Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Billigare båtägande

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Reducera kostnad

Bästa sättet att hålla kostnaderna inom rimlighetens gräns är att göra/tillverka det som behövs själv.
    Gör ett besök på min hemsida så förstår du vad jag menar. :)

//Stickan

Kommentar

Ursprungligen postat av oskari Visa inlägg
      Tänkte med hjälp av denna tråd få lite insikt i båtägandet och dess kostnader.

Ponera att jag köper mig en 6-7 meter lång båt, jag vill ha försäkring samt båtplats vinter och sommar. Hur mycket kan man räkna med att det kommer kosta? Jag bor alltså i Stockholm och vill helst ha båtplats ut mot Värmdö/Ingarö, men andra ställen som man kan komma till kommunalt är också intressanta, dock inte i innerstaden då jag helst seglar mer utåt.

Jag vet att det kommer mer kostnader för uppgraderingar och reparationer osv, men nu vill jag alltså endast veta hur mycket jag kan tänkas behöva betala för sådana kostnader som är relativt konstanta.

Jag kommer att plugga med ett bidrag på 2600kr/månad from hösten... Vore nice att skaffa båten nu till sommaren men ekonomin är det som oroar mig... Så vad tror ni?

Ursäktar att jag lånar tråden och jag ursäktar ett ganska dåligt strukturerat inlägg.
      Vi har en Hydra (6m lång) och är medlemmar i Fisksätra båtklubb och vi betalar drygt 4000kr per år för vinter och sommarplats inlk sjösättning och upptagning. Tidigare låg vi på ett privat varv och där betalade vi 5000 per år.
      Vår försäkring kostar bara runt 350kr per år eftersom det är en såpass liten och billig båt (samt att den är gammal).

Räkna alltså med ca 5-6 tusen kronor per år bara för att äga en båt.

Kommentar

Båtförsäkringar

Läste på E24 hemsida om båtförsäkringar där de gjort en undersökning på olika båtförsäkringar.
        Det kan ni se och diskutera här
        under en annan tråd på forumet

Kommentar

Vill svara på * nr 3_Rengöringsmedel

Hej
          Jag vill berätta om vår båtklubbs mest använda rengöringsmedel.....
          ABNET, ETT FRANSKT BASISKT RENGÖRINGSMEDEL, BARA ATT HÄLLA I SJÖN UTAN ATT KÄNNA SIG OROLIG FÖR MILJÖN. 200 kr flaskan, väldigt drygt....
          Perfekt för den skitiga ingrodda vattenlinjen[
          mvh Micke

quote=flarsson;49676]Hejsan,

Är som nybliven segelbåtsägare förstummad över vad saker och ting kostar. Ännu märkligare är att jag inte har några problem med att spendera dessa pengar, som jag aldrig får tillbaka, på ett par månaders segling i sommar. Jag törs inte ens räkna på var månadskostnaden blir om jag slår ut alla utgifter under ett år på 12 månader. Visst, mycket jag köper nu är saker som jag inte behöver köpa nästa år. Dvs inköp av viss utrustning som jag, men inte förra ägaren, anser saknas. Men om man slår ihop alla löpande kostnader (som bottenfärg, försäkring, båtplats, etc) så blir det ändå en slant. Jag letar därför efter bra tips på att få ner priserna på de löpande kostnaderna.

Exempel:

* Kan man köpa billigare bottenfärg någonstans? Jag köpte av någon av de stora kedjorna och mina 5 liter självpolerande ostkustfärg kostade 1400 kr (!!). Måste man köpa Hempel eller liknande, eller finns det billigare (fortfarande naturvänliga) substitut som fungerar nästan lika bra? Jag menar, det växer väl ändå inte så aggressivt på ostkusten? Tips någon? En annan idé är ju att man kan gå ihop i ett samköp, kanske vi på Fendern, och köpa stora volymer bottenfärg, till ett billigare pris. Alla behöver ju bottenfärg! Och det behövs säkert inte så många för att få ner priset.

* Båtförsäkring. Finns det tips för att få ner dessa? Ex nautisk kompetens, fler brandsläckare, etc? Detta är väl förståss specifikt för just din försäkring, men man kanske kan få ner priser genom att köpa utomlands ifrån? (eller liknande tips)

* Min båt ligger på kommersiellt varv. Att stå i kö till en båtklubb, där alla är med och hjälper till samt är en ideell förening, har jag förstått lönar sig ekonomiskt.

* Dessa dyra rengörings och polerings-medel man rengör och polerar friborden med. Finns det inget bra "bonnknep" för detta som fungerar lika bra? Min båt behöver inte glänsa som ny. Jag vill bara få bort smutsen. Diskmedel? Eller kanske något rengöringsmedel med lite slipmedel i som man kan köpa på ICA?

* Fotosken, T-sprit, gasol. Några tips för detta? Min fotogenvärmare slukar ju en hel del. Kanske kan man köpa billig industrifotogen någonstans eller liknande?

* Finns det någon billigare affär än seasea, kanske via postorder om man inte har så bråttom, för alla dessa små och dyra produkter man går och köper. Sikaflex, presenningar, epoxyprodukter, lanternor, vindex, ETC!

* Även andra tips på hur man får dyra saker man kanske inte köper varje år billigare, exempelvis att sy sprayhood eller båtsdynor utomlands? (Posta in den gamla sprayhooden och få ett nytt likadant). Vad vet jag!

