ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Vill du segla jorden runt?

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

långseglar tankar.

Nej Melle, jag tror inte heller att utsjöskepparn är nödvändig,jag menar bara att man bör ha lite under fötterna innan man drar iväg.Håller med dig att köpa i karibien är en fin ide,mycket mer båt för pengarna.Tittade på Irwin centralcockpit jag också riktigt mycket båt om den är så fin som den verkar.Jag köper antagligen båt i Malaysia,kan det räcka med 6-8mån segling till kanariöarna?ursäkta om jag bytte tråd.

Kommentar

Ursprungligen postat av vänern Visa inlägg
      Nej Melle, jag tror inte heller att utsjöskepparn är nödvändig,jag menar bara att man bör ha lite under fötterna innan man drar iväg.Håller med dig att köpa i karibien är en fin ide,mycket mer båt för pengarna.Tittade på Irwin centralcockpit jag också riktigt mycket båt om den är så fin som den verkar.Jag köper antagligen båt i Malaysia,kan det räcka med 6-8mån segling till kanariöarna?ursäkta om jag bytte tråd.
      Ja desto mer man har under fötterna/skinnet desto bättre :)

6-8 månader från Malaysia? Beror på när du tänkt bege dig. Malaysia till Röda havet är bäst Januari-feb/mars. Du har ca 3000 distans från Malaysia till röda havet. Sen har du ju ca 1500 distans i röda havet ut i medelhavet. Sen har du ca 2000 distans i medelhavet till gibralta. Sista biten till kanarieholmarna är 700 distans. Totalt hamnar du på nära 8000 distans från Malaysia. 7-8 månader innebär i snitt 1000nm/månad (10 seglings dagar i månaden).

Kommentar

Tjao! vi är några grabbs som planerar en jordenrunt segling då ni ska iväg, dock redan en full besättning, men det vore ju sjukt kul om vi kunde segla iväg tillsammans eller liknande, hjälpa varandra och ha lite kontakter är ju aldrig fel. hare gott!!
        ska förhoppningsvis köpa en L28 nu på tisdag^^^_^
        msn: simsone:1@hotmail.com

Kommentar

Vad roligt! Det tycker jag definitivt att vi ska göra. Hur många är ni? Var/när har ni tänkt segla ifrån och hur länge har ni planerat att vara borta?

Kommentar

• ANNONS ANNONS

det vart ingen L28 missade den med 15 minuter! uuh så bittra vi blev:P men öppnade ögonen och funderar nu helt serriöst på en vega, billigare för tillgång till bättre kringutrustning.

vi seglar ifrån västervik året 2011 och vi är 3-4 grabbs och det beror på när vi ger oss iväg, alltså beroende på vädermodellen. det är ju en viss tidpunkt det är bäst att korsa atlanten, så det är det enda. men det vore kul att känna någon när man börjar det ärofyllda varvet.:lol:

Kommentar

Västervik! Min nya hemstad :) Bott här nu lite mer än 2 månader.

Kommer ihåg när vi letade långfärdsbåtar inför vår seglats. Det var nog 3-4 tillfällen vi missade båten precis som ni. Det roliga är att det just dessa missade tillfällena som istället gav oss chansen att börja seglatsen i Panama.

Hade vart och kikat på en Allegro 27 i Göteborg. Den var rätt strippad och det fanns inte mkt utrustning. Rätt klen motor (10hk), men vi började känna frustration och ville verkligen ha en båt nu. Du vet, den där känslan. Nu har vi fixat en båt och är ett steg närmare att förverkliga drömmen. Vi la ett bud på Allegron. Hon skulle diskutera det med sin man. Några dagar senare ringer hon och accepterar vårt bud. Jag säger att jag ska sätta in en handpenning på 15 000kr. Min flickvän är på gask (studentfest) och har pengarna på sitt konto. Får vänta en dag med att föra över pengarna. Samma kväll dyker det upp en annan Allegro 27 (lite norr om göteborg). Denna båt hade tidigare långseglats och därför även anpassats för det ändamålet. Det var ny och starkare motor, bättre stuvning, mer utrustning...och 30 000kr billigare. Ringde säljaren. Diskuterade lite angående motor och han rekommenderade inte att kasta loss med en 10hk som satt på den andra Allegron. Jag blev då lite avskräckt av den första Allegron och bestämde mig för att tacka nej till den. Vi bestämde att till helgen åka ner från Oslo till Göteborg för att kika på den "nya" allegron vi funnit. En halvtimma innan vi ska ner och kika på den ringer säljaren och säger att den blivit såld.

Ibland kan sååå lite, förändra sååå mkt.
              Från början hade vi nästan köpt en båt alltså, till att kunna välja en mkt bätttre....till att inte ha ngn båt alls att välja bland. Liknande scenario hade vi på en L32 oxå.

Hur som helst. Det slutade med att vi fann en katamaran på 30 fot i Panama (Blocket). Skrev kontrakt och köpte den. Den katamaranen tog oss över stilla havet och vi fick en helt oförglömli resa.

Jag är verkligen sååå glad att vi kom till Panama istället och att det blev en katta. Det var tropikerna vi ville uppleva och så blev det för "hela slanten".
              Last edited by melle; 2010-05-12, 09:27.

