Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Vedkamin i båt

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Vedkamin i båt

Min Wallas 1800 Sail startar oftast när jag provar den i varmt och vackert väder, men ve mej när jag fryser, för då går f*nskapet aldrig igång...
    Pumpen är bytt, veken är ny, glödtråden likaså. Uppenbarligen får den in vatten via den vattentäta skorstenen eller nåt. Dessutom luktar den illa av avgaser när den går (precis som alla andra fotogenvärmare).

Igår var jag in och tittade på vedspisar och hittade en liten barnspis av modell Smålandsspisen. 27 kg tung, bredd 36 cm, höjd 29 cm och djup 30 cm. Fungerar och kan eldas med ved. Voffo måste man ha fotogenvärmare. Kan man inte ha en vedspis i båten?

Enligt uppgift krävs det bara 15 cm utrymme omkring spisen som värmeskydd om man använder sej av dubbla brandskyddsplattor med luftspalt mellan, vilket gör att hela mackapären väl kunde rymmas in t.o.m. i min lilla GT-kryssare (2.25 bred).

Om man eldar med torvbriketter behöver man kanske inte ens fylla på under natten och gjutjärn lagrar ju värme. Dessutom kunde det ju vara hur gulligt som helst med en liten H-skorsten på rufftaket :rolleyes:

Ett problem är kanske priset, som nästan motsvarar en liten Reflex-kamin, men då är vi där igen med stinkande dieselolja och illaluktande avgaser. Vedeld luktar ju närmast Selma Lagerlöf. :D

Alla bara garvar åt mej och mina ide'er (diskmaskin i liten båt, bl.a.) men ingen har hittills kunnat säga varför detta inte skulle funka. Kan Du?

Vedkamin är ingen dum idé alls, en bekant till mig har det, i en Swan i och för sig. Men jag har själv funderat på att fixa en liten rackare i Maxin, problemet är bara var. En fotogenare kan man ju sätta ut i stuven och ändå dra in värmen i salongen. Det får bli vinterns projekt att lägga på ritbordet, för till nästa år ska värmen i båten fungera felfritt för då ska det vinterseglas har jag tänkt mig!

Annars tror jag Beachboy här på fendern gjorde en variant av diskmaskin för ett par år sen som i stort sett gick ut på att ha disken släpandes efter båten i en nätkasse ett par timmar i 6 knop - garanterat fritt från matrester efteråt! Hur mycket som gick sönder under diskning vet jag däremot inte. Men visst är det underbart när folk vågar testa nya idéer som kryddar sjölivet - MER sånt!! B)

Kommentar

Vedkamin är väl inget nytt i en segelbåt, eller har jag drömt? :blink: Jag tycker jag läst om vedkaminer lite här och där, problemet är väl bara att bränslet tar lite väl mycket utrymme. Briketter är förstås kompakta men mycket smutsigare än ved.

Jag läste här på fendern att man kunde tvätta potatis i en nätpåse efter båten, att diska på det sättet låter lite ... riskabelt. Skulle man lämna potatistvättarpåsen öppen på släp efter sig kanske man kunde tråla upp några fiskar till maten på samma gång? :D

Kommentar

Diskmaskinen jag funderar på är en gammal bordsdiskmaskin med söndrig pump. Grejen är, att skitiga tallrikar osv. ändå ska förvaras nånstans tills man hinner/orkar ta itu med dem, så varför inte inne i en vatentät låda med ställningar för tallrikar och bestick (=diskmaskin).
        Rena bestick å tallrikar kan man ju för all del förvara där också, så spar man lite stuvutrymme.
        Pumpen byter jag ut mot en 12-voltare, förståss, men hur maskinen ska få vatten har jag inte funderat ut än. Kanske med slinga från vedspisen :rolleyes:

Det är sant att ved tar plats, men den väger inte mcket och är minst sagt lätt att stuva. Ökar flytförmågan också... :P

Kommentar

I min Karlskrona Viggen har jag en värmare som eldas med träkolsbriketter. Har tyvärr inte testat den än, men enligt manualen ;) ska värmaren fungera t o m i 20m/s och upp till 40 graders lutning (om jag nu minns rätt, manualen ligger i båten).

Ska testa kaminen under nästa säsong och återkommer då med mina intryck...

Kommentar

Originally posted by Ekelunden@Sep 29 2004, 04:01 AM
            Ingen dum idé…
            Ska fundera på ”hur” påsen ska vara beskaffad eftersom min Annica redan har bestämt att potatisen ska fixas på detta vis! :P
            Har prövat potatistvätten med framgång och det enda som gäller är att inte hålen är för stora så att allt trillar ut. Annars tycker jag strandskvalp mot skrovlig klippa är perfekt som potatistvätt ifall man har lagt till. Sen smakar det givetvis bäst kokat i havsvatten med lite dill! :D

Kommentar

Jaha, åsså funkar Wallasen igen...
              Jag öppnade den idag, och tömde ut ca. 2 dl vatten ur brännkammaren. Uppenbarligen läcker den in genom skorstenen på nåt outgrundlig vis.
              Så nu har jag då ingen moralisk orsak att hosta upp en massa pengar för att byta bort den, eftersom problemen tydligen inte är värmarens fel. F*n också, snyft... :(

Kommentar

Originally posted by Nautihamstern@Sep 29 2004, 07:49 PM
                Jaha, åsså funkar Wallasen igen...
                Jag öppnade den idag, och tömde ut ca. 2 dl vatten ur brännkammaren. Uppenbarligen läcker den in genom skorstenen på nåt outgrundlig vis.
                Så nu har jag då ingen moralisk orsak att hosta upp en massa pengar för att byta bort den, eftersom problemen tydligen inte är värmarens fel. F*n också, snyft... :(
                Har du inte skorstenshuven på när du seglar? Låter nästan otroligt att det får
                plats så mycket som 2dl vatten i brännkammaren utan att det skivmpar ut och
                vidare ner till botten.

