Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Billigare båtägande

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Billigare båtägande

Hejsan,

Är som nybliven segelbåtsägare förstummad över vad saker och ting kostar. Ännu märkligare är att jag inte har några problem med att spendera dessa pengar, som jag aldrig får tillbaka, på ett par månaders segling i sommar. Jag törs inte ens räkna på var månadskostnaden blir om jag slår ut alla utgifter under ett år på 12 månader. Visst, mycket jag köper nu är saker som jag inte behöver köpa nästa år. Dvs inköp av viss utrustning som jag, men inte förra ägaren, anser saknas. Men om man slår ihop alla löpande kostnader (som bottenfärg, försäkring, båtplats, etc) så blir det ändå en slant. Jag letar därför efter bra tips på att få ner priserna på de löpande kostnaderna.

Exempel:

* Kan man köpa billigare bottenfärg någonstans? Jag köpte av någon av de stora kedjorna och mina 5 liter självpolerande ostkustfärg kostade 1400 kr (!!). Måste man köpa Hempel eller liknande, eller finns det billigare (fortfarande naturvänliga) substitut som fungerar nästan lika bra? Jag menar, det växer väl ändå inte så aggressivt på ostkusten? Tips någon? En annan idé är ju att man kan gå ihop i ett samköp, kanske vi på Fendern, och köpa stora volymer bottenfärg, till ett billigare pris. Alla behöver ju bottenfärg! Och det behövs säkert inte så många för att få ner priset.

* Båtförsäkring. Finns det tips för att få ner dessa? Ex nautisk kompetens, fler brandsläckare, etc? Detta är väl förståss specifikt för just din försäkring, men man kanske kan få ner priser genom att köpa utomlands ifrån? (eller liknande tips)

* Min båt ligger på kommersiellt varv. Att stå i kö till en båtklubb, där alla är med och hjälper till samt är en ideell förening, har jag förstått lönar sig ekonomiskt.

* Dessa dyra rengörings och polerings-medel man rengör och polerar friborden med. Finns det inget bra "bonnknep" för detta som fungerar lika bra? Min båt behöver inte glänsa som ny. Jag vill bara få bort smutsen. Diskmedel? Eller kanske något rengöringsmedel med lite slipmedel i som man kan köpa på ICA?

* Fotosken, T-sprit, gasol. Några tips för detta? Min fotogenvärmare slukar ju en hel del. Kanske kan man köpa billig industrifotogen någonstans eller liknande?

* Finns det någon billigare affär än seasea, kanske via postorder om man inte har så bråttom, för alla dessa små och dyra produkter man går och köper. Sikaflex, presenningar, epoxyprodukter, lanternor, vindex, ETC!

* Även andra tips på hur man får dyra saker man kanske inte köper varje år billigare, exempelvis att sy sprayhood eller båtsdynor utomlands? (Posta in den gamla sprayhooden och få ett nytt likadant). Vad vet jag!

Alla har säkert sina egna snåltips. Fyll på med tips! Vad går att spara in på?

Måste nog säga att det enda sättet att på allvar få ner kostnaderna är att dela båt med någon eller några andra, Sen kan man ju byta ner sig i storlek/pris det torde ju göra en del, fast som normal svensk så har man ju alltid det man precis ha råd med.

Kommentar

Segla mera. Använd motorn bara vid tilläggning.
      Nej jag vet inte, försäkringsfrågan: Det kanske räcker med ansvarsförsäkring?
      Hemmahamnen, ideell förening! Alla hjälps åt- nattvakt- vid sjösättning- gemensam högtryckstvätt- städdagar etc.
      Handla saker utanför sverige, gå ihop och handla för att pressa priser.
      Elen, gemensamt. Endast en som stå för abonnemanget och sedan räknar man kw timmar/ person.
      Lite mer kanske :)

Kommentar

Jag tycker att du ställer en bra fråga. Jag har själv länge funderat på varför båtlivet är så dyrt.

1) Undvik alla reguljära båttillbehörsbutiker. De lurar dig. SeaSea, Hjertmans, Erlandssons - allting är övertrissade priser för att det inte finns någon på marknaden som pressar dom. Folk fortsätter att handla därifrån i någon slags bisarr föreställning att det skulle vara bättre prylar där.
        2) Det närmaste man kan komma "Lidl för båtar" är biltema. Kolla på blocket, där finns allting från bottenfärg till fendrar.

Visst kan man gå med i kooperativ. En annan idé är att man startar typ www.båtgrossisten.se eller något liknande, av segelbåtsägare för segelbåtsägare. Man skulle inte göra någon förtjänst, utan den enda anledningen skulle vara att pressa ner marknadspriserna. Jag har själv arbetat inom teknikbranschen och jag kan garantera att det inte kostar 8000:- att tillverka en plotter.

