ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Vill du segla jorden runt?

Kollaps
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

  • #31
    Mazarin: Den där killen måste haft en dålig dag :)

    Ansvar å ansvar. Ja rent svart på vitt, juridiskt sett kanske det är så att skepparen kan anses ha ansvar.
    Men om du tar med några kompisar på en båt som du seglar jorden runt med. Du säger att dem måste stå för drivmedel och mat, för du erbjuder ju gratis boende. Tror du verkligen att du skulle åka fast?

    Det är en sak att bedriva charterverksamhet med båten och en annan sak som paying crew. Paying crew är inte något formellt avtal du ingår. Det är mest en överenskommelse fyra ögon emellan.

    Kommentar


    • #32
      Som skeppare har man ett ansvar, oavsett om man fått betalt eller inte. Ett hett tips är att kräva en deposition av dina passagerare, i storlek som täcker en resa hem, så har du ryggen ganska fri.

      Gör inte heller misstaget att inklarera dom som passagerare när du anländer en hamn, klarera in dom som besättning, annars blir det problem med tillstånden.

      Fartygsbefäl klass 8 räcker gott som behörighet, då får du ta emot betalande gäster i inre vatten.

      Kommentar


      • #33
        Fartygsbefäl Klass VIII är OK i inre vatten, men skall du ut på havet så gäller minst Klass V om jag minns rätt. Högsta domstolen kom med en dom i september förra året där de fastslog vad som är Paying crew. Den domen gäller alla vatten där båten med svensk flagg i aktern färdas.
        Den innebär också att det i princip är slut med ett lagligt Paying crew förfarande numera för alla som inte är proffisionella sjömän.

        Kommentar


        • #34
          Man blir ju inte "stoppad" i annat än inre vatten.

          Det var intressant med domen, vet du vilket mål (målnummer) det var eller var jag kan läsa domen?

          Kommentar

          • ANNONS ANNONS

          • #35
            Oj, den var visst lätt att hitta själv.
            http://www.hogstadomstolen.se/Domsto...2-08%20Dom.pdf

            Kommentar


            • #36
              Jag har nu läst igenom den och den ger mig lite frågor.
              Vilket belopp var det i detta fallet? Vad jag förstår så är det den avgörande punkten om hurvuda det var passagerare eller besättning.
              Tanken med Paying Crew var väl från början kostnadsdelning, vilket ju inte kan göra att man blir en passagerare. Men de priser jag har sett på vissa payingcrew båtar (upp till 1000kr/dygn och person) så är det ju helt klart fråga om att även redaren/skepparen skall ha betalt för bl a slitage av båt, egen mat o s v.

              Jag tror nog inte att man definitionsmässigt kan förklara paying crew olagligt under svensk flagg, däremot att kalla billig charterverksamhet för paying crew.

              Kommentar


              • #37
                Fy fan. 1000kr dygnet per person? Då klassar jag det som charter nästan :)

                En vanlig paying crew ska inte behöva betala mer än 150-250kr dygnet.

                Mvh
                Andreas

                Kommentar


                • #38
                  Tar man ombord paying crew så ska man ha lite koll på vilka man tar ombord. Att ta en deposition på en summa motsvarande biljetten hem var ett bra tips tycker jag. Jag har inte exakt koll på hur det fungerar men skepparen har ett ansvar för sin besättning på ett sådant sätt att han/hon inte kan lämna av en person var som helst. Har personen inga pengar för att ta sig där ifrån kan skepparen bli skyldig att betala hemresebiljett.

                  Med andra ord, se till att de man tar ombord har pengar så att de klarar sig! =)

                  Kommentar

                  • ANNONS ANNONS

                  • #39
                    Nu kan jag meddela att vi har ordnat med besättning. Tre tappra män och en kvinna blir vi. Andra som är sugna på att hänga med som paying crew på vissa sträckor kan hålla utkik på denna tråden. Kommer att posta en länk till vår hemsida när den blir klar. Där kommer man att kunna lägga in en ansökan.

                    Tack för denna gången!

                    Kommentar


                    • #40
                      Ja, det låter som en bra idé att hålla en deposition motsvarande flytbiljett.

                      Kul att ni blivit ett gäng nu! Går de andra in som delägare i projektet? Om de gör det, se i så fall till att skriva ett avtal. Dvs vad som händer om någon drar sig ur innan ni gett er iväg, eller om ngn drar sig ur under resan. Det har hänt flera gånger att projektmedlemmar dragit sig ur och då är det bra att veta hur man ska lösa det.

                      Kommentar


                      • #41
                        Vi går alla in som likvärdiga delägare i projektet och kommer självklart att skriva ett avtal. Jag håller precis på och utformar det nu i denna stund. Blir ju väldigt problematiskt om någon vill bli utköpt veckan innan avsegling. =)

                        Kommentar


                        • #42
                          Nej, det hade ju inte vart ngn hit.

                          Om jag inte missminner så skedde väl det för gänget på Sally Blue (runtjorden.com). En person som var med från början hoppade av. Har för mig att den personens andel tillföll båten. Inte helt 100 men har för mig det.

                          4 personer. Då måste ni få råd med en större båt än 32 ft :) Hoppas ni finner ngt runt 36-40 ft till en hygglig peng!

                          Ni är inte intresserad av att börja segla i Australien? Southwind (medvinden.com) har kommit till Galapagos nu och är inställda på att sälja i Australien. En 36 fotare.

                          Mvh
                          Andreas

                          Kommentar


                          • #43
                            På Sally Blue fick avhopparen köpa ett vindroder till båten. Nu vet ju inte jag om just Sally Blue är ett bra exmpel på hur man skall genomföra en sådan resa... =)

                            Eiliv&Emilie, jag tror minsann jag träffade en kompis till er i Strömstad för ett par veckor sedan, en professionell handbollspelare på väg till Sandefjord för nytt kontrakt, kan det varit Andreas han hette? Från Lund? Han hade djupaste beundran för er envishet.

                            Kommentar


                            • #44
                              Haha, vad roligt! Mattias heter han... Världen är allt bra liten.

                              Nä, Sally Blue är nog inget bra exempel på hur man ska göra, men ett mycket bra exempel på att man kan göra i princip vad man vill så länge man försöker tillräckligt mycket. =) Förövrigt så bodde vi granne med kapten Danjel uppe i Umeå.

                              Kommentar


                              • #45
                                Vet inte hur mkt pengar ni har råd att lägga på en båt. Men med 4 st i projektet kanske ni har råd med denna:
                                Ketch riggad Långseglare 57 fot | Stockholm | Blocket

                                Utifrån vad som står skrivet i annonsen så verkar det vara ett riktigt klipp. 57 ft för 575 000kr. Där ni lät iaf inte trampa varandra på fötterna hela tiden.

                                Kommentar

                                Senaste inlägg

                                Kollaps

                                There are no results that meet this criteria.

                                Senaste ämne

                                Kollaps

                                There are no results that meet this criteria.

                                ANNONS
                                ANNONS
                                 
                                Working...
                                X