ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Vill du segla jorden runt?

Kollaps
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

  • Gaidin
    svarade
    Man blir ju inte "stoppad" i annat än inre vatten.

    Det var intressant med domen, vet du vilket mål (målnummer) det var eller var jag kan läsa domen?

    Skriv en kommentar:


  • Gantika
    svarade
    Fartygsbefäl Klass VIII är OK i inre vatten, men skall du ut på havet så gäller minst Klass V om jag minns rätt. Högsta domstolen kom med en dom i september förra året där de fastslog vad som är Paying crew. Den domen gäller alla vatten där båten med svensk flagg i aktern färdas.
    Den innebär också att det i princip är slut med ett lagligt Paying crew förfarande numera för alla som inte är proffisionella sjömän.

    Skriv en kommentar:


  • Gaidin
    svarade
    Som skeppare har man ett ansvar, oavsett om man fått betalt eller inte. Ett hett tips är att kräva en deposition av dina passagerare, i storlek som täcker en resa hem, så har du ryggen ganska fri.

    Gör inte heller misstaget att inklarera dom som passagerare när du anländer en hamn, klarera in dom som besättning, annars blir det problem med tillstånden.

    Fartygsbefäl klass 8 räcker gott som behörighet, då får du ta emot betalande gäster i inre vatten.

    Skriv en kommentar:


  • melle
    svarade
    Mazarin: Den där killen måste haft en dålig dag :)

    Ansvar å ansvar. Ja rent svart på vitt, juridiskt sett kanske det är så att skepparen kan anses ha ansvar.
    Men om du tar med några kompisar på en båt som du seglar jorden runt med. Du säger att dem måste stå för drivmedel och mat, för du erbjuder ju gratis boende. Tror du verkligen att du skulle åka fast?

    Det är en sak att bedriva charterverksamhet med båten och en annan sak som paying crew. Paying crew är inte något formellt avtal du ingår. Det är mest en överenskommelse fyra ögon emellan.

    Skriv en kommentar:

  • ANNONS ANNONS

  • Mazarin
    svarade
    Tror ändå att det på något sätt är skepparens ansvar om han tar betalt av passagerarna. Som skeppare måste man nog ha alla tillstånd för att ta emot betalande passagerare. Så är det i alla fall i Sverige och jag kan inte tänka mig att något annat gäller utomlands. Kommer ihåg att jag läste nåt om att en svensk blev åtalad efter att båten (med "paying crew") sjönk för att han tagit emot pengar utan att alla tillstånd. Inte p.g.a. att båten sjönk, men det hela blev ju upptäckt iom att de räddades. Nån som har bättre minne kanske kommer ihåg mer.

    Så har om man planerat att ta paying crew så bör man nog kolla upp lite mer vad som gäller om nåt skulle hända. Kanske man kan upprätta något specialkontrakt eller liknande som gör att man kommer runt reglerna på nåt sätt?

    Skriv en kommentar:


  • melle
    svarade
    Det finns väl inte några regler för vad som definierar paying crew. I de flesta fall innebär det att man får segla med som besättning - vara delaktig i alla sysslor som t.ex. laga mat, hjälpa till vid reparationer, hissa segel, nattvakt etc. Det man betalar är ofta en relativt symbolisk summa som ska täcka för mat och lite annat smått. Det är rätt vanligt att betala mellan 2-300kr/dag. Rör det sig om längre perioder går det ofta att komma undan billigare, ca 150kr/dygnet. Skepparen åtar sig inte några övriga kostnader som skulle uppstå - det ligger på ditt eget ansvar.

    Skriv en kommentar:


  • kaparen
    svarade
    . Med paying crew menar jag då någon som kanske hänger med 1-2 månader, där ni har satt ett fast mål var personen går av respektive av. Om ni drar med ngn i projektet tar ni större risker.[/quote]

    Hejsan!
    Jag har inte tänkt segla jorden runt, men intresserad att läsa andra som planerar. Varför jag skriver är min undran över "paying crew" vad får de betala o vad ingår i deras betalning?
    Det är kanske mer än jag som undrar. Vad händer om personen blir sjuk. Skall skepparn betala deras ev. sjukhusvistelse eller hemresa.:)

    Skriv en kommentar:


  • melle
    svarade
    Ett tips till er.
    en 32 fotare på långfärd lämpar sig bäst för 2 personer. Visst kan man vara fler, men det blir mer påfrestande, i synnerhet om det finns ett-par ombord. Par behöver ofta lite mer utrymmen.

    När vi stack iväg till Panama och köpte vår båt, då hade vi planerat att vara borta i 2-2.5 år med båten. Vi hade väl räknat ut att det skulle finnas pengar för iaf 2 år för oss. Resterande pengar ville vi få in genom att ta paying-crew. Relativt fort ombord förstod vi att det skulle kännas lite tight att ha med extra besättning ombord. Då hade vi en katamaran på 30 ft med 2 st separata akterkabiner med queen-sized bäddar. Utrymmen som motsvarar 38-40ft på en enskrovare.

    Om vi haft en större båt hade vi nog övervägt mer att ta med någon mer. Inte bara för pengar utan även för att ha flera personer att sprida nattpassen över. Fan vad glad jag hade vart att bara ha ett nattpass per dag. Dock tyckte vi inte att fördelarna vägde upp nackdelarna med att ta med paying crew ombord. Man får även ta hänsyn till att man är ett par och vill uppleva äventyret tillsammans. Man vill ha sina stunder för sig själva där ingen annan finns i närheten. Det blir svårt om båten är 30-32 ft.

