ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Plasta igen hål efter wallas skorsten

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Plasta igen hål efter wallas skorsten

Hej,
    Behöver tips och råd hur man går till väga för att plasta igen hålet efter en wallas skorsten. Naturligtvis är det väldigt svårt att komma åt underifrån. Hålet är placerat på en plats som är ganska dolt på skarndäck, målat område. Kan således gämna till ytan efter plastning med spackel och kompleterings måla.

Tackar för tips från en som ej har plastat tidigare.

/Steven

Har själv plastat mycket på amatörnivå sen efter höststormen 1969 och det är nog inget stort problem egentligen.

En tanke som slog mig när jag läste din fråga var om du inte kan sätta en typ elektroluxventil över hålet tex 4911-1 Ventilator med rostfri kåpa, Roca - Hjertmans . Ventilation kan man inte få för mycket av.

Slipa upp en urkoning på däcket. Eftersom det är på däcket och det inte är frågan om nån större hålfasthet kanske det räcker med 5 cm runt om hålet och ner halva laminattjockleken vid hålet. Man vill ju inte förstöra mer än nödvändigt. Undersidan slipar du bara rent (om du skall plasta där överhuvud taget - nödvändigt ?)

Du behöver fylla hålet i däcket med någon form av distansmatrial. Det är väl sanwich i däcket? Jag skulle tagit en bit typ divenycell (cellplast liknande frigolit - som tål lösningsmedel)

Passa till biten så att den går trögt i hålet. Jag skulle lagt ett lager matta (450 grams - helst. När jag köper matta idag har man i regel bara 600 grams - det tycker jag är lite för tjockt för att va bra att arbeta med) på den sida som skall bli undersida.

Kommer du åt att stämpa biten från undersidan är det bra annars får du väl sätta fast den med lite silvertape. Se till att divinycellen inte sticker upp över urkoningen. Plasta upp med allt större glasfiberbitar tills du kommer i nivå med däcket. Inte över. Grovslipa när det härdat. Blanda till lite plast med härdare och blanda i lite talk, till spackelblandning. Spackla ytan.

Nu kan du försöka lägga ett par lager mattor på undersidan om det går och om du vill.

När spacklet härdat finsilpar du och ev spackla igen till den yta du eftersträvar. Ytbehandla.

tommy
    Bifogade filer
    Last edited by toaen; 2009-03-12, 16:22.

Kommentar

Nyttig lärobok: Fiberkompositlaminering - Handbok kring konstruktion med fiberarmerade härdplaster

Kommentar

Ursprungligen postat av steven Visa inlägg
        Hej,
        Behöver tips och råd hur man går till väga för att plasta igen hålet efter en wallas skorsten. Naturligtvis är det väldigt svårt att komma åt underifrån. Hålet är placerat på en plats som är ganska dolt på skarndäck, målat område. Kan således gämna till ytan efter plastning med spackel och kompleterings måla.

Tackar för tips från en som ej har plastat tidigare.

/Steven
        Det enklaste är att lägga en 3 mm rostfri platta över hålet. Det gjorde jag för att ev. använda hålet senare, som ngn sa till en ventil.
        Lycka till.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Tackar och bockar för era svar, ska överväga om jag ska plasta eller göra det enkelt för mig med ventil eller en platta.

mvh
          /Steven

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
          ANNONS

Working...
          X