ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Epoxi på plast

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Epoxi på plast

Jag har en äldre plastbåt (68) som är i behov av renovering.
    Jag renskrapade i höstas botten ner till gelcote och på vissa ner till ren plast.
    Jag kan konstatera att hela gelcoten under boten är mycket kraftigt krackelerad.
    Hade tänkt epoxibehandla från gelcote men hur gör man nu?
    Ska jag slipa ner till plastrent och om man gör det hur fortsätter man sedan.
    Går det att lägga på epoxi på den renskrapade plasten.

Ohoj,
    finns olika metoder.
    Med eller utan osmosblåsor så behövs ordentlig behandling av underlaget::
    Böldpest
    En till :
    Behandling mot plastpest
    Lite extra pyssel med en äldre plastbåt men det är hon ju värd ^_^
    Sail On !

Kommentar

Är gelcoaten porig eller krackelerad? Är den porig så kan man behöva bredspackla med epoxispackel innan man går lös med epoxigrundfärg.

Att måla med epoxi på ren plast går annars alldeles utmärkt, förutsatt att den inte är fuktig.

Kommentar

Vi håller på att göra exakt samma sak på våran båt och jag kan rekommendera att du inte antränger dig för att få en slät och fin yta innan du målar med epoxi. Ren outspädd epoxi (vi använde Internationals Epiglass) är ungefär som sirap i konsistensen och bygger utan problem 1mm kanske tom 2mm. Det äter alltså med lätthet upp alla ojämnheter du kan ha i skrovet. Vi slipade hela skrovet slätt, spacklade i de ojämnheter som fanns och slipade slätt igen. När vi sedan målade med epoxi fick hela båten en apelsinskalsyta så det vara bara att börja om med slipning och spackling innan vi kunde gå vidare med Gelshield och Topcoat.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Tack för svar. Hur lång härdning är det för Epiglas innan nästa lager kan målas på?
          När kan man sjösätta efter sista lagret?
          Är den lätt att dosera. Ev andra prolem?

Kommentar

Enligt International beror torktiden på hur tjockt lager man målar och de rekomenderar att det ska vara över 10 grader varmt i två veckor för att epoxin ska härda ordentligt.
            Vi målade över dagen efter utan problem men man måste vara noga med att putsa bort det skikt (parafin?) som bildas på epoxin när den härdar, annars kommer inte nästa lager att fästa. Sälv tycker jag att det var lätt att dosera epoxi med decilitermått, dock så hävdar en del att det är mycket lättare med de "doseringspumpar" som finns men jag tycker att det är onödigt att slösa pengar på sånt.

När du kan sjösätta efter sista lagre beror nog mer på bottenfärgen än på epoxin så kolla med bottenfärgstillverkaren.

Kommentar

Ursprungligen postat av gurrika Visa inlägg
              Tack för svar. Hur lång härdning är det för Epiglas innan nästa lager kan målas på?
              När kan man sjösätta efter sista lagret?
              Är den lätt att dosera. Ev andra prolem?
              Använd en vanlig hushållsvåg när man blandar 2 komponet. Ställ på en tom burk - kallibrera till 0 - häll i färg till tex 0.8kg sedan härdare till det blir 1 kg = 1/5
              / Tomas

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
              ANNONS

Working...
              X