ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Autopilot till GPS

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Autopilot till GPS

Hej.

Behöver hjälp med att få det här att fungera innan jag blir tokig
    har en Raymarine ST2000Plus som jag vill få att fungera med en Garmin GPSMAP 420
    provade i somrast att få det att fungera med gav upp och tänkte prova mer nu med sakerna hemma i stället.
    köra gps på DEMO nu för att få nå data med det skall väll fungera det också?
    Garminen har två utgångar och har provat båda och har sett till att dom står på NMEA in/ut
    sen trycker vad jag fattar så skall man trycka -10 och +10 på autopiloten men händer inget alls då så det verkar inte få nått har att ut rutter och waypoint och så på gps men händer inget mer för det.
    måste var nått jag har bommat tycker jag med vad

/Urban

Ursprungligen postat av ubbe12 Visa inlägg
    Hej.

Behöver hjälp med att få det här att fungera innan jag blir tokig
    har en Raymarine ST2000Plus som jag vill få att fungera med en Garmin GPSMAP 420
    provade i somrast att få det att fungera med gav upp och tänkte prova mer nu med sakerna hemma i stället.
    köra gps på DEMO nu för att få nå data med det skall väll fungera det också?
    Garminen har två utgångar och har provat båda och har sett till att dom står på NMEA in/ut
    sen trycker vad jag fattar så skall man trycka -10 och +10 på autopiloten men händer inget alls då så det verkar inte få nått har att ut rutter och waypoint och så på gps men händer inget mer för det.
    måste var nått jag har bommat tycker jag med vad

/Urban
    Du måste först trycka på AUTO sedan på +10 +10

Kommentar

Sorry att jag glömt att skriva att jag tryckt på AUTO först.. men det har jag gjort..
      men kan någon bekräfta att det här fungerar i DEMO läge på GPSen.. för jag sitter ju inomhus just nu så jag inte provar i onördan.
      Jag har provat med både blå kabel som är NMEA 1 out och NMEA 2 Out som är grå in på Autopiloten där det står NMEA + alltså stift 6. och till NMEA - har jag dragigt en kabel från minus på batteri till NMEA - stift 5.
      sen på GPSen så kan man ju så på lite vad den skall sända ut jag har slagigt på allt som går även provat med att bara köra det som den står att den klara av.
      hoppas jag kan få mer svar nu när ni vet mer

Kommentar

Vet inte hur din Garmin fungerar men min Garmin 128 kan jag sätta i simuleringsläge.
        Då kan jag ställa kurs och fart och få båten att röra sej på PCen, alltså lämnar den NMEA ut.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Jag får min Garmin C172 och min ST1000 att fungera.
          Har dock för mig att jag brukar hålla in knapparna några sekunder - sedan börjar det att blinka i displayen på autopiloten, och växelvis information om ???(kommer inte ihåg).
          / Tomas

Kommentar

Prova att koppla tvärt om. Alltså NMEA out till NMEA - på autopiloten istället.

Jag lyckades efter mycket svärande och vilt kopplande få min GPSmap 620 att funka utmärkt med min ST2000+. Och sen ett år senare lyckades jag efter mycket svärande och kopplande få det att funka igen när jag bytt båt.

Kommentar

Har kommit lite längre nu..

jag får det att ta imot saker nu men när jag skall säga OK till kursen så blir det error i bland även idirekt..
              har öven en Nexus server och ditt kommer det saker så bra så även försökt låtit den skicka iväg waypoint men samma sak.. har även en till äldre autopilot en Autohelm 2000 får exakt samma sak på den...
              men den får data annars skall det stå --- enligt manualen och när det står error så betyder det att signalen är för svag står det.. men kör ju kabeln kopplad dirket kortaste vägen.

Kommentar

Jag har en Garmin 520 kopplad till en Simrad pilot. Mitt problem är att piloten inte korrigerar kursen konstant mot en waypoint. Det verkar som simraden läser kursen korrekt vid tillslag men sedan vägrar uppdatera korrekt. Det gör att jag endast kan använda piloten i kompassmode än så länge.
                Vet någon vad som kan vara fel?

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                ANNONS

Working...
                X