ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Byta träplattor på akterspegel

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Byta träplattor på akterspegel

Vänner.
    Jag är nybliven ägare till en Askeladden 16 3100, seglarkombi. Det första jag tänker ge mig på är att byta träplattorna på akterspegeln där man fäster motor, rorkult etc. De har multnat sönder och var därför lätta att få bort. Jag märkte då att det gick träskruv genom ytterskrovet, iskruvade inifrån, och in i träplattorna. Dessa träskruvar sitter inte fast i skrovet särskilt hårt. Det verkar inte finnas någon möjlighet att nå dem på något annat sätt än genom att lyfta ur innerskrovet. Innerskrov och ytterskrov är fästa vid varandra med popnitar.

Min fråga till er är alltså: Hur ska jag gå till väga? Min plan är hittills att
    1. trycka skruvarna inåt så att de hoppar ur hålen,
    2. fylla igen hålen med epoxy
    3. borra nya hål i ytterskrovet
    4. fästa träplattorna från utsidan med genomgående skruv och sika flex.

Jag inser att det finns en stor poäng med att fästa plattorna från insidan eftersom skruven då drar fast plattan på ett bättre sätt, men eftersom det kräver att man skiljer innerskrov från ytterskrov så tänkte jag att det kanske inte är nödvändigt. Vad tror ni? Är jag ute och cyklar?

Hej!
    Jag har precis samma problem som du fast med en Askeladden 14 segelkombi! Fick tips om att limma ihop 2 skivor marinplywood med epoxi, täta alla hål med polyester och matta, slipa till en plan yta och därefter limma träskivorna under tryck med epoxi mot akterseglade, ta bort överskott av epoxi och slutligen plasta in hela akterseglade med polyester och matta! Har du kommit på en bättre lösning?

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
    ANNONS

Working...
    X