Kommentar

Okej okej, kanske en knapp deciliter, då... :rolleyes:
                  Vattnet rinner över vekkoppen och vidare ner i förbindelsekanalen från brännarfläkten. Sadisten som har installerat Wallasen har sett till att det tar ett par timmar att ta loss värmaren och sätta den på plats igen. :angry:

Denhär skorstenen har ingen huv. Man ska trycka ner den och vrida till den och då ska den vara tät. Fan tro't.
                  Jag tror jag ska gå till Indiska och köpa en saftig mässingskruka att använda som kåpa. kanske då... B)

Kommentar

Danska Gaia Marine säljer en liten vedkamin som verkar väldigt trevlig. Se länk nedan:

http://www.gaiamarine.dk/

//Jonas

Kommentar

Originally posted by Nautihamstern@Sep 30 2004, 06:22 PM
                      Okej okej, kanske en knapp deciliter, då... :rolleyes:
                      Vattnet rinner över vekkoppen och vidare ner i förbindelsekanalen från brännarfläkten. Sadisten som har installerat Wallasen har sett till att det tar ett par timmar att ta loss värmaren och sätta den på plats igen. :angry:

Denhär skorstenen har ingen huv. Man ska trycka ner den och vrida till den och då ska den vara tät. Fan tro't.
                      Jag tror jag ska gå till Indiska och köpa en saftig mässingskruka att använda som kåpa. kanske då... B)
                      Då har du samma skorsten som jag har nu. Det problem jag har haft med
                      den är att fockskotet vill fastna i den (värmaren sitter på huvudskottet).
                      Det problemet löste jag med en bit skotlina, 12mm tror jag, som jag klämmer
                      fast i skorstenen när jag trycker ner och vrider den. Det kanske är så att jag
                      löst ytterligare ett problem, vatteninträngning, utan att jag visste om det.
                      Den lösningen har fungerat i 15 år så det är väl ok.

Kommentar

Nu har jag tagit upp båten och hittat manualen till min värmare. Det är en Hydro Heat och den ska brinna i 6 till 8 timmar på en påfyllning (av träkolsbriketter). Tål 20m/s och 45 graders krängning! B)

Effekten är (enligt manualen) 1 000 kcal/tim (vad det nu innebär? :blink: ).

Kommentar

Originally posted by blue-lightning@Sep 30 2004, 07:26 PM
                          Danska Gaia Marine säljer en liten vedkamin som verkar väldigt trevlig.
                          Det här var illa... den där kaminen blev jag riktigt såld på faktiskt!!
                          Suck, det här verkar bli en DYR vinter för min del... :(

Kommentar

Originally posted by Ekelunden@Oct 5 2004, 12:40 AM

Ved kanske inte är det rätt elementet för oss, men skulle det inte vara för planer om Medelhavet skulle jag inte tveka!
                            Nu söker vi andra alternativ, ”just nu” verkar Dickinson Pacific (diesel eldad) vara utvägen men jag har hört, läst en del negativa omdömen så vi får se…

Säsongen slutar inte förrän ylletröjorna tar slut.....

*Hare Gôtt*

/Lasse
                            Hej!

Ekelunden, vet du, eller nån anna med för den delen, om Dickinson Pacific har någon återförsäljare på denna sidan Atlanten?

Lite trött på Wallas m.fl. tänkte ta upp en ny tråd om detta strax...

Ha de gôtt!

Kommentar

Jag var inne på en Dickinsson spis med liten ugn samt slinga för vattenburen värme.
                              Vitsen var ju att ha en grej till både värme och matlagning, dessutom dieseldriven.
                              Fast jag ångrade mig pga starttiden som är ca 20 minuter innan den blir varm. Ska man koka kaffe tar det en [censurerad svordom] tid, är det varmt ute får man en massa spillvärme i båten innan den kylts ner igen.
                              Så det blev en ebersprächer D3W plus element i hela båten, även under durken plus två fläktpaket med separat termostater. När jag fått upp värmen stannar fläktarna och elementen av husvagnstyp (25 mm kopparrör med alulflänsar 6 ggr 6 cm) håller värmen. Ett stooort jobb att sätta dit men jag är väldigt nöjd. Håller värmen även vid 20 minus när jag jobbar i båten på vintern.
                              Spisen blev utbytt från Wallas ceramisk fotogen (svag värme, ingen ugn) till en ENO gasol m ugn. Suverän den med.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

Working...
                              X