ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Antikondensfärg i ruffen

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• LM27
    svarade
    Ursprungligen postat av Nautihamstern Visa inlägg
    Målade du över antikondensfärgen? Jag trodde att principen byggde på öppna porer som kan adsorbera vatten?
    Ja, jag målade över antikondensfärgen enligt bruksanvisning på burken.
    //Peter

Skriv en kommentar:

• Nautihamstern
    svarade
    Målade du över antikondensfärgen? Jag trodde att principen byggde på öppna porer som kan adsorbera vatten?

Skriv en kommentar:

• LM27
    svarade
    Antikondensfärg i ruffen

Hej

Jag målade min förra båt (Albin 25) med Internationals antikondensfärg som fanns i båttillbehörs affären, den verkar ha utgått ur sortimentet i Sverige.
    Den fungerade bra i vår båt, lite kondes blev det i slutet på augusti när det är som fuktigast,
    vi målade 2-3 lager om jag inte minns fel, det bildade ett matt "ganska tjockt" lager som sedan var övermålningsbart, och som jag målade över med en vit våtrums färg.

Lycka till
    Peter

Skriv en kommentar:

• Nautihamstern
    started a topic Antikondensfärg i ruffen

Antikondensfärg i ruffen

Är det någon här som har erfarenhet av att använda antikondensfärg av typen Grafotherm eller Biorid i ruffen?
    Plastmattan i vår OE32:a är sliten, förkrympt och allmänt äcklig på sina ställen och nu är jag ute efter en fungerande, snygg och relativt billig lösning.
    Jag vet att det här ämnet har ventilerats i olika trådar ett otal gånger (hur byta plastmatta), så jag tror att jag klarar av att avlägsna den gamla mattan inkl. lim, men jag vill inte klistra upp en ny, och att garnera alla ytorna med trä är ett projekt som jag helt enkelt inte orkar/har råd med just nu.

Genomlysning borde inte vara ett problem eftersom färglagret ska vara tjockt (millimeterskala).
    Kefa påstår att färgen också isolerar alldeles utmärkt (får väl översättas till "åtminstone lite") så kondensen kanske minskas också därför. Jag kan tänka mej att svåra förhållanden (tidig vår/sen höst/vinter) är mer än vad färgen kanske klarar av, men allt kan man inte få.

Här i Finland säljs Grafotherm endast i 20 kg förpackning eller större, men kilopriset är lågt och det finns många förvaringsskrymslen i en segelbåt så den går väl åt där också...

Men som sagt, har DU använt sån här färg nångång? Blev ditt liv en dans på rosor då?

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
ANNONS

Working...
X