ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Bästa vägen för att segla hem båten från Grekland till Sverige?

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Bästa vägen för att segla hem båten från Grekland till Sverige?

Hej sjöfarare!
    Vet inte om jag skrev på rätt ställe men segla jorden runt kändes för stort? :huh:

Jag har en segelbåt sedan några år i Joniskahavet, Grekland. Jag har bara seglat omkring där i området men nu är jag sugen på att segla hem båten och se lite trevligeter på vägen. Men jag vet inte riktigt vilken färdväg o hamnar osv. jag ska välja. Jag har inte tänkt segla hela vägen hem på direkten utan låta båten få övervintra på någon marina på vägen.
    Ja, så man hinner se och uppleva lite på vägen också. Att åka alltför länge på kanaler genom Europa kanske inte lockar jättemycket? Men lite grand kan ju inte skada. Båten är 9,95x3,45x1,35 den går med andra ord inte så djupt!

Jag är tacksam för alla tips och idéer vad som är en bra ruttplanering.
    I början av juni 2009 tänkte segla iväg.

Mvh Ulf

Jag skulle satsa på en resa mot Frankrike, genom Canal du Midi. En vacker sjöresa och en oerhört vacker kanal. Samtidigt slipper man Gibraltar som kan vara ett riktigt råtthål. Det naturliga är ju sen att fortsätta upp i Engelska kanalen vilket kan vara måttligt kul med alla trafik.
    Jag skulle allvarligt fundera på gå upp via Irländska sjön upp till Fort William, genom Caledonian Canal till Inverness för vidare resa hem över Nordsjön. Hur vettig den vägen är vet jag inte men vill man ha en lite annorlunda resa kan det vara värt att kolla.

Kommentar

Ohoj! tack för tipset. Jo, jag hade väl också någon fundering om Canal du Midi.
      Men finns det någon som vet vilka hamnar, vikar och mål som man bör besöka respektive kanske undvika?
      Dessutom vore det fint om något tips om var jag ska lägga båten för vinteruppläggning med vettigt pris och läge?
      :)

Kommentar

Jag har en fd arbetskamrat som har gjort den här resa för några år sedan - han skall göra samma i sommar då han befinner sej i Medelhavet nu.
        Testa om du kan få kontagt via hans resedagbok för att få lite tipps.
        Resdagboken - Dagbcker, bilder och restips frn hela vrlden. Nu ver 200 000 medlemmar!

/ Tomas B

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Jättebra tips, Tack!

Jag ska försöka nå Connytina och fråga deras synpunkter på hamnar och vägval osv.

Bra och lite kul hemsidan det där med resedagboken har inte sett det tidigare men jag kanske inte heller har undersökt så mycket ännu? :rolleyes:

Ulf

Kommentar

Conny gick väl "standardvägen" rakt upp genom kanalerna förra gången?

Kommentar

Ursprungligen postat av Bluestone Visa inlägg
              Ohoj! tack för tipset. Jo, jag hade väl också någon fundering om Canal du Midi.
              Men finns det någon som vet vilka hamnar, vikar och mål som man bör besöka respektive kanske undvika?
              Dessutom vore det fint om något tips om var jag ska lägga båten för vinteruppläggning med vettigt pris och läge?
              :)
              Nu har jag iofs inte gått Canal du Midi, men väl andra kanaler i Frankrike. Ett tips är, om det stämmer med tidsplaneringen och du inte tar resan i ett svep, är att låta båten övervintra någonstans inne i kanalsystemet. Prisskillnaden mot kusten är rätt stor! Biscaya bör man nog undvika allt för sent på säsongen även om det mest blir kustsegling via Canal du Midi.
              Har du inte tid att ta vägen över Skottland, vilket blir en rätt stor omväg om än outsägligt vacker, håll dig så mycket som möjligt på franska sidan när du går uppåt mot Nordsjön. Frankrike är avsevärt billigare. På Kanalöarna bör man dock bunkra diesel.
              Om du vill gå "mer" kanaler men ändå inte hela vägen upp till hemmavattenfinns alternativet Rhône, Saône, sedan sedan någon av kanalerna som förbinder Saône med Marne/Seine (Bourgogne är vackrast) och via Paris komma ut till Normandie/Le Havre. Litet info om den rutten fins på min hemsida. Franksa kanaler är ganska billiga att gå i.
              Fina områden när du kommit ut från Canal du Midi är Golfe du Morbihan, Bretagne och Kanalöarna. Södra delen av Normandie är också rätt fint men därefter blir kusterna rätt trista.

Kommentar

Hej,
                gjorde den här seglatsen för länge sedan och avseglade då Grekland från Pylos-Valletta(Malta)-Licata(Sicilien)-P.Empedocle-Sciacca-Porto Pavlo di Menfi-Marzara del Vallo-Marsala-I.Favignana-Marettimo-C.Carbonara(Sardinien)-Carloforte-Mahon(Menorca)-P.Fornells-Barcelona-Blanes-Cadaques-Port La-Nouvelle(Frankrike) Canal du Midi till Bordeaux-Pauillac-Port Bloc-Ile d´Yeu-Belle Ile-Brest-St Peter port(Guernsey)-Alderney-Dover-Oostende-Oost Vlieland-Cuxhafen-Brunsbuttel(Kielkanalen)-Kiel-Simrishamn-Åhus.
                Vill man ha kortare översegling från Grekland kan man välja Sicilien (t.ex Siracusa) eller segla över till klacken på Italienska stöveln. Har man gott om tid kan det nog vara vackert att segla runt Sardinien och Korsika. Canal du Midi var en trevlig upplevelse - och tipset att låta båten övervintra där verkar strålande. Bretagne är häftigt men tidvattenströmmarna i trakten av Point du Raz är läskiga - detsamma gäller vid kanalön Alderney.
                Hoppas du får en behaglig seglats.
                Fredrik

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                ANNONS

Working...
                X