ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Apparater

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Apparater

Vid köp av båt fick jag en massa elektroniska apparater med, vhf, ekolod, autopilot. Naturligtvis föds de stora frågorna:[LIST][*]Kasta och köpa nytt
    [*]Ha kvar och komplettera
    [*]Det är bra grejor använd dem[/LIST]

Har förgäves googlat på "signalmannen", då det saknas både manual och en ratt. Har därför förstått att det är en raritet :lol: Men, den kan ju vara sk*tbra för det.

Ligger någon form av plastsond nere i båten, och jag tror att den tillhör ekolodet. Kan man fästa sonden inombords, utan att göra hål och få en funktion på ekolodet, eller måste man borra och hålla på?

Autopiloten är en Autohelm 1000, och vad jag kan förstå, av kommentarerna i diverse forum, är denna modell litet klen Tar tacksamt emot tips då jag inte har en aning, och vill ha rätt grejor till våren
    Bifogade filer

Leta här Signalman.co.uk - AboutUs Wiki Page

Kommentar

Ohoj,
      autohelm1000 är visserligen minstingen i familjen och definitivt klenast - men den kanske räcker och den drar inte så mycket ström. Beror ju på båtstorlek, rodertryck , m.m. på just din båt.
      Även om båtsäljare gärna överprisar sin gamla elektroniska utrustning vid försäljningstillfället så kan den ju vara helt funkis. En indikation på att man är nöjd kan ju vara att tidigare ägaren haft grejen länge utan att byta ut den.
      Den gamla "Signalman" var ju dessutom lite Cool ! :p
      Så varför inte segla en säsong och prova dig fram innan du river ut det.
      Sail On !

Kommentar

VHF.en är som sagt gammal men cool funkar den så behåll den då den gör sitt jobb nämligen att kunna ropa på Stockholmradio och på andra båtar, den har ju ingen av de nya funkrionerna som DSC och AIS men som VHF funkar den säkert annars hade förra ägaren kastat ut den.

Autopiloten fick Du bra svar på däremot ekolodet kan Du kasta och möjligen fråga tekniska museet om de är intresserade, köp ett nytt med LCD skärm i en kvalitets och prisnivå som passar Ditt användande och behov.

Grattis till nya båten också :D

Kommentar

• ANNONS ANNONS

VHFen är helt OK sitter säkert i fler gamla båtar. Den vi hade köpte vi på extrapris runt 1990. Så mycket manual behövs nog inte.
          Ekolodet skulle jag behålla, mycket bättre än de som bara anger djup i siffror. Det är klart att du säkert kan få ballare prylar om du köper en med LCD display som visar fiskar och så. Med det du har i båten nu kan du lära dig att avläsa vad det är för botten m.m. också.
          / Chris

Kommentar

När jag köpte min storfidra var det ned ett "fiskeekolod" med akterspegelsgivare, i orginalförpakningen. Enligt änkan som sålde båten, fungerade inte det befintliga ekolodet i storfidran och hennes man hade köpt ett nytt men ej hunnit montera det innan han dog.

Problemet med lodet i storfidran var bara glapp i strömbrytaren på säkringspanelen. Jag monterade "fiskeekolodet" i min bohusjulle. Stoppade givaren i en plastpåse med vatten som jag la på lämpligt ställe för att kolla att det funkade. Det gjorde det. Satte fast den mot skrovet med en redig klick silicon. Det finns många som protesterar och säger att silicon inte hör hemma i båtar. ok. det går lika bra med sikaflex. Viktigaste är att det inte finns luftblåsor mellan givaren och vattnet.

Autopiloten är kanske i långsamaste och svagaste laget . För motorgång fungerar den säkert alldeles utmärkt och även segling om du trimmar seglena så att du får bra balans på båten.

För mig som i huvudsak seglar själv, är en autopilot ovärdelig. De timmar jag handstyrt sen i början av 1990-talet är lätt räknade. I regel i relativt hårt väder på läns som inte autopiloten klarar av och nån enstaka gång bara för att jag har tyckt att det är roligt att handstyra som omväxling.

tommy

Kommentar

Prova autopiloten i sommar, den är lite svag men den kanske räcker till. Rent allmänt är det en hygglig apparat.

Behåll ekolodet, det är bra att ha och det är bra att kunna se lite mer än bara en djupsiffra. Är man väldigt fiskeintresserad så ska man kanske ha ett bättre.

Byt VHF:en, en äldre apparat är inte vattentät och med tiden kan omkopplare mm börjat oxidera så att den endera dagen inte fungerar. En ny VHF låter också mycket bättre, det kan vara en ganska påtaglig skillnad hur mycket lättare man hör vad som sägs. Men framförallt får man DSC på en ny VHF, en oslagbar säkerhetspryl och mer eller mindre nödvändig eftersom många inte längre passar kanal 16 så aktivt. En ny VHF kostar 1500 kr och du kan säkert sälja den gamla för >500kr. Antenn och kablar finns ju.

Kommentar

Måste säga att jag inte förstår hur Ni som rekomenderar honom att behålla det gamla blinklodet resonerar, den typen av lod visar visserligen djupet bra och man kan med mycket träning och en hel del justerande få det att visa mera info men det är inte många som lär sig detta utan endast använder det som en djupmätare, jag har använt ekolod både yrkesmässigt och privat från tidigt 70 tal och då var såna blinklod det bästa man kunde få tag på men de har stora svagheter också som nyare lod inte har det är det som kallas utveckling!!

