ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Montera utombordare, var & hur djupt?

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• kristoffer_ekendahl
    svarade
    Tack så mycket för tipset. Det blev modellen under från samma tillverkar.

Det är sådan enorm skillnad mot förra att kunna dra upp motorn med ena handen. Jag är jättenöjd.

Ursprungligen postat av August Visa inlägg
    Satte själv på ett nytt motorfäste i år från byggis, artnr 7257. Helt i rostfritt, tål upp till 46kg motorvikt, superstabilt. 100 gånger bättre än svajiga alufästen!
    Byggplast-BÃ¥tprylar

Skriv en kommentar:

• MagnifikMaxi
    svarade
    a) Anledningen till att många motorfästen sitter lite på sidan är antingen att rodret kräver det, eller att man vill ha plats för annat, exvis badstege, ankarbox, etc. Det är inte nåt märkbart problem enligt min erfarenhet att motorn sitter förskjuten åt sidan. I mitten är säkert bäst, men fundera på om du vill ha andra saker på akterspegeln också.

b) Stämmer. Det stora problemet blir om akterskeppet skjuter ut långt, då hamnar motorn ofta för högt i vågorna. Vad jag kan se av bilder på nätet så verkar inte Drabanten ha en sådan form. Man vill ju inte heller att motorn ska översköljas av vågor, och den ska gå att hantera också (start, stopp, justering). Så det blir en kompromiss. Man ser ibland båtar med utombordaren väldigt långt ner på en stor akterspegel, jag undrar då om den inte är väldigt svår att starta och så.

c) Har inget bra svar på den. Jag har för mig att det finns flera typer för runt tusenlappen, så även om man inte väljer Biltema så behöver det nog inte kosta skjortan (men det var ett tag sen jag hade koll på detta).

Skriv en kommentar:

• August
    svarade
    Ifalll du inte har utanpåliggande roder så sätt motorn så nära mitten som möjligt. Det är bara bra, mindre risk att den slår i vattnet när båten lutar, samt viktförhållande.
    Antikavitationsplattan ska vara under vatten, ju djupare desto mindre risk att motorn suger luft vid sjögång. Men inte för långt ner, man måste kunna hantera den och lyfthandaget från sittbrunn också utan att kröka rygg något bedrövligt.

Satte själv på ett nytt motorfäste i år från byggis, artnr 7257. Helt i rostfritt, tål upp till 46kg motorvikt, superstabilt. 100 gånger bättre än svajiga alufästen!
    Byggplast-BÃ¥tprylar

Skriv en kommentar:

• Montera utombordare, var & hur djupt?

Hej,
    jag köpte förra sommaren en Drabant 24.

Motorfästet till utombordare var en riktig nödlösning, så innan den åker i vattnet ska jag göra det på riktigt.

Jag har googlat mycket på var man ska ha motorn, men inte hittat något.

a) Rent logiskt känns det ju som att motorn borde sitta i mitten men på de flesta båtar man ser sitter motorn babord om mitten. Jag skulle kunna sätta motorn i mitten utan att den krockar med badstegen.
    Var bör man sätta motorn?

b) Hur djupt ska propellern hamna när man har hållaren nedfält. Min gissning är att den ska vara så djup som möjligt så länge den går att fälla ur vattnet.
    Stämmer det?

c) Någon som har något tips på ett bra motorfäste. Det finns ju billiga på biltema, men jag skulle kunna lägga lite mer pengar på ett bättre.

Tacksam för svar/
    Kristoffer

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

ANNONS
ANNONS

Working...
X