ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Receptbelagda mediciner

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Receptbelagda mediciner

Hej!

Vet inte om någon annan tänkt på det men vore det inte en bra idé att ha med sig lite receptbelagda mediciner inför en längre seglats? Antag att du är långt ute till havs och krossar foten eller så - kan vara bra med lite morfin då? Dilemmat är ju hur man ska införskaffa detta inför resan då det är receptbelagda varor? Hmm.

Ursprungligen postat av tobbo166 Visa inlägg
    Hej!

Vet inte om någon annan tänkt på det men vore det inte en bra idé att ha med sig lite receptbelagda mediciner inför en längre seglats? Antag att du är långt ute till havs och krossar foten eller så - kan vara bra med lite morfin då? Dilemmat är ju hur man ska införskaffa detta inför resan då det är receptbelagda varor? Hmm.
    Fråga en läkare?
    Går du till din husläkare och förklarar läget och han tycker att du verkar seriös och kompetent tror jag inte det är omöjligt eller ens svårt att få ut smärtlindring och kanske antibiotika.
    Jag tror att om man ska långt ut på havet bör man ha en lite mer långtgående utbildning, ISAF och RYA har ju standarder för sånt.
    Kunskap oh utrustning för att sy svårare sårskador skulle jag nog vilja fanns ombord vid en längre överfart tex

Kommentar

Som JonasP skriver; boka in en tid hos läkaren (fråga efter nån på läkarmottagningen som kan mest om tropik/wilderness-medicin osv) och sen tar du med hela besättningen till mötet. Ha en seriös approach, förklara vad ni ska göra och se till att ha gjort lite efterforskningar i medicinväg innan. Ha med ett datorskrivet papper på vad ni har tänkt ta med er och be om läkarens råd. Erbjud läkaren lite betänketid så att hon eller han kan göra egna efterforskningar (alla läkare har inte 100% koll på vad som är bäst att ha på jordenruntsegling). Sen får ni förhoppningsvis recept på grejerna. Se till att ha med receptet när du/ni seglar iväg och för journal på allt som tas ut från narkotikalådan (datum, vad det användes till och hur mycket ni tog).
      Tror att det finns en del läkare på tex Oceanseglarklubben som kan hjälpa till också. Tandläkarspegel och fyllning köper du hos tandläkaren.

Kommentar

Chansen att bli infekterad/smittad under längre passager är mycket liten, eftersom du inte kommer i kontakt med några smittkällor.

Mitt tips är att du investerar i en Marine 200 eller Marine 3000 medical kit. då har du så att du klarar dig.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
        ANNONS

Working...
        X