ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Avrostning av järnköl

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Avrostning av järnköl

Som nybörjare på båtfärg har jag läst mycket av det ni skrivit i ämnet här men inte mycket om hur man gör med sin numera bruna köl.

Visst, rosten syns ju inte i juni men jag vill ändå få bort den så det ser fint ut när båten står på land =)

Jag har en järnköl som jag har tänkt att slipa ner med vinkelslip och måla upp igen. Vad skall jag använda för färg till detta? Vanlig hammarlack? =) Jag antar att många kommer att förespråka en inplastning med det känns inte som att det är lönt med min båt och det jobbet får i så fall nästa ägare av båten utsätta sig för.

Det finns många metoder - behandla med epoxy, blymönja, järnmönja, zinkprimer...
    Här kan du läsa om järnmönjemetoden, klicka på rubriken eller scrolla ner, <Träbåtsakutens Tips & Trix>
    Här kan du läsa om Internationals tips, http://www.yachtpaint.com/SWEDEN/boa...g/features.pdf

Kommentar

Järnmönja låter ju som en relativt smidig lösning. Dock tar det ju tydligen upp till 3 säsonger innan man är klar.

Var får man tag i hematit? Och Sikkativ de Haarlem? (Det låter holländskt =))

Kommentar

Trevligt med lite traditionellt (bakåtsträvande? ^_^) tänkande.

Järnmönja kan man köpa färdigblandat om man vill och inte behöver ha allt för många liter. Det är en rätt dryg fär men eftersom man stryker väldigt tunnt och istället många lager så skulle jag tror att det i slutändan går åt ungefär lika mycket som om man använt "vanlig färg". Bl.a. Ottosson tillverkar och har återförsäljare lite här och var.

Hematit kan man köpa lite här och var, t.ex hos Claessons.

Torkmedel (som med annat namn kallas sickativ) finns i färghandeln.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Slipa ner kölen och måla med internationals interplus 386, det är en epoxifärg för industri, sedan en primer innan bottenfärgen. Ta det vackert med vinkelslipen bara så du inte får en för blank yta på kölen.

Plasta in kölen ska du INTE göra om du inte har den typen av kölkonstruktion.

Mvh Johan

Kommentar

Jag kirrade min förra köl genom att slipa med stålborsttrissa på vinkelslip, sen pensla den med nån slags rostätare (sån som förenar sig med rosten) och sen måla med typ 6 lager av biltemas epoxiprimer. Det höll bra de två säsonger jag hade den efter det i alla fall...

Kommentar

vinkelslip, låter lite drastskt i min ögon, det "äter ju en hel del på metallen"

det finns ju andra bra snuror man kan andvända

Kommentar

Jag använde en perago blästertrissa som man sätter i borrmaskinen. Jag köpte varianten med två trissor. Tyckte det funkade smidigt. Sedan målade jag med epoxyfärg himla många gånger.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Stålborste på vinkelslip får det bli, det låter rimligt.
                  Järnmönja har en rätt skön klang tycker jag, det låter mer gediget än en färg som bara har en sifferkombination :)

Å andra sidan skall jag ju måla på bottenfärg. Järnmönja vill ju gärna bli ommålad under tre säsonger så det får nog bli någon form av epoxifärg i stället...

Kommentar

Ursprungligen postat av Grisnit Visa inlägg
                    Jag använde en perago blästertrissa som man sätter i borrmaskinen. Jag köpte varianten med två trissor. Tyckte det funkade smidigt. Sedan målade jag med epoxyfärg himla många gånger.
                    Det där borde epoxytillverkarna skriva i sina användarinstruktioner, är ju verkligen verklighetsnära!
                    "Stryk på epoxyfärgen himla många gånger"

Kanske övermålningsinstruktionerna kunde vara nåt som
                    "Övermålningsintervall: För kort för att du ska hinna hem på lunch men för långt för att du ska kunna bli klar utan att behöva ta ledigt från jobbet"

Och i varningsinstruktionerna på snabblimtuben borde det stå: "Varning: limmar endast hud och ögon!"

