ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

AutoProp probeller ????

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• AutoProp probeller ????

Var på öppna varv - Orust och tittade på AutoProp probeller.
    Denna verkar mycket intressant alternativ till en foldningpropeller.
    Den skall öka verkningsgraden med ca 20%. Framför allt borde den stora skillande bli vid backning, det är väl fler än jag som tycker att backen med en foldning inte är någor vidare. Är det någon som har bytt från foldning till AutoProp?
    Autoprop

/ Tomas B

Ursprungligen postat av Tomas B Visa inlägg
    Var på öppna varv - Orust och tittade på AutoProp probeller.
    Denna verkar mycket intressant alternativ till en foldningpropeller.
    Den skall öka verkningsgraden med ca 20%. Framför allt borde den stora skillande bli vid backning, det är väl fler än jag som tycker att backen med en foldning inte är någor vidare. Är det någon som har bytt från foldning till AutoProp?
    Autoprop

/ Tomas B
    Jag bytte från tvåbladig fast till en trebladig flöjlande Sailprop, det blev enorm skillnad på backen. Bladytan fördubblades med Sailprop. Autoprop är nog bättre ändå, men en sån fick inte plats på min båt med häckroder.

Kommentar

Ursprungligen postat av ljusne-håkan Visa inlägg
      Jag bytte från tvåbladig fast till en trebladig flöjlande Sailprop, det blev enorm skillnad på backen. Bladytan fördubblades med Sailprop. Autoprop är nog bättre ändå, men en sån fick inte plats på min båt med häckroder.
      Fungerar sailprop på sanna sätt som autoprop? Finns det någon bra länkt till saiprop?

/ Tomas B

Kommentar

Det finns lite olika varianter, jag har en propeller (variprop) från SPW i tyskland som fungerar suveränt. Full kraft på backen direkt och mycket litet motstånd vid segling.

www.spw-gmbh.de/

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Auto-Prop skiljer sig från (alla?) de andra flöjlande varianterna som Sail-prop, Max-Prop, Vari-prop, Kiwi osv. gnom att den har automatisk stigning.
          Vilket innebär att den själv väljer en större stigning när belastningen är liten, vid exempelvis motorsegling. Och tvärtom i hård motsjö och vind.
          Hos konkurrenterna måste du ställa stigningen i fasta lägen. I vissa fall genom att delvis ta isär propellern, andra kan ändras jämförelsevis enkelt utifrån.

Själv har jag en Maxprop - ett val jag gjorde efter en massa nätsurfande bland långseglare. Då (1999) verkade Maxprop vara robustare än Autoprop.
          Ett val jag inte ångrat - men till ett pris...

Kolla på Kiwiprop - den är ju avsevärt billigare än konkurrenterna med sina kompositblad.

Kommentar

Sailprop har helt plana blad. Det är både bra och dåligt. En normal fast propeller har ju vridna blad det är det mest effektiva när man kör framåt, men när man backar blir vridningen fel. På sailprop blir det lika både på back och fram. Den är inte lika effektiv framåt som en fast propeller, men på backen blir den bättre. Pga de plana bladen låter den mer i vattnet än en fast. Eller Volvos folding.
            De raka bladen ger förstås väldigt litet motstånd vid segling.
            n annan fördel man knappast fattar förrän man snurrat på en sailprop in real är att man kan välja olika stigning framåt resp bakåt. Backslagen på Yanmar är ganska korkade, axeln snurrar vid samma motorvar långsammare på backen så det gör att det drar ännu sämre när man backar. Jag har en 16 tums propeller med 14" stigning på backen och 11" framåt. Det gör att jag kan ta ut max av motorn både framåt och bakåt. För att ändra stigningen måste man lämna in propellern.
            Skulle jag fått plats en volvo folding hade jag nog hellre haft en sån även om den drar lite sämre bakåt. Volvos är kopior av ubåtspropellrar för att bli både tysta och effektiva. Men efter noggranna mätningar var det bara Sailprop som fick plats. Och den är nog bäst när man seglar.

Kommentar

Man blir tydligen inte alltid lycklig med en Autoprop. Själv var jag väldigt frestad att investera men efter att ha läst alla inlägg i Cruisers & Sailing Forums vågade jag inte försöka.
              Ledsamt, ideen med en inbyggd automatlåda i prpellern verkade fantastisk.

Det slutade med att jag köpte en fyrbladig flöjlande från SPW. Lite bullrig, kanske pga de flata bladen men ack vilket drag och oerhört fin när man vill ha stopp på båten.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
              ANNONS

Working...
              X