ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Att bli gast på en långsegling?

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Att bli gast på en långsegling?

Jag undrar bara hur mycket erfarenhet man bör ha för att vara behjälplig på en havssegelbåt? Jag har förarbevis, vhf-certifikat, seglat ca 4 Gotland Runt, kommer förhoppningsvis hjälpa farsan att plocka hem en båt från nånstans i Europa till Stockholms skärgård och sedan havssegla den i Östersjön plus pluggar till läkare och är därmed förhoppningsvis det inom några år. Meriterar detta för en plats på en havssegelbåt trots att jag aldrig varit ute i tung sjö en längre tid eller seglat i orkanstyrka mm. ?

Ursprungligen postat av Nicken89 Visa inlägg
    Jag undrar bara hur mycket erfarenhet man bör ha för att vara behjälplig på en havssegelbåt? Jag har förarbevis, vhf-certifikat, seglat ca 4 Gotland Runt, kommer förhoppningsvis hjälpa farsan att plocka hem en båt från nånstans i Europa till Stockholms skärgård och sedan havssegla den i Östersjön plus pluggar till läkare och är därmed förhoppningsvis det inom några år. Meriterar detta för en plats på en havssegelbåt trots att jag aldrig varit ute i tung sjö en längre tid eller seglat i orkanstyrka mm. ?
    Det beror på vad det är för segling du pratar om...

Om du vill gasta med någon som ska ut och långsegla och behöver besättning och någon att dela kostnader med så har du ju gott om erfarenhet tror jag. De flesta kan ju tänka sig att ta med rena nybörjare.

Vill du jobba på båt som tex deck hand så borde det inte vara omöjligt med din erfarenhet + att din utbildning borde hjälpa dig även innan du är klar. Om inte annat borde kurserna som "certifierar" första hjälpen enligt ISAF alt. RYA vara enkla att klara för dig.

Om det däremot är en race-båt du letar så kan det bli lite tuffare. Men återigen- med din erfarenhet borde det inte vara så svårt att hitta ett gig som transportbesättning vilket kan leda till en chans att göra det "på riktigt".

Kommentar

var hittar man transport gig på större race båtar?

Kommentar

Låter väldigt intressant. Att bara segla på en båt som seglar över ett större hav eller längs med en större kust vore definitivt en upplevelse. Sen om man dessutom kan vara med och segla på ett riktigt havsseglingsrace så blir det ju bara ännu bättre. Får kolla om det går att hitta en plats på rejäl långsegling inom några år. :)

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Ursprungligen postat av Dag Visa inlägg
          var hittar man transport gig på större race båtar?
          På bryggan skulle jag tippa på...

Som med alla jobb handlar det om kontakter. Här handlar det dessutom om ett eftertraktat jobb i en väldigt begränsad miljö.
          Rätt tid och plats, att stå på bryggan och vara beredd att ställa upp när någon helt plötsligt behöver hjälp är nog inget dåligt sätt...

Att börja smått för att bygga kontaktnät är nog annars enda möjligheten om man inte redan har kontakter tror jag.
          Den gångna sommaren vet jag tex att flera mindre båtar 35-40´ letade hjälp med transporter vid flera tillfällen...

Kommentar

Det har varit min tankegång också, synd att du inte hade några super tips.

Från min erfarenhet så är dock ägarna till mindre 'små raciga' båtar väldigt otacksamma för det man gör.
            Last edited by Dag; 2011-11-02, 18:44.

Kommentar

Ursprungligen postat av Dag Visa inlägg
              Det har varit min tankegång också, synd att du inte hade några super tips.

Från min erfarenhet så är dock ägarna till mindre 'små raciga' båtar väldigt otacksamma för det man gör.
              Nej, jag har tyvärr inga supertips. Men tänkte att jag kanske kan skrapa ihop någon vecka eller två på havet nästa år på det viset. Jag har ingen egen båt längre och inte riktigt tid/möjlighet att träna med någon båt vid kusten så att jag kan ta en plats på kappsegling...

Hur menar du att ägarna är otacksamma? Att de inte vill betala för transporttjänster eller syftar du på något annat?

Kommentar

Folk som driver med en till en sån längd att man blir en obetald shorecrew och detta tycker de är en fairtrade mot att man får transportera ut båten till start .

Förhoppningsvis så har man bara råkat stöta på de värsta ^^

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Du är välkommen hos oss en längre eller kortare sträcka, mot en liten kostnad per dygn (för underhåll osv). Vi planerar att dra jordenrunt i 2 år från augusti 2012 och kommer att vara 3-5 ombord :)

/Sofie

Kommentar

DU behöver absolut inte kunna segla, men alltid bra om du har någon typ av kunskap, typ kock, maskin,sjukvård

Kommentar

Vi tar emot gäster ombord som paying crew= delade kostnader

MVH// Magnus

svnanna.wordpress.com

Kommentar

Ska göra lite reklam vi också :) Vi är 4 killar och 1 tjej mellan 26-29 år som har köpt en långseglare i stål på 39 fot. Vi håller just nu på och fixar med båten inför det stora äventyret som startar i augusti 2012. Vi ska segla ner till Kanarieöarna, över Atlanten, Karibien, Panamakanalen, Stilla Havet och dess öar, Australien, Indonesien, kanske Filippinerna, ner mot Madagaskar, runda Afrikas horn och upp mot Brasilien och sedan över Atlanten igen, upp längs Europas kust och tillbaka till Sverige. Vi har tänkt att det ska ta 2-3 år och rutten är inte helt bestämd ännu, men bestämt är att vi ska segla :) Länk: Segla.nu - Läs om vår världsomsegling
                        Vi har 8 kojplatser om vi tränger ihop oss och 2 av killarna ska inte segla med hela vägen så plats finns det gott om :) Vi tänkte att de som vill segla med längre eller kortare sträckor hjälper till med de rullande kostnaderna som hamnavgifter, mat, underhåll osv.
                        Kolla in hemsidan och hör av er om det verkar intressant!
                        /Sofie

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                        ANNONS

Working...
                        X