ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Hjälp med tips&tråd, plastning efter grundstötning bakom kölen

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Hjälp med tips&tråd, plastning efter grundstötning bakom kölen

Hej,

jag är en stolt nybliven ägare av en Omega 28, under besiktningen av båten hittade jag en gammal skada som var från en grundstötning för flera år sedan. Den förra ägaren har inte märkt av skadan under de tre säsonger som han har haft båten. Personligen så vill jag ha en hel båt så jag tänkte laga den innan vintern kommer. Uppskattar tips och råd på vad jag behöver för material. Se bifogade bilder.
    Click image for larger version

Name:	DSC00074.jpg
Views:	1
Size:	94,2 KB
ID:	262043

Click image for larger version

Name:	DSC00075.jpg
Views:	1
Size:	94,3 KB
ID:	262044

Får man fråga var vi är på båten(mer än bakom kölen) och hur ser det ut på utsidan?

Kommentar

På utsidan syns det ingenting. På bilderna är vi precis för om lejdaren ner till salongen. Sprickan eller sprickorna befinner sig precis i bakkant på kölen, i höjd med början på britsarna i salongen. Vet inte om det var svar på din fråga?

Kommentar

På bilderna syns bara skadan vid den tvärgående ribban som jag antar fungerar som stöd åt durken?

Där finns en delaminering. Omfattningen av skadan syns först när du slipat bort delamineringen och även slipat bort topcoat på ett område runt denna skada. Att knacka med skaftet på en större skruvmejsel kan avslöja ytterligare delamineringar. Hur stor reparation som krävs beror på skadans omfattning. Den tvärgående ribban måste bort då det ser ut som att delamineringen går rakt under den.

Reparationen skulle jag göra med vinylester och lämpliga glasfibermattor. Den lättaste men dyraste att jobba med är twillmatta. Vinylesterns fördel är att den relativt billig och fäster bra mot gammal polyester. Vidare så krymper den inte som vanlig polyster gör, vilket gör att du kan laminera många lager samtidigt. Annars måste man plasta i omgångar.

Notera dock att synliga skador bara är toppen på isberget. Det du inte ser är det jag skulle oroa mig för. Hur ser det tex ut längre föröver? Området framför kölen tar också upp smällen vid en grundstötning. Kan du låna en fuktmätare så gör det.

Vidare så har Omega 28 motorn i fören med propelleraxeln utmynnandes i aktern på kölen. Det är mer regel än undantag att en grundstötning medför att motor och propelleraxelgenomföring inte längre är i linje med varandra. Har du kollat att axeln inte kastar när du kör? Är det tätt i genomföringen? Det ser ut som du har vatten i kölsvinet.

En sån här skada måste anmälas till försäkringsbolag. Kan kosta allt mellan 20-200 kkr att reparera.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

låter som ett dolt fel.han måste ha vetat om detta.annat är bara skitsnack !!!!

Kommentar

Nej det är inget dolt fel. Skadan är IMHO så uppenbar att det borde upptäckts vid en besiktning. Det är inte bara säljaren som har skyldigheter ...

/j

Kommentar

Ursprungligen postat av Frej Visa inlägg
              Hej,

jag är en stolt nybliven ägare av en Omega 28, under besiktningen av båten hittade jag en gammal skada som var från en grundstötning för flera år sedan. Den förra ägaren har inte märkt av skadan under de tre säsonger som han har haft båten. Personligen så vill jag ha en hel båt så jag tänkte laga den innan vintern kommer. Uppskattar tips och råd på vad jag behöver för material. Se bifogade bilder.
              [ATTACH]12726[/ATTACH]

[ATTACH]12727[/ATTACH]
              Upenbarligen inte ett dolt fel, eller nåt som kom som en överaskning.

Kommentar

du har nog delvis rätt men att säljaren inte visste om problemet..........

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Det är inget dolt fel då jag visste om detta när jag köpte båten och det finns inga synliga problem för om kölen samt axel går helt problem fritt. Jag är tacksam om jag kan få tips och råd på hur jag kan göra.

Kommentar

jag har hittat problemet!

Det är förmodligen ingen grundstötning som har gjort delamineringen. Problemet är att deb balken som ligger under plasten har börjat rosta ordentligt. Igår tog jag bort översta lagret med plast för att komma ner till balken och det var duktigt med rost!
                    Plasten som fanns runtom var det inget fel på. Så nu har det dykt upp en annan fråga, varför ligger denna balk där den ligger?

Kommentar

Ursprungligen postat av consensus Visa inlägg
                      Vidare så har Omega 28 motorn i fören med propelleraxeln utmynnandes i aktern på kölen. Det är mer regel än undantag att en grundstötning medför att motor och propelleraxelgenomföring inte längre är i linje med varandra. Har du kollat att axeln inte kastar när du kör?
                      Tips om det är så; jag hade en krokig propelleraxel på min förra båt efter en tamp i propellern.
                      Lämnade in den på riktning hos Svea Billverkstad och den blev spikrak!
                      Kostade under 1 500 kr vill jag minnas.
                      Axeln var en meter lång ungefär.
                      Svea Bilverkstad AB

Kommentar

Det känns som om axeln är rak och fin men tack för tipset.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                        ANNONS

Working...
                        X