Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Otroligt svårt att hitta en prisvärd båt!

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Otroligt svårt att hitta en prisvärd båt!

Jag bestämde mig under hösten för att skaffa en större segelbåt. Jag tänkte först max 200 000kr, men efter att ha kikat runt lite så höjde jag detta belopp pga besvikelser efter varandra. Nu letar jag båt mellan 28-34 fot, min budget satte jag nu till 350 000kr med några 10000 lappar upp eller ner.
    Nu har jag kikat runt på ett 15-tal båtar över hela Sverige och blivit otroligt besviken varje gång.

Båtar som ser bra ut på bilder, men som är en riktig besvikelse när man väl ser allt som är misskött i verkligheten.
    Har lagt ner pengar på besiktningsmän och resor, har nog bränt iväg 15000kr bara på att leta denna båt.

Skall det vara så svårt att hitta något i denna prisklass? Har sett flera diskussioner om detta på forumen, men jag blir förbryllad över hur folk kan begära sådana belopp när båtarna oftast ser ut att vara i fallfärdigt skick. Spontant skulle man inte vilja betala mer än halva summan av vad de flesta har för prislappar. Spec om man jämför med en sprillans ny Delphia 28 som kostar 415tkr NY!

Mina önskemål är 28-34 fot, max 350tkr, minst 180cm kabin, gärna lys över 1.1(inget krav), gärna ratt (inget krav), samt att båten känns någorlunda fräsh/modern. OBS ej Maxi 95 gillar ej utseendet!

Båtar jag kikat på, Beason 31, Scampi 30, Elan 33, Granada 31, Albin Ballad, Birdie 32.

Tipsa mig gärna, då jag inte gett upp ännu!

Jag vet en Cumulus från -79 som är till salu i Lomma.

/j

Kommentar

Jag bestämde mig under hösten för att skaffa en större segelbåt. Jag tänkte först max 200 000kr, men efter att ha kikat runt lite så höjde jag detta belopp pga besvikelser efter varandra. Nu letar jag båt mellan 28-34 fot, min budget satte jag nu till 350 000kr med några 10000 lappar upp eller ner.
      Nu har jag kikat runt på ett 15-tal båtar över hela Sverige och blivit otroligt besviken varje gång.[/b]
      Har inga konkreta tips åt dej men kan tyvärr berätta att vi gjorde liknande erfarenheter då vi letade båt för några år sedan. Vår prisklass var ca 500' och runt 33 fot men det såg likadant ut där. Båtar som såg fina ut på bild och beskrevs som "möbelskick", välskötta och likn. var klantigt reparerade, hade otroligt slitna inredningar, utslitna segel eller var bara allmänt dåligt underhållna.
      Att be säljaren berätta ärligt på telefon om ev brister eftersom vi hade t.ex 50 mil att köra och ville slippa uppenbara överaskningar var inte heller nån succe'. Hur kan man t.ex visa en epoxibehandlad båt (osmosreparation) där rodret är helt översållat med ättiksfyllda blåsor? Just den båten hade dessutom kölsvinet fullt med bottenfruset vatten!
      Tror vi körde 800 mil under vårt halvår av båtletande. Efter varje tur frågade vi oss var alla välskötta båtar fanns. De var uppenbart inte till salu i alla fall!
      Till sist fastnade vi för en båt med halvfärdig inredning, slitna segel och bitvis knapp utrustnig. Men det var i grunden en mycket sund båt utan strukturella fel. Den inredning som fanns var också mycket välbyggd. Priset var givetvis betydligt lägre än vi tänkt oss. Vi resonerade som så att om vi la ut de pengar vi tänkt från början och spenderade mellanskillnaden på att göra färdigt och komplettera så skulle vi få en båt precis så som vi ville ha den. Arbetsinsatsen skulle i många fall blivit densamma för nån av dyrbåtarna. Vi har inte ångrat oss.

Kanske var vi överdrivet petiga men nog har man rätt att förvänta sig en viss nivå när det begärs runt en halv miljon för båtar som är 20-25 år gamla?
      Ofta fick vi verkligen känslan av att säljaren blivit hemmablind och faktiskt inte såg vad det egentligen var han/hon hade till salu.
      Säkert är det så att prisskillnaden (iaf begärt pris) mellan toppex och halvsunkig på den här typen av båtar är alldeles för liten.
      Varför inte ta några helger nu i vår och köra runt på varv och klubbar och helt enkelt ta kontakt med ägarna till båtar som ser intressanta ut?
      Har du tur är båten kanske till salu, om inte har du fått en pratstund och ägaren en komplimang för sin fina båt!

Lycka till!
      /p

Kommentar

Ohoj,
        jepp - överprissättning på gamla båtar har ju varit uppe till diskussion tidigare i forumet.
        Mycket förblir osålt i konkurrens från nytillverkade och modernt rymliga semesterbåtar som spottas ut från varven i europa.
        Sen är det ju alltid det tröttsamma snacket om att just min båtmodell minsann inte är berörd av det...
        I USA så är det betydligt billigare med begagnat jämfört med nytt- men inte här i Sverige.
        När spricker bubblan ? <_<
        Sail On !