Markeringstejp/målartejp: "Avlägsna tejpen senast 5 minuter INNAN du applicerar den. Torkade limrester kan ej avlägsnas. Tro oss, vi har försökt allt!":D

Gammaldags oljelack: "För att få en hög finish på ytan bör du överlåta jobbet till en gammal gubbe i keps!"

Kommentar

Ohoj,
                      använt Peragos singeltrissa i flera år.
                      Tar tid men det blir stålrent.
                      Behandlar med två lager Primocon och därefter bottenfärg.
                      Lägger första lagret direkt med lite förtunning vid slipning.
                      Håller två säsonger innan rosorna kommer tillbaka.
                      Ska nog köpa en dubbeltrissa nästa gång.
                      Sail On !

Kommentar

Ursprungligen postat av G-man Visa inlägg
                        Jag kirrade min förra köl genom att slipa med stålborsttrissa på vinkelslip, sen pensla den med nån slags rostätare (sån som förenar sig med rosten) och sen måla med typ 6 lager av biltemas epoxiprimer. Det höll bra de två säsonger jag hade den efter det i alla fall...
                        Måste man använda "rostätare" eller räcker det att man slipar med stålboste på vinkelslip innan man målar på epoxiprimer typ biltema eller liknande?
                        Lägger man botten färgen på primern sedan eller ska man ha något annat mellan?
                        Eller ingen bottenfärg alls på primern?

Kommentar

Ursprungligen postat av Nautihamstern Visa inlägg
                          Det där borde epoxytillverkarna skriva i sina användarinstruktioner, är ju verkligen verklighetsnära!
                          "Stryk på epoxyfärgen himla många gånger"

Kanske övermålningsinstruktionerna kunde vara nåt som
                          "Övermålningsintervall: För kort för att du ska hinna hem på lunch men för långt för att du ska kunna bli klar utan att behöva ta ledigt från jobbet"

Och i varningsinstruktionerna på snabblimtuben borde det stå: "Varning: limmar endast hud och ögon!"

Markeringstejp/målartejp: "Avlägsna tejpen senast 5 minuter INNAN du applicerar den. Torkade limrester kan ej avlägsnas. Tro oss, vi har försökt allt!"

Gammaldags oljelack: "För att få en hög finish på ytan bör du överlåta jobbet till en gammal gubbe i keps!"

:lol:

Känns som om det spårat lite OT.

Har ett alternativt förslag på gammaldags oljelack: "För att få en hög finish på ytan bör du använda en annan produkt än denna"

Visst vore det kul med en ny tråd med bara förslag till vilka texter det egentligen borde stå på produkter!?

Har läst sjukt roliga sådana om t.ex handverktyg, men lyckas inte hitta någon referens just nu.

Kommentar

Jag har samma problem men idag när jag var ute och kollade/skrapade lite noggrannare så fick jag loss några bitar från kölen. Det verkar som det sitter en 1 mm tjock plast över järnet, tyvärr har denna krackelerat och vatten gått in och bildat rost innanför.

Vet ni vad det är för behandling över järnet?

Kan jag bara slipa bort så mycket jag orkar för att sedan köra Primocon (eller motsv.) och bottenfärg? (Vill helst inte hålla på med epoxi o grejer...)

Kommentar

I stort sett samma sits här, det är något skikt utanpå (delar av) kölen som inte håller tätt och börjar flaga. Det skulle kunna vara VC-tar eller någon liknande lösningsmedelsbaserad epoxyfärg som sitter på delar av min köl.

Hur som helst gör jag precis som du skriver, tar bort så mycket jag orkar med en Peragos dubbeltrissa i borrmaskinen vilket fungerar bra, och går sedan på med Primocon tills vidare. Jag har väl en plan att eventuellt epoxybehandla kölen efter upptagningen i höst, men det är högst osäkert om det blir av.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                              ANNONS

Working...
                              X