Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Genoa respektive storsegel?

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Genoa respektive storsegel?

Genoan har blåst i trasor! Nu har jag ett storsegel o undrar om jag kan klippa till en genoa av storen. Tacksam för lite synpunkter.

Tror nog att det går, men jag skulle inte gjort det. Genuan är sydd just för att vara en genua och ge så bra egenskaper som möjligt. Storen arbetar under annorlunda förhållanden och är sydd på ett annorlunda sätt. Prata med en segelmakare, beroende på hur den är skörad så kanske den går att reparera, annars får du se dig om efter ett annat lämpligt segel.

Kommentar

Nä, det är nog så mycket jobb att det blir billigare att sy nytt om det ens går.
      Bättre då att hitta ett segel med någorlunda rätt mått att modifiera om du vill komma undan billigare.

Kommentar

Äh, dubbelpost

Kommentar

Ursprungligen postat av Håkan.B Visa inlägg
          Tror nog att det går, men jag skulle inte gjort det. Genuan är sydd just för att vara en genua och ge så bra egenskaper som möjligt. Storen arbetar under annorlunda förhållanden och är sydd på ett annorlunda sätt. Prata med en segelmakare, beroende på hur den är skörad så kanske den går att reparera, annars får du se dig om efter ett annat lämpligt segel.
          Genoan har skörat, så pass mycket, att jag kan hoppa igenom. Från topp till tå o sen åt andra hållet också. C:a 3.5 m. Jag försökte laga med lagningstejp, men det sket sig. Så tanken på storseglet hägrar fortfarande. Kanske jag skulle hissa trasan i förstaget o se hur det går.:D

Kommentar

Ursprungligen postat av Håkan.B Visa inlägg
            Genoan har skörat, så pass mycket, att jag kan hoppa igenom. Från topp till tå o sen åt andra hållet också. C:a 3.5 m. Jag försökte laga med lagningstejp, men det sket sig. Så tanken på storseglet hägrar fortfarande. Kanske jag skulle hissa trasan i förstaget o se hur det går.:D

Kommentar

dubbelpost, usch

Kommentar

Tejp håller inte nej. Men om man syr?

Sen, "hissa trasan i förstaget"... Menar du på allvar att du ska hissa ett storsegel i förstaget, utan att sy om det?
                Ok....

Kommentar

Ursprungligen postat av JonasP Visa inlägg

Sen, "hissa trasan i förstaget"... Menar du på allvar att du ska hissa ett storsegel i förstaget, utan att sy om det?
                  Ok....
                  Haha, jag skall segla ut så ingen ser mig o prova vad som händer. Jag är bara nyfiken hur det ser ut. :lol:

Kommentar

Ska du hissa mastliket i förstaget får du sätta skotblock på kölen för att få det att funka. Masten är rak, förstaget lutar som bekant.
                    Försök att hitta en begagnad, fast allra först skulle jag ta seglet till en segelmakare och fråga vad de tror om att laga det.

Kommentar

Okej, expertisen talar. Jag får väl lyssna på er. fast tanken kittlar mig, om nu ingen ser vad jag håller på med.:lol:

Kommentar

Det kommer inte att funka, alls.
                        Ett storsegel sys med bukdjupet betydligt längre akterut än ett försegel.
                        En genua är utskuren i förliket för att matcha sagget i förstaget.
                        Storen har tvärtom extraduk i mastliket för att passa mastkurvan.
                        Att sätta ett segel med buken långt bak och med helt fel förlikskurva kommer inte att gå särskilt bra alls...

Kommentar

Ursprungligen postat av JonasP Visa inlägg

Ok....
                          Ha ha ! Köp ett begagnat segel.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

Working...
                          X