ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Otroligt svårt att hitta en prisvärd båt!

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Fastna inte för mycket i begärda priser, undersök även lite för dyra objekt, kanske är man i behov av snabb försäljning, prutmånen kan bli stor, i ngn annan tråd luftades tanken att dom flesta är lite överoptimistiska när priser sätts.

Kommentar

Jag har nyligen köpt båt som jag (än så länge) bedömmer som prisvärd.

31-fots segelbåt med genua, furlexrulle och storsegel från ca 2001. Varvsrenoverad och varvskött Yanmar. Starkt byggd och utan strukturella skador (såvitt jag vet). Den är långt ifrån perfekt men det känns orimligt att kräva av en 38 år gammal båt, det finns en del att putsa på. Funktionell, trevlig och vacker. Pris? 90.000 kr.

Våga släppa kraven på perfektion så blir båtlivet, och tillvaron i stort, lugnare och skönare.

Allt gott!

Nils Nobbing

Kommentar

Ohoj,
        att släppa krav på perfektion måste köparen naturligtvis göra - men även säljaren att begära ett högt pris trots ålder och skick.
        Gammal utrustning är också ibland snarast ett elände för en köpare medans säljaren ofta anser hans tillbehör höjer värdet. Många köpare vill nog hellre ha en ren båt utan en massa gammal elektronik . .
        Som sagt - När Spricker Bubblan i Sverige!? ;)
        Sail On !

Kommentar

Jag har nyligen köpt båt som jag (än så länge) bedömmer som prisvärd.

31-fots segelbåt med genua, furlexrulle och storsegel från ca 2001. Varvsrenoverad och varvskött Yanmar. Starkt byggd och utan strukturella skador (såvitt jag vet). Den är långt ifrån perfekt men det känns orimligt att kräva av en 38 år gammal båt, det finns en del att putsa på. Funktionell, trevlig och vacker. Pris? 90.000 kr.

Våga släppa kraven på perfektion så blir båtlivet, och tillvaron i stort, lugnare och skönare.

Allt gott!

Nils Nobbing[/b]

Måste bedge att det lät bra... Vad är det för något du införskaffat? Något långkölat kanske?
          /Brorsan

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Måste bedge att det lät bra... Vad är det för något du införskaffat? Något långkölat kanske?
            /Brorsan[/b]

Inget långkölat tyvärr, men den är långsam ändå :-)

Lade mina slantar på en uddabåt, En BD-kryssare. Påminner starkt om IW 31 både över och under vatten. Nästan sjukt kraftigt byggd, sandwich i divinycell och gott om rostfritt.Dock en del finishjobb. Skrovet är lite repigt, det nitade (!) teakdäcket är gammalt och behöver nåtas om. Elsystemet är sisådär.

Men den är vacker!

N.N

Bifogade filer

Kommentar

Men den är vacker![/b]
              Absolut, vilket borde göra det ännu mera tacksamt att fixa finishen!

Kommentar

Håller med C - F.
                Titta en gång till på B31:an, mer prisvärd båt lan du nog inte få (köpa)
                och då skall det vara en MKII.

Här har du en : http://www.annonsborsen.se/baatar-3/...ii-450283.html

//Jörgen[/b]
                Var det inte kölen på B31:an som var "feldesignad"? Eller det kanske inte gäller MKII? Och sen har väl de flesta B31 hemsnickrad inredning va? Värt att nämna.

Kommentar

Den båten jag köpte, efter mycket letande i prisklassen 200-300, var en Linjett 30. Jag måste säga att jag är supernöjd. Den köpte jag av nedanstående skäl:

* Mycket snygga klassiska linjer
                  * Välseglande, fenkölad och ganska snabb för sin ålder och längd (LYS 1.08 - 1.09 beroende på årtal).
                  * 6 st fullängds kojjplatser (varav 2 st är lite smala och kanske mest passar barn eller mindre vuxna).
                  * Man kan få dessa väldigt billigt. Min från 1976 kostade 220K med nyinstallerad 20 HK lombardini diesel och superfin varvsbyggd inredning i toppenskick tillsammans med en i allmänhet hög utrustningsnivå.
                  * Helt byggd av rosättra varv. Ett av sveriges äldsta aktiva båtvarv. Vilket känns bättre än ett halvfabrikat. Vissa Linjetter såldes dock som 2/3 fabrikat.