    Mitt råd är att inte ta med någon i projektet. Ni kan ju testa på att ta med ngn paying crew under resan när ni kommit in i allt och vant er vid situationen att bo på båten. Med paying crew menar jag då någon som kanske hänger med 1-2 månader, där ni har satt ett fast mål var personen går av respektive av. Om ni drar med ngn i projektet tar ni större risker.

    Skriv en kommentar:

  • ANNONS ANNONS

  • Eiliv&Emilie
    svarade
    Vi räknar med ett minimum på totalt 150 000 SEK per person. De båtar vi som vi har kikat mest efter är väl Fortissimo, Mamba 31, Beason 31 och Birdie 32. Tror att någon av dem skulle kunna fungera bra.
    Hur har ni planerat er budget?

    Skriv en kommentar:


  • Simsone
    svarade
    haha, ja vi e skitnöjda faktiskt! det ska nog gå att ta sig runt den stora blå i den här skorven^^,

    vajjert, addade dig och stalkeraktigt nog letade upp dig på fb:P
    men vilken budget ligger ni till med egentligen? och vilka båtar tittar ni på^^:lol:

    Skriv en kommentar:


  • Eiliv&Emilie
    svarade
    Grattis till båten! Måste kännas fint att ha den biten avklarad då det är en av de största milstolparna mot en jordenruntsegling. Om du hade kikat på mitt första inlägg som startade tråden ahde du funnit min mail där. =)
    Här kommer den i alla fall igen.

    eiliv_hagg@hotmail.com

    Tycker att det är kalaskul att ha fått kontakt med några likasinnade som planerar att ge sig av samtidigt som vi. Besätningsfrågan för oss ser ut att ha löst sig, så nu är det bara att tuta och köra! =)

    Skriv en kommentar:


  • Simsone
    svarade
    Ja, det blev faktiskt en Vega idag^^, saken är den att jag måste ha någonstans att bo när jag ska jobba efter sommaren, och vi kände att vi ville testa båten ordentligt innan vi kunde börja göra de förändringar vi önskar. det kan ju alltid dyka upp nya saker. men när vi fick en båt för halva priset mot vår ursprungliga budget på 100000 så blir man ganska glad också :P

    Men skulle man få be lite snällt om era kontakt upg så kan man ju alltid hålla lite koll på vart ni är och när ni ger er av. är alltid kul med lika sinnade själar^_^

    Min mail, Simsone_1@hotmail.com

    Skriv en kommentar:


  • Eiliv&Emilie
    svarade
    Det var ju synd att ni missade den. Vegan ska väl vara en hyffsad båt och har ju bevisligen gått runt jorden förr. Vi planerar att eg oss av så tidigt som möjligt nästa sommar, men det blir väl förmodligen i början av juli skulle jag tro. Förmodligen kommer vi säkert att råka på varandra någon stans på vägen. =)

    Skriv en kommentar:


  • melle
    svarade
    Västervik! Min nya hemstad :) Bott här nu lite mer än 2 månader.

    Kommer ihåg när vi letade långfärdsbåtar inför vår seglats. Det var nog 3-4 tillfällen vi missade båten precis som ni. Det roliga är att det just dessa missade tillfällena som istället gav oss chansen att börja seglatsen i Panama.

    Hade vart och kikat på en Allegro 27 i Göteborg. Den var rätt strippad och det fanns inte mkt utrustning. Rätt klen motor (10hk), men vi började känna frustration och ville verkligen ha en båt nu. Du vet, den där känslan. Nu har vi fixat en båt och är ett steg närmare att förverkliga drömmen. Vi la ett bud på Allegron. Hon skulle diskutera det med sin man. Några dagar senare ringer hon och accepterar vårt bud. Jag säger att jag ska sätta in en handpenning på 15 000kr. Min flickvän är på gask (studentfest) och har pengarna på sitt konto. Får vänta en dag med att föra över pengarna. Samma kväll dyker det upp en annan Allegro 27 (lite norr om göteborg). Denna båt hade tidigare långseglats och därför även anpassats för det ändamålet. Det var ny och starkare motor, bättre stuvning, mer utrustning...och 30 000kr billigare. Ringde säljaren. Diskuterade lite angående motor och han rekommenderade inte att kasta loss med en 10hk som satt på den andra Allegron. Jag blev då lite avskräckt av den första Allegron och bestämde mig för att tacka nej till den. Vi bestämde att till helgen åka ner från Oslo till Göteborg för att kika på den "nya" allegron vi funnit. En halvtimma innan vi ska ner och kika på den ringer säljaren och säger att den blivit såld.

    Ibland kan sååå lite, förändra sååå mkt.
    Från början hade vi nästan köpt en båt alltså, till att kunna välja en mkt bätttre....till att inte ha ngn båt alls att välja bland. Liknande scenario hade vi på en L32 oxå.

    Hur som helst. Det slutade med att vi fann en katamaran på 30 fot i Panama (Blocket). Skrev kontrakt och köpte den. Den katamaranen tog oss över stilla havet och vi fick en helt oförglömli resa.

    Jag är verkligen sååå glad att vi kom till Panama istället och att det blev en katta. Det var tropikerna vi ville uppleva och så blev det för "hela slanten".
    Last edited by melle; 2010-05-12, 09:27.

    Skriv en kommentar:


  • Simsone
    svarade
    det vart ingen L28 missade den med 15 minuter! uuh så bittra vi blev:P men öppnade ögonen och funderar nu helt serriöst på en vega, billigare för tillgång till bättre kringutrustning.

    vi seglar ifrån västervik året 2011 och vi är 3-4 grabbs och det beror på när vi ger oss iväg, alltså beroende på vädermodellen. det är ju en viss tidpunkt det är bäst att korsa atlanten, så det är det enda. men det vore kul att känna någon när man börjar det ärofyllda varvet.:lol:

    Skriv en kommentar:

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
ANNONS
 
Working...
X