Kommentar

Den sistnämnda idén är inte dum. www.bryggboden.se startades av en vanlig båtägare som tröttnade på att betala hutlöst för båtsportkort och böcker.

Jag håller med om att en hel del går att köpa på biltema, dock inte allt. Vissa saker går jag ändå till Seasea och handlar. Jämför dock alltid priserna mellan Seasea, Hjertmans och Erlandssons brygga. Ofta kan man tjäna en hel del på att handa rätt saker på rätt ställe.

Plottern har jag hoppat över. Kopplade min jättegamla gps med en kabel till min gamla bärbara dator och vips så har jag (en något ljuskänslig) plotter. Jag skaffade 3g-bredband i sommras så nu har jag plotter, internet och tv i samma gamla databurk.

Att slå ut kostnaderna på båten per månad tycker jag är dumt. Jag brukar istället slå ut dem på antal timmar som jag lägger på min hobby. Jag räknar då även båtprojekt som jag gör på vintern, vårrustning, surfande på båtsidor, deltagande i båtklubbsmöten mm. Allt sånt gör jag ju för jag tycker det är kul. Då blir det inte så många kronor per timma :-)

Kommentar

Jag har handlat en del dyrare grejer som avlastare via eBay. Men man får se sig lite för och hålla reda på moms med mera. Och så tar man naturligtvis en viss risk att bli lurad, men det har hittills gått bra för mig. Jag har köpt lewmar 6-8 mm trippelavlastare, nya men den förra modellen, en oanvänd genua och ett nytt däcksprisma den vägen. Totalkostnaden har legat på ca hälften av vad motsvarande artiklar skulle bli som billigast i butik här hemma, men det lönar i realiteten sig bara för lite dyrare saker, från 600-800kr eller så. Tradera har inte gett mig så mycket, men det verkar som om marknaden för båtdelar har börjat ta bättre fart nu. Jag är inte så förtjust i blocket.

Sedan finns det diverse nätsajter ute i världen, både i USA och Europa som säljer saker till lägre pris än man normalt kan hitta dem här i landet. http://shop.sailnet.com/index.php t.ex, men jag har ingen erfarenhet av att handla med dem eftersom jag istället fick tag på det jag sökte till lika bra pris tack vare utförsäljningar och mässrabatter här i Sverige.

Kan man hålla sig till mässtider verkar man generellt ha ganska stora möjligheter att skaffa saker till ca 20-25% rabatt, så det är väl bra om man kan spara dyrare inköp till dess. Det lönar sig att strosa runt i båtbutikerna då och då, Seasea på Södermalm i Stockholm har då och då sålt ut udda lagergrejer till fyndpriser, har fyndat en del på det viset. Tågvirke finns det oftast felskurna längder och rester, stuvar till reducerade priser.

En mindre båt har mindre dimensioner på alla delar och priserna sjunker kraftigt. Dock är det inte lika ofta rea på delarna när de blir små, sannolikt för att marginalerna är lägre i kronor räknat, men de åker med i mer generella utförsäljningar och realisationer.

Nautisk kompetens ger något lägre premie hos de flesta bolag, men det är inga stora pengar.

Det är mycket hokus-pokus med rengöringsmedlen som du säger. Jag menar att det normalt räcker med en avtvättning och vaxning, man behöver inte hålla på att rubba och ha sig varje år. Jag målar med hård bottenfärg som inte blöder, men min hemmahamn ligger på Mälarsidan om Hammarbyslussen.

Clas Ohlson har numera en del ok båtprylar, det är inget stort sortiment, men skapliga priser. Biltema likaså om man gallrar lite, kvaliteten varierar på deras produkter.

Segel finns det loft som syr i länder med billigare arbetskraft. Vissa svenska märken har samarbete så att man kan få lite billigare cruisingsegel på det sättet men fortfarande garantireparationer och service i Sverige, t.ex Rollytasker-Gransegel, finns säkert andra. Jag har ingen egen erfarenhet av dem heller ännu, men det är väl på gång om några år.

Vissa grejer kan man hitta på udda ställen till lägre priser, t.ex har Sifvert Skruv AB i Stockholm en del båtartiklar till bra priser.

En hel del saker går att tillverka själv till betydligt lägre priser, särskilt om man är lite händig och som jag har en liten båt. Splitsa ditt tågvirke själv. Spinnakerbommen har jag byggt och tänkte bygga en rodkick själv i sommar. Vi pratar några hundralappar istället för tusenlappar.

Vårda och underhåll grejerna så att de håller längre. Fixa en ordentlig täckning på vintern om du inte har ett varv som gör det åt dig.

