Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Hur svårt att ensamsegla?

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Hur svårt att ensamsegla?

Hejsan!

Jag letar febrilt efter min första segelbåt, hoppas kunna hitta en innan sommaren kommer igång. När jag tänker på hur jag kommer använda båten så kommer jag nog ensamsegla en hel del. Jag har aldrig gjort detta tidigare, hur svårt är det att lära sig? Jag har en hel del seglingserfarenhet och mycket övrig båtvana och navigationskunskap. Jag inser att det måste bli en hel del enklare med rullfock och autopilot, men är det ett "måste"? Jag har tänkt mig typ, IF, H-båt eller annan båt i liknande storlek.

Mvh

Johan

Jag seglar nästan alltid själv. Har haft båtar mellan 14 fot till 32. Från några hundra kg till 6,5 ton. En mindre båt är naturligtvis lättare att hantera när du skall förhala och lägga till. Väl ute på sjön spelar storleken inte så stor roll.

Det har funnits några trådar den senare tiden i ämnet. I stället för att skriva om länkar jag dit. Man är ju lat. ;)

Funderingar kring ensamsegling - SeglarSnack - BryggSnack - Forum - Maringuiden

http://forum.hamnen.se/prat-om-segel...-segelbat.html

Kommentar

Ohoj,
      go for it !
      inte så svårt - men helt underbart.

Sail On !
      Last edited by callisto; 2011-05-14, 20:19.

Kommentar

Seglar min minsting själv.
        Köp den av mej.
        Den har nya segel.
        Debutant med nya segel | Göteborg | Blocket
        DEBUTANTen

Kommentar

Skaffa gärna autopilot så kan du njuta riktigt; T.ex koka kaffe i tid och otid; Byta försegel utan rullfock. Det är lätt att ensamsegla.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

Working...
          X