ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Bygga om till året runt båt

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Bygga om till året runt båt

Har den senaste tiden haft ett projekt växandes fram i skallen. Har funderat på hur man skulle kunna ta en ~27fot båt för runt 50.000sek (några specifika båt typer att rekomendera?) och bygga om till en båt som går att bo permanent på i de svenska förhållandena. Det första stora problemet som jag ser det är att kunna tillföra tillräckligt med isolering utan att förstöra jämnvikten eller öka tyngden. Givetvis blir kondens ett problem men har några lösningar på det redan.

För övrigt undrar jag vad man bör tänka på om man köper en båt och sedan totalt river ut all inredning ur den. När jag sedan bygger upp den invändigt antar jag man måste vara extremt noga att inte ändra viktförhållandena. Finns det instruktioner för varje båttyp på hur vikten är fördelad eller får man väga sig fram allt eftersom jag river ut inredningen. Vad är bästa metoden att "väga" in båten efter slutförd renovering för att se så att balansen inte är ändrad?

Mycket tacksam för alla tipps och förslag som tar mig förbi mina frågetecken.

MVH Fredrik

Ingen fara

Det första du kan kasta överbord är oron för isoleringens vikt, isoleringsmaterial som fungerar innehåller mest luft och har därför mycket liten specifik vikt.
    Av samma orsak behöver du inte fundera på viktfördelningen för isoleringens skull.
    Generellt gäller att ändskeppen ska vara lätta för att vaka väl och största tyngden bör därför vara placerad midskepps.

Kommentar

Ohoj,
      köper du rätt båt så är den färdigisolerad.
      Kolla på belgiska Etap (numera uppköpta) eller brittiska Sadler. De är isolerade, kondensfria - och osänkbara.
      Sadler 29 bilge-keeler for sale - Yachtsnet Ltd. online UK yacht brokers - yacht brokerage and boat sales

Annars rekomenderar man t.ex. 10-20 mm tjock cellplast, ungefär samma sort som används till liggunderlag. Den går att köpa från bland annat NMC Cellfoam AB. Passa dig för fel isoleringsmaterial som binder fukt.
      Kanske t.o.m. en gammal Parant 25´a med inbyggda flytelement skulle kunna funka med rätt värmare..
      Sail On !

Kommentar

Hmm intressant båt det där. Kommer jag titta närmare på.
        Någon som vet om folk lyckats bygga om sina IF båtar till åretrunt boende?

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Ohoj,
          just IF har låg ståhöjd i ruffen. Utsökt seglare som tål mycket vind men ska du bo i båten över vintern kan det nog vara skönt att kunna sträcka på sig och ha lite volym i ruffen. Bekväm takhöjd bland mindre segelbåtar som samtidigt funkar till havs finns - t.ex. Polca28, Storfidra26,Westerly Cirrus22, Allegro, Parant25, Maxi77 och nya men dyrare Delphia29,m.fl.
          Förutom alla diverse motorseglare, stålpråmar och fiskebåtar, et.c. som är beboeliga.
          Leta efter en båt med riktig värmare installerad - helst ett vattenburet system med element under kojerna eller kanske ett luftburet med kondensfälla för inluften - är nog viktigare än själva isoleringen.
          Gamla brittiska båtar har ibland vedpanna installerad. Varmt och torrt.
          Sail On !

Kommentar

Fördelen med en if är ju att det finns en så stor begagnatmarknad för segel osv. Men ska kika på båtarna du nämnde.

Kommentar

Det finns en tråd på ett annat forum om en kille som bodde förra vintern i en maxi 77

Projekt: Bo i båt - SeglarSnack - BryggSnack - Forum - Maringuiden

kan nog gen en hel del tips

/ Tomas B

Kommentar

Jag renoverade förpiken förra vintern och isolerade med liggunderlag. 2x 10mm plus 3 mm ytmatta. Har skrivit lite om det här och famöver Thallatha: Förpiksrenovering

tommy

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Ditt perfekta objekt!

Här har du ett perfekt projekt!

Storfidra under renovering | Skåne | Blocket

Kommentar

Allegro 27

Hej,

Vi köpte en Allegro 27 för ca ett år sedan. Renovering var påbörjad men mycket återstod. Vi ville ha en A27 och köpte just denna mycket därför att den var isolerad + innerliner. Vi har även lagt ner mycket pengar och arbete på att installera ett rejält värmesystem mm mm mm. Är du intresserad kan du se bilder på hamnen.se och rulla ner till S176.

MVH KGB

Kommentar

bo på båt året runt

Hej Fredrik,vi har bott 20 år på båt nu. Åtta år med plastbåt,varav 1,5år i medelhavet,därefter bytte vi till en 40-fots stålbåt,vilket är att föredra när det gäller åretruntboende.Plast i all ära men den behöver upp och torka ut några månader om året,även om den är epoxikörd.Vi anser att den bästa isolering är limmad frigolit på skrovet ,eller skumsprutat skrov.Tjocklek ,minst 5 cm.Som värmekälla har vi en glembring dieselpanna på 5kw,vattenburen.Kondensproblem är en ständig följeslagare,men det löser man med en hyfsad avfuktare. M:V:H. leif o Y på Flamingo.

Kommentar

Hej Flamingo, oj, det låter ju helt underbart! Antar att man vänjer sig på den tiden att leva i så trånga utrymmen.
                        Skulle vara kul om du kunde skissa upp lite över utgifternad. Vad blir månads konstanderna ungefär för att bo på en båt av er storlek men underhåll och segelbyten, hamnplatts osv osv.

MVH Henrik

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                        ANNONS

Working...
                        X