Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Mörkt trä i rufff

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Mörkt trä i rufff

Hejsan!
    Tittat mycket på olika båtar och en sak som jag reagerar på är att alla båtar har så mörkt trä i ruffen och marinblåa dynor?

Finns det någon anledning till att man har just mörkt trä och marinblått eller är det bara traditionsenligt? Tänkte själv om jag skulle göra i ordning en ruff någon gång så skulle jag göra det i typ björk och sen gärna en ljusare färg (ej vitt) på dynorna. Detta mest för att ruffen ska kännas större och rymligare om den är ljus än om den är mörk.

Marinblå dynor passar mycket bra till mörkare inredningsmaterial som till exempel mahogny.
    Ljusare inredningar förekommer inte alltför sällan, till exempel vitmålade ytor brutna av lister i naturellt trä.
    Sin egen båt inreder man naturligtvis helt efter egen smak, som redare och befälhavare (om det inte finns en viljestark kvinnlig person i omgivningen)

Kommentar

Man använder normalt ädelträ i stor utsträckning i båtar. En anledning är att de har inbyggt rötskydd (möglar inte). Har väl med oljan i trät att göra. Ex på ädelträ är Mahogny och Teak. Dessa träslag är ganska mörka. En annan anledning är att det tidigare var modernt med oljade inredningar. Ett problem med oljade inredningar, enligt mig, är att olja binder smuts när man tar på det och att en oljad inredning blir mörkare och mörkare med åren iom att man använder den.

Angående båtdynorna så är de flesta möbel och dyntyger som är tänkta att hålla under lång tid inte ljusa för då syns fläckarna mer...

Kommentar

Magogny har inget inbyggt rötskydd. Däremot är det lätt, starkt och har små fuktrörelser, vilket är en anledning till att det blev populärt att bygga träbåtar med på 1900-talet. Den vackra röda färgen hjälpte till såklart. Naturligtvis ville man likna plastbåtarna vid träbåtar i början, plasten ansågs ful och vulgär.
        Idag är det annorlunda, och ljusa inredningar är vanligare på moderna båtar.
        Körsbärsträ är rätt snyggt tycker jag.

Kommentar

Ursprungligen postat av Peter K Visa inlägg
          Magogny har inget inbyggt rötskydd. Däremot är det lätt, starkt och har små fuktrörelser, vilket är en anledning till att det blev populärt att bygga träbåtar med på 1900-talet. Den vackra röda färgen hjälpte till såklart. Naturligtvis ville man likna plastbåtarna vid träbåtar i början, plasten ansågs ful och vulgär.
          Idag är det annorlunda, och ljusa inredningar är vanligare på moderna båtar.
          Körsbärsträ är rätt snyggt tycker jag.

Jag hade en Shipman 28 med ljus teakplywood i. Den var nog fernissad, inte oljad.
          (Det är väl ingen idé att skriva här ?) Jag måste skriva mer men har inget att säga. Till min Viggen köpte jag mahogny som var ljus så...... (Sajten tillåter inte inlägg). Det går inte att lägga in den här skiten: "Text required" säger datorn. Jag får lägga in det här på "citat". Vi ses där.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

Working...
          X