ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Ladda batteriet till jollens elmotor

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Ladda batteriet till jollens elmotor

Jag funderar på hur jag kan ombordladda jollens batteri. Det är ett 75 Ah fritidsbatteri som jag förvarar i en stuv. Moderskeppet har två rejäla gelbatterier i förbrukningsbanken och en solpanel som laddar förbrukningsbanken via en Mastervolt-regulator.

Min första tanke var att sätta en omkopplare efter solcellsregulatorn så jag kunde välja att låta solpanelen ladda jollens batteri eller båtens förbrukningsbank.

Men vid närmare eftertanke kanske jag helt enkelt kan parallellkoppla jollens batteri med förbrukningsbanken. I så fall genom att sätta en pluginkontakt i stuven, där jag kan koppla in laddningskablar till jollebatteriet.
    Det blir dock inte riktigt rätt för gelbatterier ska väl högre laddningsspänning så risken är kanske att man överladdar jollens batteri.

Och vad händer om jag kopplar in jollens batteri när det är halvt urladdat, då gäller det att ha tillräcklig dimension på laddningskablarna så dom klarar strömmen.

Är det vettigt att parallellkoppla jollebatteriet, eller är det en dålig idé?

Jag har elmotor till min gummibåt.
    så här har jag koplat mitt elsystem
    styrbord motor har en 130A generator som laddar 5st 85Ah AGM batterier.
    all förbrukning är kopplat till dessa batterier o inget annat är inkopplat här.
    jag har reläer som slår när tänings nyckeln vrids om för att ge generatorn strön, utan att förbinda förbruknings gretsen med de andra kretsarna.

babord motor har en 50A generator som är kopplad till en separator, när generatorn laddar så förbinder den generatorn med startbateriet, bogpropeller/ankarspelbatterier & gummibåtens batteri.

när motorn är avstängd så är det alltså 3 batterier som inte har någo förbindelse alls, men när motorn är på få alla lika mycke kräm.

det fins ju olika saker at köpa som gör att en generator kan ladda 2 eller fler batteribanker. det är väll nått sånd du ska köpa.

att dina gel batterier behöver annan spänning stämmer säkert, men det kan inte batterierna bestämma. du måste byta ladregulatorn för att få den att ge annan spänning.

Kommentar

Ursprungligen postat av CarMan Visa inlägg
      det fins ju olika saker at köpa som gör att en generator kan ladda 2 eller fler batteribanker. det är väll nått sånd du ska köpa.
      Bra tanke, ska kolla om min mastervolt-separator har fler utgångar. Men solcellen bidrar i så fall inte med något till jollens batteri (inte heller landströmmeen antar jag), och på en segelbåt går ju maskin inte så värst mycket så enbart den laddningen vill jag inte förlita mig på.

Kommentar

Batteriladdning

Jag har precis samma problematik och har haft tankar med solpanelsladdning av jollebatteriet. Sen är inte verkligheten sådan, för mig i alla fall, att batteriet snällt kan laddas under den soliga tiden på dygnet utan det får ske under natten om man ligger kopplad till landström. Därför har jag köpt en 7A Ctek som får fixa detta. Den verkar ju vara tämligen fuktsäker så det känns ganska bra. Däremot har jag tanken att koppla jollebatteriet till en liten solpanel med regulator under den (alltför) långa period som båten ligger och bara väntar i hemmahamnen att få komma ut igen. På det viset har jag åtminstone alltid ett fullt batteri att använda nästa gång. Den skulle man ju också kunna använda om man ligger ute i naturhamnen men kapaciteten räcker väl inte till i så fall. Den ordinarie solpanelen tror jag gör bäst jobb till den vanliga batteribanken i den svenska sommaren. Jag är dock ingen el-expert men det funkar för mig i alla fall. Skulle inget av detta funka får man väl ta till årorna!;)

Kommentar

• ANNONS ANNONS

ja en segelbåt har ju inte maskinerna igång så ofta (men man möter ju förvånadsvärt många segelbåtar som går för maskin)

landströms laddning går ju att lösa med en liten billig laddare för endast detta batteri, eller ett relä som kopplarihopp batteriet med anann batteribank just vid landströmsladdning.

det fins väl relän som slåt till automatiskt om spänningen stiger över 13 volt eller liknande, med ett sånt så får man ju ladning även från båtens befintliga solcell.

men hur stort är ditt ladningsbehov? hur mycke kör du med jollen? lu kan väl åka rätt länge på ditt 75Ah batteri?

Kommentar

Jag har skaffat en laddare som är avsedd att monteras i husvagn. Alltså en switchad regulator som omvandlar 10-13V till drygt 14V. Då kan man ladda jollebatteriet från i princip vad som helst, även andra batterier.

