ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Automathuvudsäkring till motor

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Automathuvudsäkring till motor

Jag har nyss beställt ett par automatsäkringar. Jag tänkter ersätta huvudbrytarna med dessa (100 A till förbrukarsidan och 150 A till motorn). Startmotorn (VP2003) borde dra ca. 120 A så jag hoppas det funkar.

Nu påstår en båtreparatör att man inte kan ha automatsäkringar till motorn, utan att jag borde sätta in en smältsäkring på 750A eftersom starmotorn enligt honom drar *mycket* mer än den angivna strömmen om batteriet inte är fulladdat. Missade jag något i utbildningen eftersom jag tror att startmotorn kommer att dra *mindre* ström om spänningen är lägre, eller??

VP:s gubbar på båtmässan påstod att man aldrig sätter in säkringar mellan startbatteriet och startmotorn (med motiveringen "det har vi aldrig gjort för det behövs inte och ingenting har nånsin hänt". Okej då att ingenting nånsin har hänt, men jag vill inte bli den första som sitter med eld i min syraindränkta gluteus maximus när batteriet dumpar ett par tusen ampere i kabeln pga att den har skakat loss från plinten på startmotorn...:eek:

Vad tror *ni* att jag har att vänta när jag vrider på startnyckeln? Poff direkt, poff efter 10 sekunder eller allt som vanligt? Automatsäkringarna är av en modell med testknapp och en vippa som man återställer dem med (de är alltså inte brytare i egentlig mening). Kommer de att hålla eller går de åt h*e efter ett antal gångers av- och påknäppande?

Jag kommer att dra 50 mm2 kablar från startbatteriet (3+3 m) samt 25mm2 till den nya, strömbrytarbefriade BleSea-säkringspanelen från förbrukarna (5+5 m). Antagligen skulle 35 mm2 från startbatteriet räcka men jag tror kabelpriset är ungefär detsamma (skitdyrt med andra ord).

Att lägre spänning kräver ett större strömuttag borde stämma enligt Ohms lag.
    P är effekt U är spänning I är ström
    P=U*I Startmotorn kräver en viss effekt, om spänningen blir lägre måste strömmen öka för att lagen skall uppfyllas.

/Micke W

Kommentar

I startögonblicket blir strömmen antagligen betydligt högre än den nominella strömmen när startmotorn snurrar. Automatsäkringr är ofta utrustade med en magnetisk utlösning för att ge snabb brytning vid t ex kortslutning. Berätta vad som händer när du provat!

Kommentar

Ursprungligen postat av mickeyw Visa inlägg
        Att lägre spänning kräver ett större strömuttag borde stämma enligt Ohms lag.
        P är effekt U är spänning I är ström
        P=U*I Startmotorn kräver en viss effekt, om spänningen blir lägre måste strömmen öka för att lagen skall uppfyllas.

/Micke W
        Visserligen, men startmotorn kräver väl inte en viss effekt - den kan bara ge ut en viss kraft (effekt) vid en viss spänning. Om man matar en 12 v starmotor med 1 volt kommer den ju inte att vrida runt motorn med samma kraft (eller alls) som om man matar den med 12 volt, jämför med en lampa. P=U*I betyder ju också att om spänningen sjunker, sjunker effekten också. Det var lite så jag tänkte...

Kommentar

• ANNONS ANNONS

[HTML][/HTML]
          Ursprungligen postat av vadeau Visa inlägg
          I startögonblicket blir strömmen antagligen betydligt högre än den nominella strömmen när startmotorn snurrar. Automatsäkringr är ofta utrustade med en magnetisk utlösning för att ge snabb brytning vid t ex kortslutning. Berätta vad som händer när du provat!
          Jag såg ett diagram någonstans för utlösningstider hos automatsäkringar och det visar på ganska låmga utlösningstider (sekunder till minuter) hos säkringarna vid t.ex. 50% eller 100% överström. Jag vet inte om säkringarna jag köpte är halvtröga eller snabba, de ser ut ungefär som BlueSeas säkringar men priset var bara en fjärdedel av båtfirmornas eftersom jag köpte från en firma (JJ-tuonti oy) som säljer megawattstereogrejer till brattmobiler.

Elfa var överlägset billigast på batterikabel :)

Genom att surfa runt som en vattenloppa på nätet har jag, tror jag, fått ner totalpriset på alla grejer jag behöver för elrenoveringen får ca. 700 euro till runt 300-350 euro. :o

Kommentar

Ursprungligen postat av Nautihamstern Visa inlägg
            Visserligen, men startmotorn kräver väl inte en viss effekt - den kan bara ge ut en viss kraft (effekt) vid en viss spänning. Om man matar en 12 v starmotor med 1 volt kommer den ju inte att vrida runt motorn med samma kraft (eller alls) som om man matar den med 12 volt, jämför med en lampa. P=U*I betyder ju också att om spänningen sjunker, sjunker effekten också. Det var lite så jag tänkte...
            Jag tänkte mera att dra runt motorn kräver en viss effekt för motståndet i båtmotorn är samma oberoende av spänningen till startmotorn. Startmotorn har ett visst spänningsintervall som den kan arbeta i och där borde ohms lag gälla.

/Micke W

Kommentar

Ursprungligen postat av mickeyw Visa inlägg
              Jag tänkte mera att dra runt motorn kräver en viss effekt för motståndet i båtmotorn är samma oberoende av spänningen till startmotorn. Startmotorn har ett visst spänningsintervall som den kan arbeta i och där borde ohms lag gälla.

/Micke W
              Den ström en motor drar beror dels på matningsspänningen dels på motorns varvtal. När motorn startar, dvs varvtalet fortfarande = 0 så är det enbart resistansen i motorns lindningar som begränsar strömmen. I detta inledande moment så gäller Ohms lag; I = U/R. Denna stora ström ger startmomentet. Så snart motorns ankare börjar rotera kommer det att induceras en motspänning i ankarets lindning som kommer att minska strömmen och ju fortare ankaret roterar desto större blir den inducerade motspänningen och desto mindre strömmen genom motorn. Motorns moment beror direkt på strömmen - ju större ström desto större moment intill ett maximalt värde. Om batterispänningen sjunke så kommer den initiala startströmmen att minska. När ankaret i motorn roterar kommer motorn att ta så mycket effekt som behövs för att dra lasten, dvs med låg spänning så kommer strömmen att öka.

En automatsäkring har i regel två funktioner; dels en som känner av strömmens storlek och som baserars på en bimetall, dels en "prompt" elektromagnetisk funktion som ska skydda mot kortslutningar, dvs mycket stora strömmar.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
              ANNONS

Working...
              X