Kommentar

Det var ju synd att ni missade den. Vegan ska väl vara en hyffsad båt och har ju bevisligen gått runt jorden förr. Vi planerar att eg oss av så tidigt som möjligt nästa sommar, men det blir väl förmodligen i början av juli skulle jag tro. Förmodligen kommer vi säkert att råka på varandra någon stans på vägen. =)

Kommentar

Ja, det blev faktiskt en Vega idag^^, saken är den att jag måste ha någonstans att bo när jag ska jobba efter sommaren, och vi kände att vi ville testa båten ordentligt innan vi kunde börja göra de förändringar vi önskar. det kan ju alltid dyka upp nya saker. men när vi fick en båt för halva priset mot vår ursprungliga budget på 100000 så blir man ganska glad också :P

Men skulle man få be lite snällt om era kontakt upg så kan man ju alltid hålla lite koll på vart ni är och när ni ger er av. är alltid kul med lika sinnade själar^_^

Min mail, Simsone_1@hotmail.com

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Grattis till båten! Måste kännas fint att ha den biten avklarad då det är en av de största milstolparna mot en jordenruntsegling. Om du hade kikat på mitt första inlägg som startade tråden ahde du funnit min mail där. =)
                    Här kommer den i alla fall igen.

eiliv_hagg@hotmail.com

Tycker att det är kalaskul att ha fått kontakt med några likasinnade som planerar att ge sig av samtidigt som vi. Besätningsfrågan för oss ser ut att ha löst sig, så nu är det bara att tuta och köra! =)

Kommentar

haha, ja vi e skitnöjda faktiskt! det ska nog gå att ta sig runt den stora blå i den här skorven^^,

vajjert, addade dig och stalkeraktigt nog letade upp dig på fb:P
                      men vilken budget ligger ni till med egentligen? och vilka båtar tittar ni på^^:lol:

Kommentar

Vi räknar med ett minimum på totalt 150 000 SEK per person. De båtar vi som vi har kikat mest efter är väl Fortissimo, Mamba 31, Beason 31 och Birdie 32. Tror att någon av dem skulle kunna fungera bra.
                        Hur har ni planerat er budget?

Kommentar

Ett tips till er.
                          en 32 fotare på långfärd lämpar sig bäst för 2 personer. Visst kan man vara fler, men det blir mer påfrestande, i synnerhet om det finns ett-par ombord. Par behöver ofta lite mer utrymmen.

När vi stack iväg till Panama och köpte vår båt, då hade vi planerat att vara borta i 2-2.5 år med båten. Vi hade väl räknat ut att det skulle finnas pengar för iaf 2 år för oss. Resterande pengar ville vi få in genom att ta paying-crew. Relativt fort ombord förstod vi att det skulle kännas lite tight att ha med extra besättning ombord. Då hade vi en katamaran på 30 ft med 2 st separata akterkabiner med queen-sized bäddar. Utrymmen som motsvarar 38-40ft på en enskrovare.

Om vi haft en större båt hade vi nog övervägt mer att ta med någon mer. Inte bara för pengar utan även för att ha flera personer att sprida nattpassen över. Fan vad glad jag hade vart att bara ha ett nattpass per dag. Dock tyckte vi inte att fördelarna vägde upp nackdelarna med att ta med paying crew ombord. Man får även ta hänsyn till att man är ett par och vill uppleva äventyret tillsammans. Man vill ha sina stunder för sig själva där ingen annan finns i närheten. Det blir svårt om båten är 30-32 ft.

Mitt råd är att inte ta med någon i projektet. Ni kan ju testa på att ta med ngn paying crew under resan när ni kommit in i allt och vant er vid situationen att bo på båten. Med paying crew menar jag då någon som kanske hänger med 1-2 månader, där ni har satt ett fast mål var personen går av respektive av. Om ni drar med ngn i projektet tar ni större risker.

Kommentar

. Med paying crew menar jag då någon som kanske hänger med 1-2 månader, där ni har satt ett fast mål var personen går av respektive av. Om ni drar med ngn i projektet tar ni större risker.[/quote]

Hejsan!
                            Jag har inte tänkt segla jorden runt, men intresserad att läsa andra som planerar. Varför jag skriver är min undran över "paying crew" vad får de betala o vad ingår i deras betalning?
                            Det är kanske mer än jag som undrar. Vad händer om personen blir sjuk. Skall skepparn betala deras ev. sjukhusvistelse eller hemresa.:)

Kommentar

Det finns väl inte några regler för vad som definierar paying crew. I de flesta fall innebär det att man får segla med som besättning - vara delaktig i alla sysslor som t.ex. laga mat, hjälpa till vid reparationer, hissa segel, nattvakt etc. Det man betalar är ofta en relativt symbolisk summa som ska täcka för mat och lite annat smått. Det är rätt vanligt att betala mellan 2-300kr/dag. Rör det sig om längre perioder går det ofta att komma undan billigare, ca 150kr/dygnet. Skepparen åtar sig inte några övriga kostnader som skulle uppstå - det ligger på ditt eget ansvar.

Kommentar

Tror ändå att det på något sätt är skepparens ansvar om han tar betalt av passagerarna. Som skeppare måste man nog ha alla tillstånd för att ta emot betalande passagerare. Så är det i alla fall i Sverige och jag kan inte tänka mig att något annat gäller utomlands. Kommer ihåg att jag läste nåt om att en svensk blev åtalad efter att båten (med "paying crew") sjönk för att han tagit emot pengar utan att alla tillstånd. Inte p.g.a. att båten sjönk, men det hela blev ju upptäckt iom att de räddades. Nån som har bättre minne kanske kommer ihåg mer.

Så har om man planerat att ta paying crew så bör man nog kolla upp lite mer vad som gäller om nåt skulle hända. Kanske man kan upprätta något specialkontrakt eller liknande som gör att man kommer runt reglerna på nåt sätt?

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

ANNONS
                                ANNONS

Working...
                                X