ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Besättnng till jordenruntsegling sökes!

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Besättnng till jordenruntsegling sökes!

Hej!
    Vi är tre personer som har bestämt oss för att äntligen göra det vi drömt om, nämligen att segla jorden runt. "Vi" är Sofie (24 år, sjuksköterska), Jakob (25 år, ekonom) och Erik (26 år, sjuksköterska). Vi har varierande grad av erfarenhet, från klass VIII till maskintekniker i ubåtsvapnet.
    Vi är dock i behov av fler i besättningen: För att göra saker och ting billigare, för att ha råd att köpa en lite större båt, och för att få in ytterligare kompetens.
    Drömmen vore att ha 5-6 personer med i den fasta besättningen, och kunna ta in t.ex. paying crew eller andra intresserade emellanåt. Vi är fortfarande i planeringsstadiet när det gäller båt och färdväg. Det vore bra om du bor i Stockholmsområdet, så blir det enklare att träffas (vi har en Maxi 77 att teama ihop oss i).
    Planerad avresa från Sverige är mitten av 2012. Vi har tänkt oss en båt i prisklassen 80-130 000 kr/person. Utöver det så kommer vi ha en ganska tajt budget, dvs ingen restaurangsegling, men inte heller någon makaronsegling :)
    Vi har även startat ett internt internetforum där vi diskuterar allt om seglingen.

Mvh,
    Sofie, Jakob, Erik

Hej!
    Kul tanke som även slagit mig. Tisplanen ligger bra för min del med. Bor dessvärre inte i Sthlm men ser inte det som något större bekymmer.

Kan ni inte länka så jag kan komma till forumet för seglingen?

Vänligen

Peter 25år

Kommentar

Ett tips är att köpa båt utomlands, ni får mycket större båt för pengarna plus att båtar utomlands ofta är mer välutrustade (radar, ankarspel, livflotte, bimini osv.) än svenska båtar. Undvik dock gamla charterbåtar då de är väldigt slitna och oömt använda.

En bra sida är Boat sales & used boats for sale at Boatshed - The online boat trader network

Kommentar

Ursprungligen postat av Mazarin Visa inlägg
        Ett tips är att köpa båt utomlands, ni får mycket större båt för pengarna plus att båtar utomlands ofta är mer välutrustade (radar, ankarspel, livflotte, bimini osv.) än svenska båtar. Undvik dock gamla charterbåtar då de är väldigt slitna och oömt använda.

En bra sida är Boat sales & used boats for sale at Boatshed - The online boat trader network
        Instämmer till fullo

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Hej, tack för svar!
          Jo, jag har hört om att hålla sig undan för charterbåtar.
          Det känns ju alltid lite tryggare att köpa båt i Sverige, men det kan väl löna sig att titta på annonser i utlandet också. Är de generellt bättre utrustade utomlands, eller är det båtar från vissa länder som tenderar att vara det?

Mvh

Kommentar

Det är generellt utanför Norden, men man måste ju såklart som i Sverige titta individuellt på varje båt. Båtar säljs oftast genom mäklarfirmor och man kan också skaffa sig en egen mäklare som håller utkik efter det man är ute efter. Eftersom bägge parter har sin egen mäklare så kommer din att se efter dina intressen vilket gör att man kan få en bra bild över båten innan man åker och tittar på den. Eftersom ni ska köpa en relativt dyr båt så bör ni också anlita en besiktningsman som ser över båten innan ni gör ett köp. Att köpa båt från England är kanske lättast då det inte blir några språkliga problem. Dessutom är segling väldigt populärt i England och det finns mycket att välja på. Att segla hem en båt från England är lätt och ni kan se det som en semester. Gasar ni på och kör dygnet runt så tar det runt en vecka, men det är trevligare att göra några stopp längs vägen.

Saker som ni ska titta efter som är värt mycket är framförallt nyare motor och större tankar (> 200 liter, vatten och diesel ). Annars är det generell utrustning såsom radar, livflotte, dinge+motor, bimini, SSB, autopilot/vindroder. Det kostar massor att utrusta en båt inför långfärd så allt som följer med (och är i bra skick såklart) är "vinst" för er.

Kommentar

SOFIE! Jag är mycket, mycket intresserad! Jag bor i Skåne, men har flickvän i Stockholm. Skulle möjligtvis kunna träffas där! Skicka iväg ett sms eller ring mig på 0762984045.'