Blinklod drar onödigt mycket ström jämfört med nya lod, det har en roteradne skiva på vilken dioderna sitter och den orsakar ett irriterande surr när lodet är påslaget, de blinkande dioderna utgör en störande syn speciellt i mörker men man kan få huvudvärk av det blinkande och snurrande ljuset efter en hel dag, den elektromagnetiska strålningen som ett sånt lod avger är klart högre än den från nya lod och sån strålning är hälsofarlig, såna lod stör lättare annan utrustning ombord pga sin sämre isolering.

Så det finns inte ett enda hållbart argument för att behålla det lodet annat än om man vill ha tidstypisk utrustning i båten och därför helt åsidosätter funktion och hälsoaspekter.

Vill man ha enbart djupmätning är ett Silva lod som visar djupet i digitala siffror fullt tillräckligt, vill man kunna se botten grafiskt och kunna avgöra vilken sorts botten det är då det kan underlätta vid tex ankring så är ett enkelt LCD lod med monokrom skärm helt rätt dessa kostar inte mycket men ger ofantligt mycket mera info på ett enklare sätt och har inte de negativa påverkningarna som ett blinklod har.

Det är beklagligt när konservativt tänkande och okunskap leder till såna galna rekomendationer, och folk som inte vet men vill ha goda råd blir grundlurade pga det :mad:

Kommentar

• ANNONS ANNONS

De flesta seglare använder ett ekolod några få gånger per år när man ska in i grunda viker. För det ändamålet räcker ett roterande lod mer än väl.
                  Den relativt lilla extra strömförbrukningen och surrandet kan man säkert stå ut med. Elektromagnetisk störning kan inte vara stor, om den ens existerar. Visst är det smidigt med ett modernt lod men har man nyligen köpt båten så brukar det finnas många saker att lägga tid/pengar på och därför kanske behålla det gamla lodet tsv.
                  Även ett roterande lod är betydligt bättre än inget alls.

Kommentar

Ursprungligen postat av bhe Visa inlägg
                    De flesta seglare använder ett ekolod några få gånger per år när man ska in i grunda viker. För det ändamålet räcker ett roterande lod mer än väl.
                    Den relativt lilla extra strömförbrukningen och surrandet kan man säkert stå ut med. Elektromagnetisk störning kan inte vara stor, om den ens existerar. Visst är det smidigt med ett modernt lod men har man nyligen köpt båten så brukar det finnas många saker att lägga tid/pengar på och därför kanske behålla det gamla lodet tsv.
                    Även ett roterande lod är betydligt bättre än inget alls.

Om det är allmänt utbrett bland seglare att använda ekolod på det sätt Du beskriver så har Du/Ni missat ett ypperligt bra navigeringshjälpmedel för främst skärgårdsnavigering och bör då defenitivt tänka om och dra nytta av den utmärkta information ett rätt använt ekolod ger under hela seglatsen!!

Du uppvisar en rejäl dos okunskap när Du avfärdar strålningsrisken men Du är inte ensam tyvärr de flesta tror/anser att elektronisk utrustning är ofarlig tex mobiltelefoner, radiosändare och annat men ack vad fel Ni har, själv har jag satt mig in i vad som händer och vad som påverkas och hjärnan mår inte bra av sån strålning oavsett vilken strålningskällan är, så det finns all anledning att ta med detta i valet av utrustning!!

Men som jag alltid sagt så är majoriteten av båtmänniskor bland de mest konservativa och bakåtsträvande människor som finns och det märks tydligt i såna här diskusioner :(

Kommentar

Jag tycker själv att det är underbart att hela tiden se hur djupt det är men jag känner mig ganska ensam om den uppfattningen, de flesta verkar bara sätta på lodet vid högtidliga tillfällen. Utom fiskegalningarna förstås.
                      --
                      Jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna bli någon nämnvärd strålning från ett roterande lod. Effekt och avstånd är avgörande samt att det finns något som emitterar. Ekolodet genererar visserligen högfrekvens med det sker i en väl avskärmad krets. Frekvenserna runt 100 kHz är också långt mycket mer ofarligt än när vi kommer upp i GHz-området.

Kommentar

:D Är "elektronikstörd".
                        Jag anväder lodet för att kontinuerligt jämföra djupet mot sjökortet.
                        Navigeringen blir enklare, styr över en uppgrundning eller följ en bergskant, muddrad ränna etc.
                        Man får en indikering om var man är.
                        Kan int tänka mej att vara utan.
                        Med ett "fiske" lod kan man oxå "se" bottens hårdhet, sten, lera etc.
                        :lol: Den som har mest prylar ombord när han dör har "vunnit".

Kommentar

Ursprungligen postat av Lasse L Visa inlägg
                          Typisk elektromagnetisk strålskada :D
                          Stryk "ombord" det börjar bli trångt!

Kommentar

Ursprungligen postat av Lasse L Visa inlägg
                            :D Är "elektronikstörd".
                            Jag anväder lodet för att kontinuerligt jämföra djupet mot sjökortet.
                            Navigeringen blir enklare, styr över en uppgrundning eller följ en bergskant, muddrad ränna etc.
                            Man får en indikering om var man är.
                            Kan int tänka mej att vara utan.
                            Med ett "fiske" lod kan man oxå "se" bottens hårdhet, sten, lera etc.

Skönt att iaf ha en själsfrände på forumet som insett hur nyttigt ett ekolod är ombord vid vanlig navigering och inte endast kan användas för att hitta fisk :D

Skulle heller aldrig vilja vara utan ekolodet just pga alla navigatoriska fördelar det ger, synd bara att så få har insett det, men det kanske kommer ;)

Kommentar

Hmm är det verkligen ovanligt? Har alltid ansett att ekolodet är en ovärdelig tillgång just när det gäller att kunna navigera på djupkurvor och de flesta av mina gamla seglarkompisar verkar anse detsamma.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                              ANNONS

Working...
                              X