Med denna laddar jag jollebatteriet via den vanliga batteribanken. Om denna sedan i sin tur laddas via solcellspanel, motorn eller landström är egalt. Några gånger har jag t.o.m. låtit batteriet laddas från båtens ordinarie batteribank, utan extra laddning på denna....;)

Sedan är ett tips att köra på ett Biltema snöskoterbatteri på 30Ah om man inte måste köra väldigt länge eller har mycket stor elmotor. Det är en stor skillnad att släpa på ett 75Ah eller de 8-10kg med bärhandtag som det lilla 30Ah väger....

Edit: Såg att ni talade om regulator med flera utgångar. Ofta är ju dessa ganska simpla och inte speciellt oberoende av varandra, och det är batteriet som lastar mest som får mest (till att börja med all) laddström, tills det är fulladdat. Ett litet jollebatteri mot den stora batteribanken innebär att jollebatteriet knappast kommer få så mycket laddning, mer än när det är ganska urkört. Tror jag.
            Last edited by Ingemar E; 2009-08-01, 17:30.

Kommentar

Ursprungligen postat av Ingemar E Visa inlägg
              Edit: Såg att ni talade om regulator med flera utgångar. Ofta är ju dessa ganska simpla och inte speciellt oberoende av varandra, och det är batteriet som lastar mest som får mest (till att börja med all) laddström, tills det är fulladdat. Ett litet jollebatteri mot den stora batteribanken innebär att jollebatteriet knappast kommer få så mycket laddning, mer än när det är ganska urkört. Tror jag.
              rent generelt så blir det väll så att alla batterier strävar efter att få samma volt tal, så det batre (eller batteribank) som har lägst volt tal, kommer att få mest kräm. När man slutar aldda så har alla batterier samma volt tal (i teorin) samtliga halvladdade, eller samtliga 75% laddade.

har du ett 30Ah till jollen & kör med 400Ah till förbrukningen, sen kopplar ihopp dessa för laddning så tar det ju lång tid att fylla det lilla 30Ah batteriet, om nu förbrukningsbanken är väldigt tom.
              Då lär det gå fortare med en separat laddare, som är inkopplad så exakt samma strömkälla (vi har altså inte mer resurser at ladda med, bara det att det lilla 30Ah bateriet blir fult fortare)

Kommentar

Ingemars husvagnsladdare är det absolut smartaste tippset för att ladda jollens batteri. Det fanns någon modell som man kunde ställa vid vilken spänning den skulle börja ladda. Hitter den tyvärr inte nu

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Jag har skaffat en laddare som är avsedd att monteras i husvagn. Alltså en switchad regulator som omvandlar 10-13V till drygt 14V. Då kan man ladda jollebatteriet från i princip vad som helst, även andra batterier.

Med denna laddar jag jollebatteriet via den vanliga batteribanken. Om denna sedan i sin tur laddas via solcellspanel, motorn eller landström är egalt. Några gånger har jag t.o.m. låtit batteriet laddas från båtens ordinarie batteribank, utan extra laddning på denna....;)
                  Låter idealiskt. Namn på en sådan laddare vore strålande.

Min batteriseparator har två (alt. tre) helt oberoende utgångar om jag inte missförstått saken helt. Återstår bara att ta reda på om den har två eller tre utgångar. Mastervolt

Kommentar

Ursprungligen postat av macsolve Visa inlägg
                    Låter idealiskt. Namn på en sådan laddare vore strålande.
                    CTEK D250S verkar det vara, en DC/DC-laddare.
                    D250S laddar genom att ta energi från valfri källa – generator, sol, vind eller batteri – med inspänning 8-30V och ger ut en perfekt temperaturkompenserad laddning till ett batteri, t.ex. startbatteriet eller bogpropellern. Med D250S eliminerar man behovet av skiljedioder/reläer och alla dess förluster.
                    D250S på Watski

Här är en till som är lite billigare, LEAB Booster 1412

Men CTEK är CTEK...

Kommentar

Det finns lite andra lösningar enligt "husvagnsmodellen" också än att köpa en dyr (men bra !) sådan.

Man kan skaffa en laptopomvandlare på 15V och lägga en vanlig diod (kiseldiod) i serie med plusledningen. Då blir slutspänningen från en sådan 14,2-14,4V. Omvandlarna jag tänker på är modellen som säljs på Kjell & co, Clas Ohlson m.fl. T ex:
                      Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehör för hemelektronik
                      Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehör för hemelektronik

Kommentar

Man kan skaffa en laptopomvandlare på 15V och lägga en vanlig diod (kiseldiod) i serie med plusledningen.
                        Ja det kan ju vara nåt att testa, bra idé med dioden!

Kommentar

Nackdelen med en billig "laptopomvandlare" är dels att den har förtvivlat låg verkningsgrad dels att det finns ingen automatik som går över till underhållsladdning när jollebatteriet är fullt.
                          Men till min sladdlös borrmaskin fungerar "laptopomvandlaren" utmärkt.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                          ANNONS

Working...
                          X