Kommentar

Istället för kapellväv kan man köpa markisväv, Tråd, dragkedjor och vindrutor finns färdiga och är mycket billigare om man syr dit det själv. Jag ska själv sy ett vindskydd och ett sittbrunnstält inom kort.
              Som Impregnering, finns flera alternativ.

Kommentar

Köper min bottenfärg på Bauhaus. Internationals Micron Eco, kostar 275 kr för 0.75l mot de 370 - 420 kr kedjorna vill ha. De har ännu lägre priser på hösten, eller som nu när de har röd bottenfärg de förmodligen inte blir av med (endast 200 kr för en burk).

Kommentar

kan du tänka dig att åka en bit, så kan du ligga på en annan båtklubb, tills du kommer in på den båtkluben du vill in på.

jag ligger i Nyköping http://www.brandholmen.se/ det är en helt ny o fin anläggning, finns ingen egen lyft, men varvet som ligger granne, lyfter för ca 400:-
                  medlämsavgift är 300:-/ år, sen tll kmer hyra för den storlek på plats du ska ha som exempel kostar en ute plats på 4x11m 700:-

Kommentar

Ja det finns massor att jämföra egentligen, en jobbig sak är försäkringsbolag.
                    Jag själv har Trygg Hansa, där ingår sjöassistans och jag betalar drygt 1100:- / år för en vega i Nynäshamnstrakten.

Kommentar

Lite mindre båt är nog det bästa sättet att spara pengar. Räkna ihop kostnader för båt, lyft, försäkring, nya fall osv så ser man snabbt att det blir rejält mycket lägre totalkostnad. En kalkyl som aldrig gjorde när man hade större båtar ...
                      Ifrågasätt inköpskanalerna, Biltema är ju ofta billigare. Man får ägna lite tid och framförallt planering.
                      Mest lönsamt brukar oftast vara att importera. Framförallt elektronik. Jag försöker få med mig flera då blir det extra billigt.
                      Någon fotogenkamin blir det inte för mig, det är ju absurt att fotogenen kostar tre gånger så mycket som bensin.
                      Planen är vedkamin. Vedspis blir nog väl opraktiskt!
                      Men ibland får jag för mig att båtfolk vill betala för mycket.
                      Något som för mig som Skaraborgare är helt uteslutet!

Kommentar

Lite mindre båt är nog det bästa sättet att spara pengar. Räkna ihop kostnader för båt, lyft, försäkring, nya fall osv så ser man snabbt att det blir rejält mycket lägre totalkostnad. En kalkyl som aldrig gjorde när man hade större båtar ...
                        Ifrågasätt inköpskanalerna, Biltema är ju ofta billigare. Man får ägna lite tid och framförallt planering.
                        Mest lönsamt brukar oftast vara att importera. Framförallt elektronik. Jag försöker få med mig flera då blir det extra billigt.
                        Någon fotogenkamin blir det inte för mig, det är ju absurt att fotogenen kostar tre gånger så mycket som bensin.
                        Planen är vedkamin. Vedspis blir nog väl opraktiskt!
                        Men ibland får jag för mig att båtfolk vill betala för mycket.
                        Något som för mig som Skaraborgare är helt uteslutet![/b]
                        Helt riktigt och just kamin kan vara ett av alternativen för att gå samman, för att få ett bra pris. En riktig kamin som alternativt kan gå på fast resp. dieselbränsle. Som glembring men med egna tankar kring storlekarna. I en tråd tidigare så fanns det någon som planerade att tillverka kaminer och med lite hjälp härifrån, så kan det nog gå att komplettera dito med just en brännare och alternativt bränsle :) Den tråden har varit uppe tidigare.
                        Trådskaparen här, kan ha gjort en riktig hit tråd :) Bra idé.

Kommentar

Som det redan nämnts köp rätt saker på rätt ställe.

Jiff skurkräm, bilvax och avfettningsmedel (Bioavfettning) funkar oftast lika bra som märken med båtar på förpackningen. Kanske inte lika miljövänligt? :ph34r:

Köp inte grejor som du inte kan ta med ifall du säljer båten t ex istället för att installera ett kylagregat för att bygga kyl i båten så skall man köpa en kylbox.

Kommentar

Köp inte grejor som du inte kan ta med ifall du säljer båten[/b]
                            Det är faktiskt ett riktigt bra råd, jag har hela källaren full med grejor som spara massor med pengar.
                            Ta vara på grejer eller "recycle" för att vara lite modern. En båtgranne rev ut en del av inredningen, jag fick ihop en hel låda med skruv och beslag. Samt eluttag, mugghållare mm mm. Nästa gång hoppas jag han köper båt med mahognyinredning.

Kommentar

Ja men nu ska vi inte sälja båten. Billigt båtägande hette tråden :)

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

Working...
                              X