Kommentar

Med tanke på åldersfördelningen på dagens båtägare så spricker bubblan snart.
          Många har haft sina båtar i 20-30 år och ser inte hur deras båtar har slitits (kan hänga ihop med att synen blir sämre).

T.ex man kan se Shipman28 i prisklass mellan 80&#39; - 180&#39; med likande utrustning.

Kommentar

Svår prisklass där priserna dragit iväg sista åren och många ägare chansar på att casha hem värdeökningen. Generella tipset annars är nog att kolla utanför storstäderna, får en känsla av att båtarna är mer välskötta i mindre städer och omsätts inte lika ofta. Kalkylen gammalt vs nyare båt kan nog se annorlunda ut om man räknar in hela underhållet för en ouppdaterad båt med gamla segel, motor, värmare, dynor, instrument, fall, skot, gamla skador mm. Å andra sidan så kan mycket av detta vara uppdaterat. Oavsett nytt/beg satsa på ett kvalitetsbygge med gott rykte. Du vet inte vad båten kostade förrän du sålt den.

(Det blir en fin Cumulus till salu i Sundsvall snart, håll utkik efter den)

Kommentar

Jag har en L32 till salu.
              Kontakta mig så får du veta mer.

Kommentar

Har du kollat på B 31? Har själv haft en och var kanon nöjd. Mycket båt för pengarna!!
                En av de bästa båtar jag haft och jag har haft några stycken........

Lycka till!

Kommentar

En gammal båt är gammal. En ny båt är ny. Förvånad?

Prisklass väljer man efter hur mycket man ansersig kunna betala, storlek på båt får liksom rätta sig därefter.

N.N

Kommentar

Ok Nils, vilken storlek på båt anser du vara rimilgt att kunna få tag på för 350 000kr?

Jag trodde innan jag började leta att jag skulle hitta för många båtar, så det skulle bli svårt att välja.
                    Tycker dock inte jag sett någon båt som känns prisvärd ännu,

Prisklass väljer man efter hur mycket man ansersig kunna betala, storlek på båt får liksom rätta sig därefter.

N.N[/b]

Kommentar

Jag kikade lite på dem, men de är ju oftast i otroligt dåligt skick, samt att sittbrunnen enligt mig har en lite konstig lösning.

Men tack för tipset!

Har du kollat på B 31? Har själv haft en och var kanon nöjd. Mycket båt för pengarna!!
                      En av de bästa båtar jag haft och jag har haft några stycken........

Lycka till![/b]

Kommentar

Håller med C - F.
                        Titta en gång till på B31:an, mer prisvärd båt lan du nog inte få (köpa)
                        och då skall det vara en MKII.

Här har du en : http://www.annonsborsen.se/baatar-3/...ii-450283.html

//Jörgen

Kommentar

N.N[/b]
                          Det som är förvånande tycker jag är att så många inte tycks bry sej om att sköta sina båtar. Det handlar ju ändå om mycket pengar man en gång satsat. Och ännu mer förvånande är att man försöker sälja till "fullpris" utan ens orka snygga upp inför visningen.
                          Jag tycker i sig inte att runt 500&#39; för t.ex en Comfortina är för dyrt om den är kontinuerligt uppdaterad, välskött och utan större skador men det verkar som om alla ska kosta ungefär så, oavsett skick. Spannet är alldeles för litet. Men uppenbarligen köper folk ändå.

/p

Kommentar

vi hade ett liknande scenario när vi bytte båt för 5 år sedan, kanske en slump men västkustbåtarna var överlag i bättre skick än de från öst kusten , så till slut fann vi en Comfort 32 som vi är väldigt nöjda med, den ligger mellan 350000¨450000 och har det mesta man kan önska i bekvämligheter
                            rymlig sittbrunn, bra toa o pentry rejäla kojer i akterruffen, blyköl, rattstyrning oftast ståhöjd för oss runt 1,85, tiil ett vettigt pris
                            //Johan

Kommentar

Jag tycker om Comfort 32:an, men det är samma sak där. Om man kikar på dem som ligger ute på blocket så begärs 385 000kr för den billigaste och 480 000 för den dyraste. Har inte sett någon för 350 ännu. Kan tänka mig en som är sparsamt utrustad så man kan köpa till det man själv tycker passar.

vi hade ett liknande scenario när vi bytte båt för 5 år sedan, kanske en slump men västkustbåtarna var överlag i bättre skick än de från öst kusten , så till slut fann vi en Comfort 32 som vi är väldigt nöjda med, den ligger mellan 350000¨450000 och har det mesta man kan önska i bekvämligheter
                              rymlig sittbrunn, bra toa o pentry rejäla kojer i akterruffen, blyköl, rattstyrning oftast ståhöjd för oss runt 1,85, tiil ett vettigt pris
                              //Johan[/b]

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

Working...
                              X