Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Runda Kap Horn och slita hund - perfekt chans!

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Runda Kap Horn och slita hund - perfekt chans!

Skall snart ner till min båt igen som ligger i Beagel-kanalen strax norr om beryktade Kap Horn. Den lilla byn heter Puerto Williams och dit kommer man med båt eller simmandes från Argentina. Lämpligen flyger man till Ushuaia (USH) från Buenos Aires (BUE), zoomar man in på en karta blir man besviken. Men tänk "världens sydligaste samhälle" eller "Eldslandet" så blir det lite roligare. En aning i alla fall.

Kort sagt: segling en bit söder om stan erbjudes!

Båt
    One Off Stålbåt, sjösatt 1985
    11.4 m x 3.4 m
    Djup 1.8 m
    11 ton
    Långfördsutrustad med massa lulllull som radar-VHF-AIS-SSB-dieselkamin-600 m Patagonialinor-jolle med dubbla utombordare-cyklar-datorer i massor-skärmar-tvättmaskin-verkstad-vindsnurra-bensinaggregat-solpaneler blablabla... Allt väl använt.

Till havs är det bra med säkerhet som livflotte-högt staket runt hela båten-livlinor-vindroder och elektrisk autopilot som går att styra från Iphonen :)

Dock är detta ingen picnic för den som inte älskar kallt blött hav, sidvind och "jäkligt långt i från land" Men allt har ju sin charm. Målet som hägrar i fjärran är värmen längre norrut, dit är det dock minst en månad. Eller två. Valar och pingviner och fjäll och vildmark i massor för dom som går igång på det.

Själv är jag 37 år och från Göteborgstrakten. Har ingen gedigen seglingsbakgrund men har man tagit sig långt bort kan man också ta sig hem igen.

SÖKER:
    Pålitlig gast/1stMate/besättningsman/besättningskvinna/besättningshen. Gärna i rimlig ålder. Fint om du har någon form av tidigare erfarenhet av segling och båtar. Dock möjligt att kompensera mycket med ett klingande skratt när du bryter av en ringnyckel. Kan du laga god mat när köket roterar? Eller vet du hur man byter en topplockspackning i mörker? Kan du läsa Proust på spanska? Då får du gärna vara sjösjuk halva resan om nu det skulle vara din idé om en kul seglats.

Hör av dig mer så mycket info du orkar om dig själv så skall jag försöka kontra!

PS. Ligger denna tråd kvar 2013 och du läser: testa att messa ändå, hur du tur ligger båten i Rio och guppar i värmen. Kanske saknas besättning igen.

PSII: Skulle du hellre vilja kicka av kapten från båten är den också alltid till salu!

Maila: crew@(anvandarnamn).com crew@(anvandarnamn).com" />

Någon som är sugen?

Kommentar

Hej!

Jag heter Carl Wilhelm Hagander. Jag är 25 år gammal och studerar till Civilekonom på Stockholms Universitet, men jag vill ta ett uppehåll i mina studier. Jag har hela livet drömt om att segla över Atlanten, men all långsegling är trevligt. Jag älskar att resa, dels för att jag får se nya ställen och dels för att jag får träffa nya människor. Men nog om vad jag vill och över till det viktiga: varför vill ni ha mig ombord?

Jag har god seglingsvana, och har seglat jolle i princip hela livet (med ett SM-silver och en 62:a plats på EM 2005 som kulmen på min jollekarriär). 2006 bestämde jag mig för att jag inte hann tävlingssegla längre och har utflyktsseglat kors och tvärs över Östersjön och genom Stockholms Skärgård med en 48-fors Ketch från 1968. Jag har även seglat Gotland Runt 5 gånger. Så jag har en viss seglingsvana, även om de utflykter jag seglat på inte varit fullt lika omfattande som de ni gett er ut på.

Under min studietid har jag jobbat mycket i restaurang. Det har medfört att jag både kan laga mat, hantera stress och sova på konstiga timmar. Jag är van vid att arbeta i skift, och jag arbetar tills jobbet är klart när något behöver göras. Jag skulle helst spendera större tiden av seglingen över däck, men vill ni ha mig i köket eller vid navbordet gör jag gärna det också.

Jag skriver detta främst för att knyta kontakter inför någon framtida segling, snarare än för att be om att få vara med på eran stundande. Mitt närmaste mål är att bli färdig med min utbildning. Men vem vet vad som händer? Om ett år kanske ni behöver en besättningsman igen? Eller jag kanske blir färdig på kortare tid än väntat?

Jag ser mycket fram emot att få möjlighet att segla med er i framtiden! Hör gärna av er till mig via mail:

Carl.Hagander@gmail.com

Vänliga hälsningar
      C. W. Hagander

Kommentar

Tack, men nej tack, till Kap Horn.
        Du skrev inget om åt fel håll och på fel årstid, så du kanske inte är lika kvalificerad galning som en del andra.
        Ha det bra!

Kommentar

Hej!
          Prost på spanska är lika trådig som Cervantes:o men det värsta är att inbjudan kommer 30 år för sent. Hade det varit då hade jag nappat direkt. De vatten är så att säga hemmavatten jag växte upp i krokarna och utbildades av den Uruguayenska fottan på den tiden .

Kommentar

Ursprungligen postat av expskipper Visa inlägg
            Du skrev inget om åt fel håll och på fel årstid, så du kanske inte är lika kvalificerad galning som en del andra.
            Ha det bra!
            Självklart låter det sig göras från fel håll, skulle nog tro att det är av nöden tvunget. Och just fel årstid på Hornet finns nog inte. Mindre vind på vintern och inte så ruskigt mycket kallare. Det där varierar ju sig från timma till timma. I morse solsken och nästan T-shirt. Nu snö och styggt kall vind... Men man skall inte göra det svårt för sig i onödan, det vore ju för lätt!

Kommentar

Hej Carl!

Då är det bara att höra av sig till nästa sommar och se om båten ligger och guppar i någon varmt land. Vi blir bara två ombord härifrån och mycket kan hända på vägen.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

Working...
              X