Alla har säkert sina egna snåltips. Fyll på med tips! Vad går att spara in på?[/quote]

Kommentar

Har använt Biltemas bottenfärg två säsonger nu och ser ingen skillnad mot de dubbelt så dyra (International)
            "Gula randen" försvinner snabbt med Biltemas fälgrengöring á 49:-

Kommentar

Ursprungligen postat av La Brea Visa inlägg
              Har använt Biltemas bottenfärg två säsonger nu och ser ingen skillnad mot de dubbelt så dyra (International)
              "Gula randen" försvinner snabbt med Biltemas fälgrengöring á 49:-
              Gula randen tar du lätt bort med Oxalsyra á 100 kr som räcker i minst 6 år.
              Klicka på oxalsyra

Kommentar

Tack för tipset, Lasse. (Har läst många gånger om det, men tror inte jag sett en så specifik instruktion tidigare). Det blir en burk i vår! Var handlar du i västra Göteborg?

Kommentar

Nu 5 år senare, tack för alla bra svar! Jag har numera en annan segelbåt än när tråden startades men de höga priserna fortgår naturligtvis fortfarande.

Lite nya tankar:

* Att använda JIF (skurkräm) till båtens fribord är ingen jättebra idé. Slipmedlet i den krämen är för grovkornigt. Den rengör väldigt effektivt, men ytan förlorar sin glans och behöver rubbas med ett poler eller rubbing-medel ett flertal gånger efteråt för att få tillbaka glans. JIF är dock jättebra till halkmönstret på däck där man ju mer är ute efter att rengöra än att polera fram en glans.

* Vissa segelmakare syr numera uteslutande upp sina segel utomlands och kan därför erbjuda cirka halva priset på sina segel. Ex Boding. Jag köpte en ny Stor och Genua där (som de sydde i Kina) och är nöjd med kvalitet och material. Duken görs inte i Kina utan i Tyskland eller USA. Designen av seglen (i datorprogram) görs i Sverige. Seglet skärs ut och sys sedan i Kina, i samma material som alla andra använder. Jag tror att Gransegel gör samma sak.

* Angående nautisk kompetens så tog jag utsjöskepparen och klass 8, och fick genast rabatterade priser hos IF på försäkringen (när jag frågade om det). Typ 15% eller liknande. Det kostar ju naturligtvis en slant att gå utbildningar men försäkringen blev iaf billigare!

* Köper man sin bottenfärg, polermedel och presenning på Biltema, så har man genast sparat in halva priset på tre stora poster.

* Hyra ut båten: Min båtgranne som inte har så mycket tid att segla hyr ut sin gamla if-kryssare på blocket för 5000 spänn veckan och han har inga som helst problem att boka upp var och varannan vecka under sommarn med uthyrare. Nu kanske man inte vill hyra ut båten hela sommaren men gör man detta några veckor under sommaren så har man sedan dragit in pengar för samtliga löpande kostnader den säsongen. Man får naturligtvis komplettera båten med en rejäl försäkring under dessa uthyrningsveckor.

* Blocket! Vi Svenskar med våra korta säsonger och uppvärmda garage sliter inte grejorna i samma utsträckning som utomlands. Dvs det finns mycket begagnad utrustning i mycket gott skick liggande på Blocket. Det är inte sällan jag kollar där innan båtaffärn och hittar något till fyndpris som antingen är helt nytt eller använt några säsonger. Köper man någon märkesgrej så finns det ibland kvar fabriksgarantier eller liknande. Har sparat mycket pengar pga Blocket.

Hälsningar
                  Fredrik

Kommentar

Många bra tips här. Tack så mycket!

Kommentar

Ursprungligen postat av KaptenKlänning Visa inlägg
                      Jag tycker att du ställer en bra fråga. Jag har själv länge funderat på varför båtlivet är så dyrt.

1) Undvik alla reguljära båttillbehörsbutiker. De lurar dig. SeaSea, Hjertmans, Erlandssons - allting är övertrissade priser för att det inte finns någon på marknaden som pressar dom. Folk fortsätter att handla därifrån i någon slags bisarr föreställning att det skulle vara bättre prylar där.
                      2) Det närmaste man kan komma "Lidl för båtar" är biltema. Kolla på blocket, där finns allting från bottenfärg till fendrar.

Visst kan man gå med i kooperativ. En annan idé är att man startar typ www.båtgrossisten.se eller något liknande, av segelbåtsägare för segelbåtsägare. Man skulle inte göra någon förtjänst, utan den enda anledningen skulle vara att pressa ner marknadspriserna. Jag har själv arbetat inom teknikbranschen och jag kan garantera att det inte kostar 8000:- att tillverka en plotter.

Tänk att kommentera inlägg från 2008. Är jag inte klok mitt i natten?

Billigt. Köp maten på Ö&B. Köp bottenfärg där också och strunta i bottenfärg var säsong. Du får ingen särskild bottenbeväxning. Nu vet jag inte hur dyr båt du har och hur dyr din försäkring är därefter. Kan du sänka båtvärdet hos försäkringsbolaget? Betala bryggplats och uppställningsavgift i omgångar så slipper du klumpsummor. Vax finns på Biltema till bra pris. Använd tomteskur på friborden; har mild slipverkan men tomteskur kanske inte finns längre. Köp regnställ på Ö&B. Du kan gott tvätta båten med diskmedel eller annat billigt. Du kan köpa en billigare båt. Ha en jolle att ro iland och slipp dyra gästhamnsavgifter.
                      Jo i början av ens båtliv vill kostnaderna rusa iväg minsann men man lär sig med åren och det kanske du gjort sedan år 2008. Svara gärna här hur ditt båtliv funkat ekonomiskt...
                      (Jag har inte citerat ovanstående skrift men datorn tillåter inga inlägg så jag måste lägga inlägget i "citat").

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

Working...
                      X