Pontus

Kommentar

Det låter riktigt kul att sticka iväg på långsegling, jag själv får hålla till godo med at thälsa på goda vänner som ger sig av till våren ;)

Ett tips angående paying crew bara. Tänk på att det troligtvis är olagligt för er att officiellt ta paying crew ombord. Worst case, i exempelvis Australien, kan ni få båten konfiskerad... Gäller alltså att vara lite smart och försiktig!

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Hej Henrik!
                  Jag har också hört att det ska vara tvivelaktigt med paying crew, och det är ju inget som vi kommer att slå på stora trumman om... MEN, vi tänker ju ha en blogg under seglingen, och undrar om du (eller nån annan här) vet hur det funkar om myndigheterna i Sverige får reda på att man har paying crew. Vad jag förstått så är det ok i Swe om man har fartygsbefäl klass VIII... Kommer Sverige att skvallra för t.ex. australiensiska myndigheter? :)

/Sofie

Ursprungligen postat av HenrikB Visa inlägg
                  Det låter riktigt kul att sticka iväg på långsegling, jag själv får hålla till godo med at thälsa på goda vänner som ger sig av till våren ;)

Ett tips angående paying crew bara. Tänk på att det troligtvis är olagligt för er att officiellt ta paying crew ombord. Worst case, i exempelvis Australien, kan ni få båten konfiskerad... Gäller alltså att vara lite smart och försiktig!

Kommentar

Halloj!

Jag har inte koll på exakt vad som gäller, däremot har jag hört att det kan bli problem med myndigheter, som kan resultera i konfiskerad båt. Se alltså till att kolla upp vad som gäller. Dessutom, det kan ju hända något ombord, er "paying crew" blir sjuk eller något, då kommer troligtvis dessa frågor upp. Alternativt att ni kommer på kant ombord och någon skvallrar för myndigheterna.
                    Bra att ha en plan och en story isåfall ;)

Ursprungligen postat av Sofie Visa inlägg
                    Hej Henrik!
                    Jag har också hört att det ska vara tvivelaktigt med paying crew, och det är ju inget som vi kommer att slå på stora trumman om... MEN, vi tänker ju ha en blogg under seglingen, och undrar om du (eller nån annan här) vet hur det funkar om myndigheterna i Sverige får reda på att man har paying crew. Vad jag förstått så är det ok i Swe om man har fartygsbefäl klass VIII... Kommer Sverige att skvallra för t.ex. australiensiska myndigheter? :)

/Sofie

Kommentar

Klass VIII

(eller nån annan här) vet hur det funkar om myndigheterna i Sverige får reda på att man har paying crew. Vad jag förstått så är det ok i Swe om man har fartygsbefäl klass VIII...

Klass VIII gäller för inre fart i Sverige, d.v.s högst 1 Nm från säker hamn.
                      Högsta domstolen slog i höstas fast efter ett haveri utanför England att så fort man får någon form av betalning så är det paying crew.

skall ni segla på öppet vatten så har jag för mig att det är minst klass V som gäller.

Tänk också på att det inte räcker med examen, man skall ha behörighet (sjötid) också.

Kommentar

Hej Sofie.

Verkar bli lite av en modefluga att segla jorden runt! :)
                        Jag och mina kamrater glider iväg nu i Juli.

Förberedelserna är många och långa. Har säkert gått igenom mycket av det ni kommer att gå igenom.

Säg till om du/ni behöver en hjälpande hand. Bor på söder.

Lycka till.

/gustaf hardell

Kommentar

Att ta paying crew eller inte och vad som räknas som det. Det är ju inte så att det finns någon myndighet i Sverige som sitter på Internet och letar efter folk som kör paying crew runt om i världen. Bättre än så används resurserna. Sedan finns ju alltid risken, även om den är näst intill obefintlig. Det är ju en sak att bedriva det på heltid som sysselsättning på en och samma plats. Då finns större risk även om den även då är liten.

Det är jäkligt kul att många ungdomar ger sig iväg på dessa äventyr. Det är en riktig upplevelse och kan bara rekommendera fler att våga.

Kommentar

Ja du melle, det håller jag med om, synd att det inte finns fler i västervikstrakterna som är intresserade:lol:
                            har fortfarande kort om besättning, men det löser sig nog, och påtal om payingcrew så kommer jag ta ombord det utan att ha något speciellt tillstånd.

Kommentar

Ursprungligen postat av Gantika Visa inlägg
                              Klass VIII gäller för inre fart i Sverige, d.v.s högst 1 Nm från säker hamn.
                              Kan det stämma? 1852 meter från hamnen? Knappt lönt att ha det då?

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                              ANNONS

Working...
                              X