka till med planeringarna. Även du Niklas. Med ett positivt tänkande kommer man långt vilket många svenskar har svårt för ibland då de lider av trygghetsnarkomani!

Kommentar

Fortissimo'n låter intressant, Praktiskt båtägande har reportage om den denna månad. Håller med Håkan om att L32 verkar var en bra långseglarbåt också. Anledningen till att jag väntar är ekonomin. Min sambo studerar fortfarande och kommer göra så i 2 år till. Får bli äventyr i skärgården så länge! =)

Håller med om att vi svenska är väldigt trygghetsfokuserade, många faller nog på detta!

Hur länge har ni tänkt att vara ute o segla?

Kommentar

För oss är det tvärt om. Emilie harprecis tagit examen medan jag har två år kvar av studierna. Jag tar dock ett uppehål under tre år för att läsa klart när vi kommer tillbaka. Vår plan är att arbeta hårt och spara ihop så mycket pengar det bara går under ett år och sedan vara ute och segla i två år. Om man inte har något sparat sedan innan måste man nog jobba mer än ett år, men vi har lyckats spara en del under studietiden då vi har planerat detta under två års tid.

Två år är väl ett minimum för att ta sig runt, men men god planering tror vi att det ska räcka. Av vad jag förstått så gör det flesta ett jorderuntvarv på tre år eller mer.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Jag kan hålla med om att hitta båt och få den i ordning på 10 månader är lite knepigt. I ett land som Sverige där kylan och vintern kommer närmare, blir det inte lika lätt att arbeta med båten året-om. Det är ofta en hel del som ska fixas på en båt. Jag håller tummarna att ni finner en redan långfärdsutrustad båt. Jo, visst är de ofta dyrare än en strippad båt, men billigare än om du ska köpa och fixa allt själv. Det besparar dig även en hel del tid.

Som så många gånger förr så förespråkar jag köp av båt utomlands. Varför inte börja i Karibien? Det finns en jäkla massa båtar där nere till bra peng. Utrustade och klara. Då får ni dessutom längre tid på er i tropikerna. Har ni tur kan ni finna ngt större båt där nere. Nu vet jag inte er budget, men för pengarna du finner en 32a i Sverige kan du finna en 36-38 i tropikerna.

Någon nämnde utsjöskepparexamen. Inget måste enligt mig. Visst är det bra att ha så mkt kunskap som möjligt före man beger sig men man kan prioritera tiden annorlunda/läsa på egen hand. Vi begav oss i väg med enbart VHF certifikat. Dock mkt läsning under 2 år på egen hand.

Mvh
                  Andreas

Kommentar

Jag listar några båtar till salu i karibien:

39 ft, ny motor 2000: Pris 145 000kr (ser ut som den är nersatt i pris. I listningen står pris 360 000kr. Nersatt eller inte?)
                    39 ft Irwin Citation

37 ft, motor helrenoverad: Pris: 280 000kr Irwin

37 ft, 220 000kr Hunter 37, Design Cherubini

33 ft motor helrenoverad: 365 000kr Allegro 33 (Obs sänkt pris i listningen till 50k USD)

Kommentar

Det låter ju definitivt lockande med att köppa en större båt i karibien till samma pris som en lite mindre hemma i sverige... Dock får man ställa det mot faktumet att man inte seglar hela vägen runt som trots allt är lite av grejen. Hur pass länge varni i panama innan ni kände att ni hade hittat rätt båt? Gjorde ni vinst eller förlust eller +-0 när ni sålde den vidare sedan?

Kommentar

Vi köpte faktiskt båten utan att ha sett den. Det var en svensk säljare med gedigen bakgrund (som vi kollade upp). Gjorde dessutom ett bra kontrakt om det var ngt som inte stämde med beskrivning och skick. Jag hade inte gjort samma sak i de flesta fall.

Vi gjorde vinst på båten och kunde gjort mer vinst om vi inte kom till Australien i så dålig tajming. AUD kursen rasade nämligen och vi satte pengar på konto i 2 månader innan kursen hade hämtat sig någorlunda. Vi ville inte vara giriga utan gjorde då en utbetalning till svenska konton. Vinst efter moms och tull betald, var ca 70000kr. Då hade vi ändå utrustat båten för säker 60-70 tusen kr dessutom.

Det där med att ha seglat jorden runt eller inte. Ok om man hade ett rekord att slå eller något sådant för att hamna i böcker, men ni blir ju en i mängden av alla cruisers som går jorden runt. Om ni köper en båt i tropikerna och seglar västerut tills ni kommer till Sverige. Då har ni ju i princip seglat jorden runt. Vem bryr sig om att ni inte gjorde det till 100%? Ta det inte personligt, men, vill ni segla eller bli uppmärksammade? Vill ni segla bekvämt eller mindre bekvämt? Vill ni ha mer plats ombord eller mindre? Vill ni undvika dåliga seglingsområden (t.ex. biscaya och atlanten (som t.ex har mkt värre squalls)). Jag har en känsla av att ni gärna ser fram emot att segla i värme och fint vatten. Går ni till tropikerna får ni njuta mer av det och stressa mindre i karibien. Ni får mer tid helt enkelt. Jag förstår att alla inte tänker som mig. Alla är vi olika men jag vill bara ge er en bild hur jag tänker.

Om ni dessutom ska ha med er fler på er resa rekommenderar jag en båt på minst 36 ft. Visst har t.ex. runtjorden.com seglat 3-4st i en Vega, men vad är poängen med det mer än ekonomin styr? Ni är dessutom ett par och det innebär nog att lite mer yta är nödvändigt. Både för er och för era medpassagerare.

Mvh
                        Andreas

Kommentar

Bra tankar där! Det tåls definitivt att tänkas över... Vi har ju tid att fundera på det!

Kommentar

Januari 2009 flög två killar från Skåne till Florida. De köpte en 36 fotare dör och höll på att fixa med den i ett par månader. Sedan begav de sig iväg till Kuba, Belize och Guatemala. De hade lite mkt båtproblem en kort period och flög hem till Sverige för att ta lite paus. Hans kompis drog sig ur projektet och hade fått nog av segling. Oskar köpte ut honom som båtägare. För ett par månader sedan flög Oscar tillbaka till Guatemala inställd på att gå igenom panamakanalen och sen över stilla havet. Han gick igenom kanalen för några dagar sedan. Inom några dagar drar han till Galapagos. Han har nu tre kompisar med sig. Mål att sälja i Australien. Där gör han nog en vinst på båten.

http://www.medvinden.com

Kommentar

Hur ser er budget ut?

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

ANNONS
                              ANNONS

Working...
                              X