Nackdelar som finns:
                  * Orginal sitter det en 8 HK yanmar i. Lite lite ibland kan jag gissa.
                  * Ganska djupgående för sin längd. 1.5 - 1.6. Lite olika uppgifter där. Har inte kontrollmätt ännu.
                  * Den har masthead-rigg. Och nackdelen, som du kanske redan känner till, är ju då att det inte blir så lyckat med självslående fock, om man nu skulle vilja använda detta, eftersom det på en masthead är större försegel och mindre storsegel, och det då med en fock tillsammans med det mindre storseglet blir dåligt driv. Dvs det lär gå långsammare med självslående än på en partialrigg. Nu finns det ju även fördelar med masthead, exempelvis att bommen är kortare än på partialrigg. På min båt betyder det att även om du står upp i sittbrunnen i princip måst luta dig framåt över sprayhooden för att ha någon chans att få en flygande bom i huvudet vid en ev ofrivillig jipp.

[attachment=3516:107_0716.JPG]
                  [attachment=3517:IMG_0046.JPG]
                  [attachment=3518:9971140776.jpg]
                  Bifogade filer

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Jag tycker om Comfort 32:an, men det är samma sak där. Om man kikar på dem som ligger ute på blocket så begärs 385 000kr för den billigaste och 480 000 för den dyraste. Har inte sett någon för 350 ännu. Kan tänka mig en som är sparsamt utrustad så man kan köpa till det man själv tycker passar.[/b]
                    Hähähä... ja-a det är min skuta som är till salu för 480.000:- Dyrt? Ja köp en för 350', stoppa in en ny motor, propeller, ny värmare, nytt pentry, nya dynor, nya segel, ny toalett, nytt elsystem, ny rattstyrning, nya genomföringar, mm och se vad det kostar. Efter det är 350-tusenkronorsbåten uppe i 600.000.

Alltså, smaken är som baken. Antingen köper man båten färdiggenomgången eller så får man göra det själv. Båtar kan hålla för evigt om de underhålls, inte annars. Det går inte att lägga ut 350 pannor för en Comfort 32 och tro att saken är biff. Vänta dig en hel del arbete och utlägg.

Lycka till!

Kommentar

Till Salu?

Ursprungligen postat av Ann-Sofie Visa inlägg
                      Jag har en L32 till salu.
                      Kontakta mig så får du veta mer.
                      Hej är din L32 fortfarande till salu? Om den är det vill jag gärna ha information om din båt och vad du har tänkt för pris.

Kommentar

Ta det lugnt och vänta - om du kan så ända till i höst. Priserna kommer att falla kraftigt eftersom stora lager av nya och bättre beganade båtar kommer att tvångssäljas. Bankerna har tagir över många av varven innan sommaren.
                        sgs

Kommentar

omega 30 ?

Kommentar

hur har det gått?? har du funnit någon båt
                            Last edited by Omega; 2009-01-18, 10:45.

Kommentar

Jag har inget konkret att komma med, men jag vill orda lite om hur slarviga folk i gemen verkar vara. Jag tror nu inte att det slarvigheten är specifik för båtägare utan något som råder mer generellt. När vi har sjösättning respektive upptagning på klubben så kommer jag ju extra nära inpå andras båtar. Det är smutsigt, trasigt, flagnat, skräpigt och allmänt sunkigt. Vissa båtar ser rätt fina ut, men det är ofta snarast beroende på att det är ganska nya båtar som inte hunnit sunka till sig.
                              Vet inte vad den här vanvården bottnar i, men en gissning är en mix av oföretagsamhet, allmänt rörig tillvaro och för många "järn i elden".

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

ANNONS
                              ANNONS

Working...
                              X