ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Motorn tappar varv/fart i motvind! Vad är fel?

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Motorn tappar varv/fart i motvind! Vad är fel?

Hej,
    Min nyservade, relativt nya Vetus M2 med VP110 drev beter sig! När jag skulle backa ur båtplatsen med ca 7 m/s i häcken så fick motorn jobba en del. Men då gick motorn ner i varv efter ca 30 sek med stort gaspådrag bakåt. Jag hittar inget som motsvarar detta i felsökningstabellerna.

På drevet sitter en 2bladig foldingpropeller.

Någon som har någon idé var jag skall felsöka?

mvh/Peter

Så blev det även med min Yanmar....
    Bytte matarpump, bränsleledning och filter. Gjorde även ren taken från slam och något som förmodligen var bakterier.
    Det som första gången för några år sedan, var att det blivit sprickor i slangen, strax intill pumpen. Tydligen sögs luft in genom sprickorna Lindade då med självvulkande tejp. Motorn har gått perfekt sedan dess till i fjol. Då började motorn att sacka i bland, för att nu gå ned ordentligt i varv när den fått gått en stund på högvarv. Misstänkte slangen - den var full av torrsprickor. Det kan även varit som så att något kommit för änden av sugledningen / stigröret i tanken och luft sögs in i någon spricka av den anledningen. Eller så fick motorn inte bränsle i tillräcklig mängd.
    Så har nu motorn gått perfekt några timmar, för att under helgen börja krångla igen. Lossade slangen vid tanken och stoppade ned den i en 5-liters reservdunk med diesel... Lite ojämn gång innan jag hunnit lufta. Men så gick motorn perfekt igen!
    Tydligen finns det något skit kvar i tanken (har ingen man lucka). Blåste rent röret med hjälp av en slangstump och monterade ihop. Går perfekt.
    Så kolla du bränslesystemet, hela vägen från tank till spridare. Är alla nipplar dragna? Kommer det obegränsat med bränsle från tanken?

Kommentar

Dieselmotorer kan tappa varv om det är luft i bränslesystemet.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

ANNONS
      ANNONS

Working...
      X